Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. @ogee1 Når det gjelder Porsches boxerseksere har jeg egentlig kun omfattende erfaring med G-serien 911 Carrera 3,2 med 231 HK som jeg hadde på 80-tallet. Jeg har imidlertid kjørt flere andre modeller som f.eks den originale 986 Boxster med 204 HK og 996 911 Carrera med 300 HK - og for ikke å glemme høydepunktet med 959 med 450 HK, men dette er ikke modeller jeg selv har hatt. Det er i denne sammenhengen viktig å påpeke at veldig mye på alle måter endret seg da Porsche avsluttet æraen med luftkjølte boxermotorer. Spesielt lydbildet endret seg, men sammen med annen moderne teknologi endret bilene seg også ganske kraftig. 996 911 Carrera var på den måten en helt annerledes 911 enn min 1984 911 Carrera 3,2. Når det gjelder seksere har jeg mest erfaring med BMW's tradisjonelle selvpustende rekkeseksere og i den konteksten er jeg helt enig med deg. Jeg var faktisk litt skuffet over hvordan lydbildet på den ellers fabelaktige M52B25 motoren i min tidligere 1997 E36 323i var i forhold til min enda litt tidligere 1987 E30 320i med M20B20 motor. 320i'en hadde over hele registeret et mye mer inspirerende lydbilde og jeg kan derfor forstå hvorfor f.eks Sreten Milisavljevic (Youtube kanalen M539 Restorations) er så fascinert av E30 320i tiltross for at det ikke handler om stor effekt eller imponerende ytelser. M20B20 motoren er helt enkelt bare en veldig fin og harmonisk selvpustende konstruksjon i et formidabelt chassis som de dessverre ikke lager lenger. E30 320i er i dag først og fremst en sjarmerende klassiker som er vanskelig å komme utenom når man er interessert i BMW's historie og høydepunkter. E30 320i var uten tvil en veldig signifikant modell. Modellens forretningsmodell var primært bygget opp rundt mottoet "rekkeseksere" til folket. BMW tilbød på den måten signifikant mer enn f.eks Mercedes-Benz W201 190E og Audi 80 gjorde. 320i var ikke hurtigere enn 190E 2,0 eller Audi 80 2,0E, men M20B20 rekkesekseren gjorde bilen såpass mye mer inspirerende å kjøre at den langt på vei var alt hva BMW sto for på 80-tallet. Det var først med 190E 2,3 og Audi 90 2,3E 20-Ventiler at M20B20 motoren falt igjennom. BMW hadde imidlertid svaret på dette også med M20B25 motoren som hadde 41 ekstra hestekrefter. E30 325i var imidlertid en veldig kostbar bil å kjøpe ny i Norge på 80-tallet. Noe helt annet var selvfølgelig E28 525i til og med 535i. Samtlige motorer var varianter av den selvpustende rekkesekseren M30 og med et motorvolum/HK fra 2494 cm3/150 HK til 3430 cm3/218 HK. Tidlige varianter av 535i (før 1988/89 da katalysator ble påbudt) har et fantastisk lydbilde som få andre biler gjør like kraftfult og sobert i dag. Porsche på sin side hadde på denne tiden tre modeller som ikke hadde den tradisjonelle luftkjølte boxersekseren fra 911. Det var modellene 924, 944 og 928 - og de hadde alle sammen helt ulike vannkjølte motorer. 924 hadde en rekkefirer på 1984 cm3 som utviklet fra 125 HK til 375 HK i racingmodellen 924 Carrera GTR (939). 944 hadde en rekkefirer på 2479 cm3 (grunnleggende en halv 928 V8 motor) som utviklet fra 163 HK til 250 HK (300 HK med såkalt Weissach pakke). I tillegg ble det utviklet selvpustende varianter på 2681 og 2990 cm3 som ytet hhv. 190 og 211 HK. 928 hadde en selvpustende V8 motor på 4474 cm3 til 5397 cm3 som offisielt utviklet fra 240 til 350 HK. Uavhengige tester viste imidlertid at den største motoren egentlig ytet mellom 380-400 HK. Det at Porsches motorer på denne tiden i realiteten var tildels betydelig sterkere enn oppgitt var imidlertid ikke uvanlig. 924 Turbo (931) ble i uavhengige tester målt til 190-220 HK og dette forklarer hvorfor modellen uten problemer holdt følge med f.eks den originale 944 Turbo (951). Det var først og fremst bremsene på 924 Turbo (fra 928 S) som ikke holdt mål mot bremsene på 944 Turbo (fra 928 S4). Ytelsesmessig var det bare såvidt at jeg klarte å kjøre fra 924 Turbo i min 928 S. Stort sett holdt vi følge helt opp til 230-235 Km/t der jeg langsomt dro fra opp mot ca. 255-260 Km/t som var topphastigheten på 928 S. Porsches vannkjølte rekkefirere (med og uten turbolader) på denne var virkelig fine motorer. De var sterke og hadde et skikkelig lydbilde. Avdempet og uten pops & bangs, men allikevel skikkelig potente fra tomgang til maksimalt turtall. 911 og den luftkjølte boxermotoren var såpass annerledes i konseptet at en sammeligning ikke var naturlig og dermed sto rekkefirerne på helt egne ben. Jeg elsket de selvpustende rekkefirerne i 924 og 944. Jeg kan huske at vi snakket om at de hadde "syvmil støvler" - altså som et uttrykk for at de gikk betydelig bedre på Autobahn enn det litt avdempede lydbildet skulle tilsi. Bilene formelig slukte milene rått og man ble egentlig aldri trett av å kjøre både hurtig og langt.
  3. Today
  4. Den står på lageret ble satt litt til side etter stasjonsvogna kom. Litt usikkert hva planen med den blir da planen aldri var å fikse den opp men kose meg med den. Tenker å få skilt på den kanskje til neste år men må se litt hva jeg får tid til.. har så mye annet å styre med samt unge nr 3 er her i desember så 😂
  5. E-chassi må ha ista p. Du kan vel (re)kode moduler til default med NCS, uten at jeg har noe framgangsmåte til deg, men det er nok et par guides ute på diverse forum fra utlandet.
  6. Hagmans 2k epoxy du bruka? Og skal du skifta bakplata sjøl, eller kjem du til å setta vekk den jobben? Blir vel litt ekstraarbeid med M3-konvertering mtp at du har facelift 😅
  7. Et dekk som starter å bli slitt på innsiden vil bare fortsette å bli værre selv etter justering, nye dekk som gjelder
  8. I juni byttet jeg knirkeforinger bak og fikk tatt hjulstillingskontroll iforbindelse med eu. Dekk bak begge sider var da noe skjevslitt på innsiden. Ser nå at dekk har blitt ytterligere slitt og ståltråder er nå synlig på begge dekk noe det ikke var i juni når hjulstillingskontroll ble tatt. Må jeg ha ny kontroll+justering eller er dette normalt da dekk var påbegynt skjevslitte før hjulstillingkontroll? Gjelder bak-aksel begge sider. Kontroll + justering ble forøvrig tatt på mekonomen verksted.
  9. Har feilkode inne på rain light sensor. Regn sensor fungerer fint, men automatiske kjørelys har aldri fungert på bilen i mitt eie da nærlys er på hele tiden selv i dagslys. Har k+dcan kabel og ISTA D/NCS/INPA, kan jeg encode RLS selv eller gjøres d i ista-p? BMW E91 LCI.
  10. Man må bruke forskjellige nøkler vil jeg tro, det var vanlig på eldre utgaver av bmw.
  11. Da var den solgt til en hyggelig ung kar fra Dombås/Lesja distriktet, så håper jeg han kommer i mål å at jeg får muligheten til å se den i den stand fortjener å være en dag.
  12. Og er det også da slik at vibrereringen kan bli borte en liten stund etter at man har stått stille en stund? Det er jo gummi og den blir vel mykere når den blir varm og stivner litt når den blir kald.
  13. Noen her på forumet som har god peiling på elnett/kan finne ut av, hva som må byttes? Bytter elnett inni kupé pga. Min er ikke utstyrt med noenting ekstra. Skal ha stor OBC, El vindusheiser, El takluke, v8 speedo osv. Kan jeg ta dette fra alle modeller fra 525i og oppover? Noen spesifikke modeller jeg må ha fra, og går elnett fra touring over på sedan? Må jeg ha elnett spesifikt fra v8? Må alt inni kupé byttes, inkl releer og liknende under baksetet? Mye spørsmål, lite peiling på elnett
  14. Sikkert dumt spurt, men har du fortsatt E34 M5'n, som tråden startet med? Står på vent evt?
  15. skjer da stadig noe, men dårlig til å oppdatere holder på å isolere taket i garasjen nå etter å ha fikset en vannskade i ett tilbygg (som jeg visste om at var der når jeg kjøpte) men skal ikke skryte på at jeg stresser fælt ellers så har jeg handlet en japanimport 1990 320ia 4dørs i meget pen stand, og en s50b32 motor, planen var å få godkjent den motoren i bilen, og best av alt få fungerende ac i den bilen da den har ac og motoren jeg handlet har ac kompressor. solgt unna mye rart og da kutter ned litt på hva jeg gidder samle på. driver sakte men sikkert å tømmer lageret i spydeberg og, så turbo 323/n skal få kommet seg inn i garasjen i vinter så jeg satser på å fikle litt med den. kommer nok en oppdatering etterhvert
  16. Hei, jeg fikk nå en E-mail om at min "E-drive connected service" snart løper ut, men kan fader ikke forstå HVA E-drive connected service faktisk gjør... Jeg har "ubegrenset løpetid" som jeg da gjetter betyr "ubegrenset tilgang" til "connected drive services", "intelligent nødanrop", "remote services" og "teleservices", men ikke til "E-drive connected services". Hva er det "E-drive connected services" er? Det står "charging level and range is always in sight". For meg høres dette bare ekstremt merkelig ut, dette kan da vell ikke bety at når "E-drive services" løper ut så kan jeg ikke lenger se den elektriske range`n til bilen i appen eller displayet i bilen?? Hadde vært flott om noen kunne forklare hva denne service`n faktisk er siden BMW tydeligvis ikke klarer å forklare det på en forståelig måte.
  17. Tidlig opp en søndags morgen . En rolig helg sørger for at man våkner tidlig og søndag er jo verdens mest bortkastede dag i mine øyne 😊 Uansett mens resten av familie lå og dro seg satt jeg på kaffe og mens den putret ferdig ,hadde jeg et mål for øyet nemlig å ta en skikkelig rensk på e34en. Det første jeg gjorde var å få en list på plass som hang og slang : Av med gamle klips og rengjøring : Så på plass og den sitter godt : Deretter ble det vask med diverse remedier absolutt overalt og etterhvert ferdig : Dette: Så fant jeg ut etter frokost at jeg vil legge på et lag med voks sånn at den har noe beskyttelse nå fremover . Og fant denne : Absolutt ikke noe tre stegs og korrigering da bilen skal kappes rundt forbi etterhvert så da fant man frem noe som gir beskyttelse inntil videre . Og etter noen timer ble det blankt og fint . Rett og slett bare noen ferdig bilder : Panseret : Igjen 30 år gammel lakk holder seg den om man tar vare på det. Nedre del av dørene : Ellers sidene av bil : Bakre del : Og dette: Alt av plast osv fikk og en runde med diverse samt felg ble polert opp . Ble noen timer idag med dette men absolutt verdt det 😊 Ser veldig frem til å få byttet vitale deler på karroseriet på den nå i vinter samt masse smådetaljer . Dette blir dyrt men føler bil er verdt å koste på da e34 med litt motor begynner å bli verdt en god slump ,eller e34 gennerelt som er bra er mer rett og si 😊. Og dette har jeg merket nå som e34 Tds skal selges .( Kommer oppdatering på denne senere ). Jeg sov dårlig natt til fredag da jeg fikk et pengetilbud på 535en som var særs vanskelig å si nei til …. Det var snakk om sekunder på at jeg sa ja ,men så gikk jeg gjennom tråden her ,minner her og der og da tenkte jeg nei penger er ikke alt og den rette e36en er ikke dukket opp enda så den blir .😊
  18. Liten snikfotografering på parkeringen i borettslaget.
  19. Hardykobling som er på slutten av sin levetid kan skape vibrasjoner i ny å ned
  20. Edit: Har nå sjekket litt rundt og blant annet søkt på youtube. Der får jeg mange treff på at det er en av hardykoblingene. (det er vel gjerne 3 av dem på en firehjulsdrevet bil?). Det med at problemet forsvant litt da jeg stod parkert en stund har vel kanskje noe med det å gjøre at gummien blir kald igjen og at det da tar en stund før det begynner igjen. Er jeg inne på noe her tror dere? Noen som har vært borti vibrering der hardykobling var problemet?
  21. Det lurer jeg og på . Noe av det fineste man får på F bilene jo .😊
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...