Gå til innhold

TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    7042
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    42

TRF vant dagen sist Januar 5

TRF hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjøretøy
    Flere

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Svinghjul, motorlabber, mulig forskjell på oppheng av aggregater (husker ikke denne helt).
  2. TRF

    n47 dyser i m47

    Nei, ikke mulig.
  3. Jeg ser allerede for meg .... bil og henger, over fjellet i norge på vinteren eller bare en bratt bakke på glatta.. Man ender opp med ikke å ha noe annet valg enn å rygge ned igjen med forsiktig input for ikke å gli. Hva er vel da bedre enn et halvdårlig sikkerhetssystem som får panikk for "barnet bak bilen" og automatisk hugger inn brems så både bil og henger kan rase ned bakken på alle andre måter enn kontrollert? Samme kan man sikkert få til med bare bil altså. Jeg gleder meg... Eller når systemet mener jeg "kjører for fort" og bremser så jeg går på en garantert understyring og til skogs (allerede et problem å ikke få venstrebremse, har nesten vraka en bil på det...).
  4. Mer interessant er hvor mye "sikkerhet" de tilbyr under mindre enn optimale forhold..
  5. Hull som ikke passer, men veldig enkelt. Du ser det når du setter de på.
  6. på n2 kan du også bruke de samme festene, men de må modifiseres lett.
  7. spørs jo litt hvilken m57 (m57n eller m57n2). Dersom m57n (218hk), kan du bruke motorfester fra e46 330d 204hk. Men du "må" bruke e6x girkasse også, annen boltsirkel på 2 bolter i e46.
  8. "ja". Men i dette spesifikke tilfelle får det andre relativt katastrofale følger fra et reguleringsperspektiv uten at jeg vil gå inn på detaljene. Normalt ("alle andre motorer") vil ecu i stor grad hente inn igjen et ladetrykksavvik i det den går fra pre control (open loop) til regulering (closed loop), som den gjør omtrent umiddelbart. Her har ecu et "vindu" den tillater å regulere innenfor før ecu detekterer at "dette må være feil" og lagrer reguleringsavvik. Men som du ser så har ikke trådstarter noen slike feil, og det er fordi motoren elegant har blåst forbi den muligheten og nå er på "siste skanse" av beskyttelsestiltak. edit: å brått kutte drivstoffmengde er altså _ikke_ sånn ecu normalt håndterer et reguleringsavvik (for høyt ladetrykk). Den bare åpner VNT mer for å slippe ut på den måten. Å dumpe dieselmengde på denne måten er en nødfunksjon, ikke regulering. edit2: (siden du er over snittet teknisk @E.C.). Ladetrykk er særdeles regulerbart på VNT turbo (også en styrt wastegate turbo). Dersom man ikke greier å dumpe ladetrykket nok (og fort nok) med "åpne" VNT innenfor definerte reguleringsvinduer er eneste mulighet å fjerne enegien fra turboen = strupe innsprøytning drastisk (på diesel) til du under det som i i det hele tatt kan produsere et slikt ladetrykk (eksosenergi). Dette er altså et scenario hvor ecu ikke lenger regulerer/styrer ladetrykk med et avvik den sliter med å kontrollere, men heller "ecu har fullstendig mistet myndighet over ladetrykksregulering = nødtiltak" --> kutt fuelmengde i store mengder umiddelbart
  9. Det er riktig del, men for alt i hele verden kjøpe den original fra BMW. Ikke "oem" og annet fjas. Du kan også bytte ut alt av vakuumslanger når du først er i gang. Igjen, kjøp originale, og med riktig fargekode (blå, rød og sort). Du bør også se etter eksoslekkasjer, da dette vil kjøre den ventilen full av sot og delvis tette filteret (som ligger under det lille 4-kantede lokket). Ja, du var inne på riktig spor. Men det kostet deg ganske mye delebytter på noe vi ( en av våre forhandlere) diagnostiserer på kun kort tid Bildene (live data) du sendte var gode, alle som har god kompetanse på disse vil se hva som skjer her helt åpenbart med en gang 👍 Omfanget av problemet peker likevel i retning av tuning, men kan ikke garantere uten at de andre koponentene er skjekket/byttet. Kan du logge forespurt ladetrykk? Så får du et definitivt svar her på direkten
  10. For høyt ladetrykk, aktiverer motorbeskyttelse. Enten dårlig regulering (normalt dårlig elektrisk vakumventil) eller dårlig tuning. Sistnevnte er desverre ikke så uvanlig. edit: Kan også være feiljustert VNT på turbo, men da har den vært byttet til en "rimeligere" en gang.
  11. Ta en titt i dieseltråden. Hvis du har diagnoseutstyr skal det være relativt enkelt å logge turbotrykk, også kan du dele her hva det er like før den kutter. Hvordan har du "sjekket dyser"?
  12. Det er bare olje fra veivhusventilasjonen (ånding). Ikke uvanlig at det siver ut litt når det blir gammelt, med mindre du har en sprekk/lekkajse etc. Ny slange kan hjelpe (de mister litt elastisitet over tid)
  13. f25? Har ikke den en kjent feil med spylervæske inn i kupe/torpedo/ledningsnett?
  14. Det er ikke bare "belegg" på skiva som nå er slitt helt bort? Har følelsen av at en del billige klosser lager slike belegg eller noe som gir ujevn friksjon.
  15. Hadde jeg visst dette når jeg plutselig trengte å erstatte en bil her i vår (les: kona pensjonerte e61en) hadde jeg kjøpt den på flekken. Løp og kjøp 😀
×
×
  • Opprett ny...