Gå til innhold

E61 Bytte av ledningsnett bakluke


Conan85
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har brudd i en av ledningene pga hengslene på bakluken. Antar de som kan svare vet hva jeg snakker om.

 

Har fått tilbud fra BMW om bytte av komplett ledningsnett. Tilbudet kom på 21 415 NOK inkl. mva. Koster det seriøst så mye, eller forsøker de å lure meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repsatsen koster ikke mer enn 3000kr for begge sider, så jeg synes nok at prisen du har fått er i overkant av hva som ville vært normalt. Når sant skal sies, så er det riktignok en del jobb det er snakk om, og de fakturerer etter standarden til BMW (hvis BMW sier det tar ti timer, så fakturerer de for ti timer, uavhengig om de bruker èn eller 20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt igang igårkveld med samme reperasjon, jeg har fulgt en guide på nett, dette blir nok ikke like bra som det bmw gjør men..

Jeg kapper ledningene ved høytalerne i bagasjerommet og rett utenfor hengslene på bakluka, og skøyter med skjikkelige loddeskøyter. Her en pdf fil på guiden jeg har brukt. Dette gjør man enkelt selv og sparer 21000 :P

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.snowspire.cz/staticke/E61-kabely.pdf&ved=0ahUKEwiu59HM_arJAhVDCywKHSqdDQAQFggdMAE&usg=AFQjCNF9kCRcyfG11qbv63FVaO220E4a1Q&sig2=SYcAFBzv1HQhEGJVdLnnFQ

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg kommer til å prøve å reparere det selv. Men er elektronikken så følsom at man må bruke kabelsats o.l fra BMW? Eller er det mest for å få riktig mykhet og flexibilitet på ledningene? Viss ikke kan man vell bare kjøpe en trommel på f.eks Clas Ohlson?

 

Ser alle disse guidene sier de lodder sammen ledningene. Noen grunn til at de gjør det? Tenkte å bruke kabelsko, det burde vell fungere minst like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du handler en relativt myk ledning tviler jeg på det er noe problem. En ledning er tross alt bare en ledning. :)

 

Kabelsko vil nok fungere, men det tar endel mer plass, i tillegg til at faktisk kan gå fra hverandre. Vil anbefale å lodde om du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelsko vil nok fungere, men det tar endel mer plass, i tillegg til at faktisk kan gå fra hverandre. Vil anbefale å lodde om du har mulighet.

Enig. Unngå kabelsko. Enten lodde eller bruk skjøtehylser med krympestrømpe med lim i. Biltema har fått noen sånne som funker ganske bra,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget fintrådet kabler BMW bruker.

De er meget vanskelig å lodde pga varmeleding er meget bra og det er ikke såå vanlig med så fintrådet kabel.

Fordelen med slik kabel er bedre fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet dette på min idag,jobben tar totalt mellom 4-5 timer. Brukte skjøtehylser med krympestrømpe inne ved høytalerne og loddeskøyter utvendig

( bet. 15 kr. Stk. Så ble dyrt! :P)

Brukte deretter noe tykk radontape og wrappet rundt. Så satser på det holder en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...