Gå til innhold

M52: auto til manuell


E21noob
 Share

Anbefalte innlegg

Har langtidsprosjekt med å få inn en M52B25 fra en E39 i min 1978 E21.

 

Pga tilgangen på E39 523i med manuelt gir, ønsker jeg å kjøpe en med automat - og finne en løs girkasse når den skal inn i E21.

 

Kan noen si noe om vanskeligheten med manuell kasse på en automat motor?

 

Skal altså ikke gjøre om E39 fra auto til manuel, skal bare ha ut motoren, og montere den sammen med en manuell kasse i min E21

 

(Et annet alternativ er å bruke en M20 kasse, men hadde håpet å beholde alt av gir og motor originalt E39, og alt annet originalt E21.)

 

Takker for svar og innspill.

Endret av E21noob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe input her?

 

Linker eller referanser til info?

Hei. Regner med at E21 ombygget er omtrent likt som E30, men er ikke sikker.

 

Det er mye informasjon om dette på nettet. F.eks e.30.de (tysk) og sikkert her på forumet. M52 motoren er fin fordi den er lett. Men forandringer må gjøres med motorledningsnettet eller motorkontakten. Du vil og ha problemer med startsperre.

 

Jeg kommer hjem med en M52B25 motor fra Østerrike i midten av november. Jeg  kan og skaffe styringsenhet uten startsperre. Men den er nesten like dyr som motoren, men du sparer mye arbeid og får mer effekt. Med M50B25 innsug og 325/328 katalysatorer vil effekten være i overkant av 200 hk.

 

M20 kassen vil ikke passe med vinklingen på M50/M52 motorene. Da må det i så fall brukes høyere motorlabber og kanskje skiver i tillegg for å få vinklet motoren. Jeg har M20B25 kasse fra E34 som og selges rimelig. Den er kraftigere enn E30 325 kassene. Det er nok en fordel med M20 kassene pga av utvekslingen på diffen. 4. gir på M20 kassen tilsvarer 5. gir på M50/52 kassen. Hvis du har høy utveksling på diffen blir det velig høyt turtall med M52 kassen.

 

Jeg har ikke selv bygget om E30er, men har solgt mange motorer og deler til dem som har bygget om. E21 er en skikkelig fin bil. Jeg liker den mye bedre enn E30.

 

Håper at du er hjulpet litt på vei.

 

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på det mekaniske eller elektriske?

Nja litt begge egentlig. Regner med det ikke er så enkelt å ta av auto kassa og bolte på den manuelle.

Men kan jo ta feil. Går de rett på?

Det elektriske tror jeg google kan by på mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Regner med at E21 ombygget er omtrent likt som E30, men er ikke sikker.

Det er mye informasjon om dette på nettet. F.eks e.30.de (tysk) og sikkert her på forumet. M52 motoren er fin fordi den er lett. Men forandringer må gjøres med motorledningsnettet eller motorkontakten. Du vil og ha problemer med startsperre.

Jeg kommer hjem med en M52B25 motor fra Østerrike i midten av november. Jeg kan og skaffe styringsenhet uten startsperre. Men den er nesten like dyr som motoren, men du sparer mye arbeid og får mer effekt. Med M50B25 innsug og 325/328 katalysatorer vil effekten være i overkant av 200 hk.

M20 kassen vil ikke passe med vinklingen på M50/M52 motorene. Da må det i så fall brukes høyere motorlabber og kanskje skiver i tillegg for å få vinklet motoren. Jeg har M20B25 kasse fra E34 som og selges rimelig. Den er kraftigere enn E30 325 kassene. Det er nok en fordel med M20 kassene pga av utvekslingen på diffen. 4. gir på M20 kassen tilsvarer 5. gir på M50/52 kassen. Hvis du har høy utveksling på diffen blir det velig høyt turtall med M52 kassen.

Jeg har ikke selv bygget om E30er, men har solgt mange motorer og deler til dem som har bygget om. E21 er en skikkelig fin bil. Jeg liker den mye bedre enn E30.

Håper at du er hjulpet litt på vei.

Hilsen Eirik.

Hei Eirik og takk. Ja uten tvil en flott og morsom liten bil.

Girkasse fra E34 var en god ide - interessert i den. Kanskje annet også. Vi kan ta det på pm. Går den rett på?

Angående diff så tenkte jeg etterhvert å kjøpe en sperrediff når den tid kommer - og velge en med passende utveksling.

Har antatt jeg må lage egne motorlabber også.

Men i prinsippet å sette en manuell kasse på en motor som opprinnelig er auto , skal være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik og takk. Ja uten tvil en flott og morsom liten bil.

Girkasse fra E34 var en god ide - interessert i den. Kanskje annet også. Vi kan ta det på pm. Går den rett på?

Angående diff så tenkte jeg etterhvert å kjøpe en sperrediff når den tid kommer - og velge en med passende utveksling.

Har antatt jeg må lage egne motorlabber også.

Men i prinsippet å sette en manuell kasse på en motor som opprinnelig er auto , skal være greit?

Å sette på en manuell kasse på en automat er lett. En må bare huske på å sette inn et lager i veiven som tuppen på girkasseakslingen stikkes inn i og holder den sentrert. Ikke vanskelig.

 

Jeg er mye på farten, så best å ringe meg på 92 22 65 44.

 

Jeg kjenner en grei kar som jeg har solgt deler til. Lurer på om han bygget om sin E21 316 til større motor. Skal høre med han.

 

Har ikke tid til mer nå.

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, er sånt jeg prøver å finne ut av :)

Jeg skal ikke være ufin på noen måte, men ut fra spørsmålene som du stiller så mener jeg at du har for lite erfaring med å gå i gang med dette prosjektet. Du må i alle fall få hjelp av kompiser som har erfaring. Alle har være nybegynnere, men du må i alle fall vite at manuelle girkasser har et helt annet svinghjul som clutchen og trykkplaten skrus fast i. Pluss andre ting.

 

Prøv å lese deg opp på flere prosjekttråder. Mener at det skal være en lang tråd om M50B25 motor i en E30. Du lærer sikkert fort.

 

Det å sette en standard girkasse og motor som kommer fra samme karosseri er en grei jobb når en har alle delene. Det du skal i gang med kaller jeg ombygging, for det er mange deler som sikkert må spesialtilpasses. Det er en helt annen jobb. Og du vil garantert møte på flere utfordringer.

 

Det er ikke meningen å ta motet fra deg, men gi deg et godt råd.

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter deg ikke som ufin.  Setter jeg pris på at du sier det, og du har helt rett.  Men er ikke helt naiv altså.

 

Det er et langtidsprosjekt og jeg er innstilt på at det ikke kommer til å være lett eller billig.

 

Må begynne et sted og jeg har folk med erfaring og kunnskap rundt meg.  Har lest en haug av tråder...

 

Det jeg gjør nå er å samle delene og lage en plan og det ser slik ut:

 

- M52B25 fra E39 (når EU godkjenningen går ut om 2 år blir bruksbilen donor)

- 260 girkasse fra E34 M20B25

- M20 svinghjul og lager

- bunnpanne fra E34/E38 M50

- E30 318 bensinpump i tank

- egenproduserte motorfester

- lengdetilpasset mellomaksling

- tvilsomt det er plass til E39 radiator.

- E21 323 understell og bremser

 

Så, jeg fortsatt interessert i girkassen og eventuelt svinghjul/clutch/lager om du har :)

 

Halfdan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...