Gå til innhold

520IA E39 2001 drypper olje..


Bimmer10
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 520IA E39 (M54-B22) som drypper litt olje (motorolje). det kommer små oljeflekker der jeg har parkert, men det vises ikke på peilepinnen at olje nivået synker, oljen virker ganske ny/fin men det lekker ikke akkurat store mengder. det kommer også litt olje lukt i bilen når den står stille på tomgang, men går bort når jeg begynner å kjøre..

 

Noen som vet hvor lekkasjen kan komme fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å tippe, du må nesten selv se under bilen og i motorrommet. Parker et sted uten oljeflekker så får du et hint om hvor det kommer fra sånn ca.

Om motoren er dekket av olje må du vaske og følge med hvor det dukker opp.

Ellers kan du sjekke servobeholderen og oljefulterhuset. Om det lukter brent olje ville jeg sett mest på eksossiden ved manifold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan si deg hvor det kommer fra via Internett. du må titte under bilen etter det har dryppet en flekk eller to.

Da finner man arnestedet. Mulig dårlig bunnplugg pakning. Se om det svetter rundt bunnpannen.

 

At det lukter olje inni bilen av og til er typisk olje på manifold eller dekselet over liksom. drypper p.g.a dårlig topppakning. Kjent at de blir sprøe med tiden på M54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan si deg hvor det kommer fra via Internett. du må titte under bilen etter det har dryppet en flekk eller to.

Da finner man arnestedet. Mulig dårlig bunnplugg pakning. Se om det svetter rundt bunnpannen.

At det lukter olje inni bilen av og til er typisk olje på manifold eller dekselet over liksom. drypper p.g.a dårlig topppakning. Kjent at de blir sprøe med tiden på M54.

Ikke toppakning, men toppDEKSELpakning:-) Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se under bilen imorra, spylte av motoren med vann og avfetting tidligere idag . jeg tror jeg kanskje må bytte toppdeksel pakning og veivhusvent da dette er typiske problem for M54 motorene, jeg bare håper jeg slipper å bytte toppakning, motorn går kjempe bra og det kommer ikke no blårøyk fra potta heller, bilen har ikke vist tendenser til dårlig toppakning heller.  bilen har foresten rundet 200000KM..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke toppakning, men toppDEKSELpakning:-)

 

En særdeles viktig presisering. Defekt toppakning kan være skrotingsgrunn dersom bilen ellers er gammel og sliten, mens toppdekselpakning er en bagatell. 

 

Jeg hadde forøvrig liknende symptomer som TS med oljelukt i kupeen og økt oljeforbruk. Toppdekselpakningen var synderen. Dette var en M52 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...