Gå til innhold

Vann i kjølesystem frøs e36


Eirik Paulsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, hadde helt glemt jeg hadde vann i kjølesystemet da kulden inntok, og det hadde frøset et sted i kjølesystemet. Jeg merket dette da når bilen var 90grader blåste den fortsatt kald luft, mens den kjølte selvom, den ble aldri oiver90grader selvom jeg måtte kjøre et par km til før jeg kunne stoppet. Og nå etter den hendelsen har jeg oppdaget gul gugge i topplokket, det er ikke trykk i kjølesystemet og jeg har ikke mistet kjølevann. Noen som har en teori om hva det kommer av? 

Motor: 1993 m50b25 singvanos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule guffa kan være uavhengig av resten. Og kan skyldes mye småkjøring (kondensvann). Da kan det dannes slik guffe. Det er vanskelig å si hva som har skjedd. Tror jeg ville forsøkt å bytte olje og filter, samt få på kjølevæske. Deretter se hvordan ting virker og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt langt på den tiden? Mye småkjøring? (km)

 

Hvordan virker den nå?

hey. masse småkjøring ja, sikkert en 3-4000 km. Tok en tur på 30min idag, men ikke vekke... skal sjekke oljenivå om noe går vekk. Slangene er fine varme og myke, ingen eksos i kjølevann det er klart og fint nedi radiatoren... sjekker olje etterpå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det var nå bra ikke noe verre skjedde. Det skal også være fryseplugger lokalisert på blokken, disse vil da poppe ut viss blokken fryser slik at ikke blokken sprekker.

 

Siden du nevner at du hadde vann i kjølesystemet i stedet for frostveske vil jeg annta du har eller har hatt en lekkasje i kjølesystemet ditt. Få dette fikset så slipper du at topp pakningen ryker.

 

Problemet er at viss kjølesystemet ikke kan holde trykk er at vannet koker mye raskere enn viss det er under trykk. Dette vil da ende opp i at radiator, slanger, plastkoblinger sprekker og det vil ligge en fin dam under bilen. I verste fall vil toppen deformeres og du vil ende opp med motorbytte eller planing av topp for å få fikset problemet.

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...