Gå til innhold

m50b25 NV tungstarted, kald


Marionette
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har merket av min m50b25 NV blir betydelig mer tungstartet jo kaldere det blir. 
Det er stoor forskjell på om det er +10*C eller +5*C utetemp. Regner med det blir værre når det blir kaldere.
Når den først starter, går den som normalt.
Noen som har en formening om hva det kan være?

Plugger er ikke nye, (ca et år) men ser ok ut.

Batteri er ikke 100% men ikke ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være temp. sensor. Det kan ha å gjøre med LMM. Delvis tett bensinfilter..... Kan være flere ting. Det kan bli knotete og frustrerende å bytte deler bare for å prøve, så jeg vil nok anbefale å få et BMW verksted til å se på bilen. Fordi dem har utstyr som kommuniserer skikkelig med elektronikken i bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp sensoren i toppen under innsuget som kan ha invirkning på det? 
Alle filter er relativt nye. LMM er begynt å fjuske litt, ny er på vei i posten. 

Har opplevd noen ganger når den først starter, så "henger" den litt på tomgangen før den faller ned til 6-700rpm, så tok ut tomgangsregulator og rengjore samme. Men dog uten bedring, så er nok LMM relatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke LMM har så mye å si på kald motor. Bilen kjører ofte en defaultopplegg til den er varm og da bruker den ikke så mye info fra sensorer for å justere gange. Veivsensor er en typisk ting som påvirker startegenskaper.

 

Hvis du stopper når motoren er varm og starter kort tid etterpå, er det like ille da? For da kan det være batteriet som sliter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke LMM har så mye å si på kald motor. Bilen kjører ofte en defaultopplegg til den er varm og da bruker den ikke så mye info fra sensorer for å justere gange. Veivsensor er en typisk ting som påvirker startegenskaper.

 

Hvis du stopper når motoren er varm og starter kort tid etterpå, er det like ille da? For da kan det være batteriet som sliter litt.

 

Det er også min erfaring etter å ha lest mange tråder her inne på Bimmers, at mange som bytter LMM ikke får bedring. Likevel er det utrolig mange som koster på en ny. Men det forekommer jo at den er synderen. I de fleste tilfeller hvor den er synderen er det nok i sammenheng med sport luftfilter som kan være litt vel åpent og LMM blir støvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp sensoren i toppen under innsuget som kan ha invirkning på det? 

Alle filter er relativt nye. LMM er begynt å fjuske litt, ny er på vei i posten. 

Har opplevd noen ganger når den først starter, så "henger" den litt på tomgangen før den faller ned til 6-700rpm, så tok ut tomgangsregulator og rengjore samme. Men dog uten bedring, så er nok LMM relatert.

 

Det er ikke unormalt at motor ruser til et par tusen rpm under kaldstart. Alle biler gjør det, noen ganger henger de litt ekstra lenge på turtall, som oftest av en grunn. Mer bensin skal gjennom systemet når alt er kaldt. Om temp sensor kødder, spys det mer bensin inn på varm motor også. Da er det ikke bare bare og få start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg spørr, jeg er ikke heelt ny. har ny veivakselsensor (original ja, bilen likte ikke de to uoriginale jeg kjøpte) har org luftfilter.
Det er ikke derfor jeg koster på ny LMM, det er av andre grunner.

Men ja, hvis jeg stopper bilen når den er driftssvarm, og starter den igjen, er den som normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 6 på bilde viser bensintrykksregulator. Om den er dårlig så må du file bensintrykk fram, den har som oppgave å holde bensintrykket til neste gang man starter opp bilen. Mulig denne ikke er så god lenger.

Dine symptomer kan minne om det, hadde selv problemet på en e30 2.5 m20.

 

Du kan vri tenning av og på 3-4 ganger før du prøver deg på å starte opp jævelskapen. Da har du kanskje opparbeidet deg trykk nok til å file i gang.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...