Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Jeg kom tilfeldigvis over denne videoen der noen har bygget en slags "off-road-camping" Porsche 924. Jeg så for noen år siden et tilsvarende konsept med en 944 (dog litt mindre bygget om til "off-road" kjøring) og den ble brukt i forbindelse med en roadtrip fra London til Cape Town. Dette er ikke min greie, men allikevel litt kult...
  3. Today
  4. @Chrono og @Chris A AC Schnitzer Norge er ny forhandler for ACS i Norge, eller så har du som nevnt Arne Gulbrandsen, eller evt sjekke med Lorcan hos Rossiters i UK, ACS forhandler der. Fjørene jeg har på bilen kjøpte jeg bittelitt brukt, men de ble kjøpt fra Rossiters i UK.
  5. Noe overpriset e39 med nesten tom utstyrsliste. Burde gått ned 50 tusen til tross for kilometerstand og manuell. ttps://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179705583
  6. Hmmm... så det handler om å være annerledes bare for å være annerledes for BMW idag. Dette er for enkelt etter min mening og ikke godt nok selv om jeg isolert sett faktisk synes at i4 har et design som er mindre radikalt enn fryktet på forhånd. Jeg tror også at den ser bedre ut live enn på bilder. Det jeg ikke liker er at BMW nå prøver for hardt å skille seg ut. De mangler den selvsikre og sofistikerte fasongen de hadde på 80 og 90-tallet. Da visste de at de var best uansett hva og de visste også at det ikke var nødvendig å skille seg kraftig ut fra de andre (for ikke å si kopiere andre). Sagt på en annen måte så var BMW på toppen og definerte hva som var riktig. Alle de andre bilprodusentene la seg etter og i større eller mindre grad kopierte hva BMW gjorde. Nå må BMW imidlertid aktivt jobbe for å skille seg ut fra mengden og nettopp dette er etter min mening dessverre langt på vei en fallit erklæring. OK... dette er en vanskelig balansegang, men f.eks Porsche har ikke dette problemet. 911 ser stadig ut som en 911 og selv Taycan er umiskjennelig en Porsche selv om deler av designet er helt annerledes enn f.eks Panamera. Porsche har med andre ord stadig selvtilliten som kreves i dette markedet og de behøver derfor heller ikke å skape tildels radikale endringer bare for å være annerledes og dermed gjøre oppmerksom på seg selv.
  7. Yesterday
  8. Ja, tanken har streifet meg flere ganger, men hadde uansett måtte vente da kontoen er litt skrapa pga man er permitert. Begynner heldigvis og jobbe igjen denne måneden😊 Den rusta er ikke god på gammel E34,nei! Er så mange plasser den finner veien og begynner og spre seg. Skulle vært slik som gamle Audi 100, som er galvanisert fra fabrikken. Tenker og gå over til vinkelsliper da det tok en evighet med dremel. Det som er positivt med dremel, er at man slipper og være så forsiktig, men merka jeg fikk noe ruglete overflate. Blir vel og legge rustbeskyttelse, og sparkel etterpå,tror jeg. Eller er sparkel dumt og ha så lavt nede på dørene?🤔
  9. Jeg har altid synes det motsatte. At det liksom mangler noe der bak. Spesielt med stor mittkonsoll å Recaro fram seter. Akkurat nå venter jeg på deler fra USA som er forsinka på ubestemt tid grunnet kovid19. Men mer bilder kommer når jeg får ting mer sammen.
  10. Litt nysgjerrig på hvorfor du går for nakkestøtter bak? Jeg syns personlig det ser teit ut, samtidig som baksetene er så små at ingen får plass der uansett 😅 Gleder meg til og se litt bilder av bil😁
  11. Jeg synes "An icon in a sea of ordinary" er ganske treffende. "sea of ordinary" beskriver stort sett trafikkbildet idag, som også kan kastes inn i diskusjonen om G3x lci, synd, selv om jeg liker den bilen også isolert sett. Denne skiller seg ut, jeg tror jeg kan like denne, bra Tror jeg også vil like Portimoo Blue
  12. nesten rørende respons her må jeg si! vet ikke om jeg klarer å svare alle like bra... må tas forbehold om endel skriveleifer i all hovedsak kommer ristingen fra front, kjenner den ratt og i føtter men ikke i sete. men bilen er litt små skjelven bak.. tok ei stri økt å missbrukte bremser for å kjøre de litt varme og endte opp med en bil som ristet mer enn noen gang, etterfulgt av det tok jeg en tur til trollstien og ristet det mindre og mindre etter vært som hvor mye jeg kjørte. rett før jeg kom hjem igjen var bilen nær riste fri ved lovlige hastigheter. dagen etterpå var det såpass fint vær at jeg bare måtte kjøre entur, bilen var nesten helt totalt ristefri mellom 0-100 og var helt nydelig å kjøre på fine veier. bilen var fortsatt skjelven i høyere hastigheter, den stoppet dog på rundt 170 og gikk dårligere etter som hvor varm den var så her blir hele trykkgata påkosta nye silikon slanger samtidig som bilen for ny LMM. det ble totalt 50 mil den lørdagen og alt utenom effekt og stiv bakende funket utmerket. men det som skuffer meg aller mest er at bilen er helt hysterisk stiv og spretten i rompa på dårlige veier ! den flyter fint på ujevn vei men på grusvei eller ved asfalt sprekker og bråe defekter så smeller det å rister å banker som om det ikke finst fjæring her i verden.... den var helt lik før og etter montering av nye dempere, kan ikke huske den sølvfargede jeg hadde var så inst inni helvete stiv bak. per idag står den med eskenye orginale bmw-belger til touring uten msport, forskjellen på disse er kun lengden og min er nå cirka i msport høyde bak. er det slik at nye belger kan virke stive lenger eller er pga vinkelen på dempere som gjør dette ? fordi bakenden er såpass stiv så blir den også veldig følsom som også gjør at jeg kjenner for mye. helt utrolig at m5'n på coilovers føles mange ganger mer komfårtabel ut totalt enn touringen, homper som smeller i touringen flyter m5'n uannstrengt over. som @Blaamann nevner så er jo caster utenfor toleransen og samsvarer ikke på begge sider, dette er uten for min kompetanse men kan justerbart tårnlager ha noe innvirkning på dette ? vil helst unngå justerbart da disse er kjent for å lage lyd eller være stive, eller kan meyle ha laget casterstag med avvik ? bilen har kun hatt en mindre skade bak av det jeg klare å se på bilen av skader, ellers virker karrosseri urørt med unntak av en autoværnstripe som har blitt lappet på lenge før min tid. luftrykk er 2,6 framme og 2,9 bak, siden bilen er såpass stiv bak vil jeg unngå høyere trykk på bakaksel da dette ikke gjør saken bedre. de flytende skivene fremme er faste og fine og sitter perfekt på navet. esp har slått ut 2 ganger uten at jeg vet nøyaktig va som utløste den, det var ikke mer en at jeg så det blinket så vidt et glimt uten å slå ut på effekt. nav er orginale fra fabrikk og felger som er brukt har enten rikitg senterring eller så er de levert til e39 orginalt. angrer noe voldsomt på alt jeg ikke presset de nye bakhjulslagrene på nye nav istedenfor de gamle for det kan jo vær en potensiell feilkilde. slik det ser ut nå så ser det ut som bilen kan være veldig levbar på fine veier og ved norske fartsgrenser, men å reise nedover kontinentet slik den er nå tror jeg neppe blir noe kos. mange husker sikkert den berømte turen vi hadde med den forrige touringen min som bydde på mange problemer, men sett bort i fra kjøle problemene så var den bilen urealistisk fin å kjøre. 200 på autobahn var uanstrengt for sjåfør, den var støyfri og den danset over alle ujevnheter... rett å slett fasiten på en milsluker og den slukte mange mil på kort tid i mitt eie. som sagt så kjører jeg bil kun for kosen sin del, så om bakenden ikke kan mykes opp på noe vis så er bilen ikke god nok for meg rett å slett... jo eldre jeg blir jo mer kresen blir jeg, dette kommer jo også sammen med all kunnskapen jeg har fått om bil. har idag vært til Sogndal entur i 09 mod 530d sedan og det er jo en helt nydelig bil å kjøre som samtidig kan fåes kjøpt bra eksemplarer av. en sølv/grå e60 530xd eller 535d står veldig høyt i kurs og heller ha det som brukis, skal jeg få tak i e39 sedan som brukis er det 99% sjans for at jeg får umiddelbar reprise av det jeg har gjort med touringen og det er totalt uaktuelt. e60 er ikke det peneste karosseriet men det er den nyeste 5'serien du kan kjøpe uten å være redd for de store uforutsigbare utgiftene som vi kjenner så godt til på F-modellene. den har ikke edc, bakhjulstyring, registerras og bosch cp4, så da tenker jeg at man mye enklere kan forsvare den økonomisk om man tenker å kjøre den lenger en hva du kan dekke med forsikring. likevell er det en fantastisk god bil å kjøre, zf 6hp girkassa er jo en fantastisk overgang for meg som er vant med GM kasse. Du får også xdrive noe som kan se ut til å bli veldig aktuelt for min del framover, eller så kan jeg kjøpe meg en 535d med en gang som@TRF kan skremme opp noe voldsomt. så da sitter man igjen med en respektabel bruksbil som tåler salt litt bedre enn e39. planen var jo å gjøre touringen ferdig teknisk før jeg starter med m5'n, men det ser ut til å bli vanskelig. m5'n er jo egentlig en fantastisk god og morsom bil så har absolutt ett mål om å luke ut de tekniske feilene den har idag. har fått såpass dilla på den at det må bli ordnet rundt fellesferie tider, da vil det forhåpentligvis bli kjøpt inn hovedforinger, eisenmann eksos, girkasse, kløtsj og dekk til hartge hjula slik at alt ligger klart til å gjøre den akkurat slik jeg vil ha den. nå vil jeg bli borte i 2 uker for å tre inn i ny jobb som jeg skal prøve ut nå mens jeg er permittert, trives jeg så har jeg endelig turnusjobb og jeg kan få tid til å drive med gammel bmw samtidig som jeg kan bosette meg i hjembygda å kjøpe meg hus med garasje for prisen av en 2-roms i Kongsberg. samtidig byr det på muligheten til ta opptil flere kontinentturer utenfor sesongen, så behovet for en god bil blir bare større. i mellomtiden må jeg avgjøre skjebnen for 530'n, er fortsatt åpen for interesse om noen vil kjøpe, den blir heller satt vekk på lagring enn å prøve det åpne markedet som jeg har veldig liten tro på når det kommer til e39 per idag. e39 er jo livets bil og en fantastisk milsluker, planen var nå fremover å kjøre på noe hinsides med kilometer å i all hovedsak fylle diesel og servicere. istedenfor har jeg begynt å tvile på hele e39 interessen, noe som er ganske ille så hjernevasket jeg har blitt av dette karosseriet.
  13. Ser en Mazda med et merkelig dørhåndtak. 😅
  14. «Meh» er det første og beste jeg kommer på å si her. Tankene mine dras automatisk til slike grusomme body kits fra mine verste drømmer : (Bilen ingen sammenligning for øvrig..)
  15. Det der er sykt uvant, det må jeg bare si 😅 Mulig det går an å bli vant til det, jeg vet søren meg ikke..
  16. Nydelig bil, go for it sier bare jeg 👍 Så lenge service og vedlikehold kan dokumenteres så bør dette holde vann. Eneste jeg tenker på ved denne kilometerstand er jo rust, E38 kan ruste litt. Mest kosmetisk i dører og skjermer, men også bensintanken ruster på disse. Dette er dessverre forholdsvis vanlig på E38. Ellers så er dette noe av det bedre BMW har produsert, men likevel sett av ett årlig vedlikeholdsbudsjett på minst 10 000 kr. Ting kan fort bli veldig dyrt når det ryker på gamle luksusbiler, og dette er definnetivt ikke bilene man tar quick fix og andre snarveier på...da får du ett helvette. Men med riktig stell og vedlikehold så er dette en bil som er på full fart til å bli en klassiker. E38 er 7-seriens E30 når det kommer til å være ettertraktet, dog går mange etter facelift modeller med V8ern. Til neste år så skal BMW fase ut produksjonen av sin V12er for godt, ikke utenkelig at disse gamle V12 skutene kan bli litt mer ettertraktede da 😀
  17. Da er 4 serien endelig offisiell, lekket som vanlig før tiden. Hva synes folket? For min del, er dette mindre ille enn fryktet, den har presence og er tøff i trynet. Men må nok sees live for rett inntrykk?
  18. https://www.autoscout24.com/offers/bmw-750-i-individual-voll-1-hand-originallack-gasoline-green-a3cb0759-6442-45dd-af56-0d17691cebc7?cldtidx=6
  19. Bilde av min gamle 530d. var utrolig trivelig bil det også!
  20. Tusen takk for tips! Da får jeg se om jeg blir litt klokere imorgen. Liker titansilver veldig godt selv, men favoritten min er nok antrazit fargen
  21. Usikker på hva det heter der ute, bor i Bodø men er ikke herifra. Er nå ute og kjører koseturer rett som det er Ses på veien!
  22. Bremnes elns da tenker jeg. Uansett, vært innom tråden flere ganger tidligere men visste ikke at M3en ruller rundt i nabolaget.
  23. bilen din har servotronic, oppleves den tong på rattet har enten gm3 modul eller servotronic ventil streiket. for å feilsøke ventilen så kan du måle motstand, den skal ha mellom 7 og 9 ohm når den fungerer. min hadde 3 ohm og fungerte ikke, enten måler du rett på ventil eller så måler du pin 9 og 11 på det store stikket på gm3. gratulerer med pen bil, titansilber er absolutt den beste fargen på e39 etter topazblå når vi snakker ikke-individual farger.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...