Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Hei, lavt nivå på bilen, hvilken type kjøper jeg (på bensinstasjon- selvfølgelig på tur med bilen i dag). Takk for hjelp 😊
  3. @Rune-K Det er helt OK og jeg tenkte faktisk at jeg selv skulle drøfte litt vedr. hvorfor jeg skriver at Danmark politisk trolig er mer blått enn Norge og samtidig har en sosialdemokratisk regjering, mens Norge har en borgerlig regjering ledet av Høyre. Det er forøvrig mest innvandringspolitikk jeg ikke vil ha i tråden - det fører nesten alltid bare til krangel. Du skriver at du er glad for at SP trekker AP så langt inn mot midten som mulig, men her i Danmark er det på en måte FrP (eller Dansk Folkeparti) som trekker AP (Socialdemokratiet) så langt ut mot høyre som mulig. De kjemper stort sett om de samme velgerne (primært lavere funksjonærer og det som er igjen av arbeidere). SV (eller Socialistisk Folkeparti) ble redusert etter siste valg fordi de lekker kraftig til Socialdemokratiet og Radikale Venstre (minner om Venstre i Norge, men fører generelt en mer sosialistisk politikk). Radikale Venstre er forøvrig interessant fordi de ofte havner i en spagat politisk. De er f.eks moderate når det gjelder innvandring, men stramme når det gjelder sosialpolitikk og økonomisk politikk. Ingen av de store partiene (Soscialdemokratiet og Venstre) stoler på Radikale Venstre og partiet har da også vært i regjering med begge blokkene. Det er først og fremst Radikale Venstre som i relasjon til Socialdemokratiet virker som en motpol til Dansk Folkeparti og trekker partiet inn mot midten politisk. Den danske pendanten til Rødt er Enhetslisten og de er ganske popoulære spesielt blandt unge kvinner og innvandrere. Partiet trekker Radikale Venstre mot venstre og de kjemper også ofte om de samme stemmene. De har også en annen ting felles og det er at politikerne har en tendens til å bytte parti etter at de har kommet inn i Folketinget (Stortinget). Det kan politikerne gjøre i Danmark fordi folketingsvalgene er et valg på personer og ikke partier. Blokkstørrelsen i dansk politikk kan dermed endres når som helst etter at et folketingsvalg (stortingsvalg) er gjennomført. Politikerne kan sogar melde seg ut av partiet de gikk til valg på når de har blitt medlemmer av Folketinget. De blir dermed frigjengere og kan forhandle fritt med andre partier og blokker om deres støtte. Når de politiske blokkene så er nesten like store skal det ikke mye til før disse politikerne blir tungen på vektskålen og oppmerksomheten sikret. En annen ting som er litt spesielt i dansk politikk er at det ikke finnes en pendant til Senterpartiet og dette tiltross for at landbrukssektoren er temmelig stor i Danmark. Politisk er det partiet Venstre som tradisjonelt har ivaretatt sektorens interesser. Venstre i Danmark er som tidligere nevnt en slags mellomting mellom Venstre og Høyre i Norge.
  4. Today
  5. @Rune-K Jeg synes ikke at man skal beklage at man diskuterer politikk hvor man ikke er enige. Det bør ikke være så tabu belagt som alle går rundt og tror at det er. Jeg har gitt opp å diskutere politikk med folk for å prøve å bli enige med dem. Du sier du stemmer SP og da har det partiet verdier som du verdsetter. Jeg synes forøvrig at SP har mye fornuftig å komme med, og blir det rødgrønn regjering så håper jeg at SP blir så sterke som mulig for å gi SV så liten makt som mulig. SP er det eneste partiet som gir oss bilinteresserte håp i en rødgrønn regjering. Siden du går ut å sier hva du stemmer så kan jeg fortelle at jeg stemmer FrP. Det har jeg gjort i alle år, med unntak av Høyre ved ett par kommunevalg. Jeg stemmer slik fordi jeg ønsker at Norge skal bli litt mindre molbo, bort med mange av de tullete reguleringene vi har hatt. Jeg er for privatisering så lenge ett statlig alternativ opprettholdes. Fri konkurranse kommer alltid oss tilgode, statlig monopol synes jeg er en uting i mange tilfeller. Men kan si at med borgerlig regjering så har forskjellene økt, men hvorfor er dette ett problem? Jeg henger meg ikke opp i hva de på toppen tjener, jeg interesserer meg bare om hva jeg kan tjene og hvordan jeg kan få jobba meg oppover til å tjene bedre. Jo mer eieren av min arbeidsplass tjener, jo større mulighet har han til å skyte inn kapital og utvikle bedriften...det trygger min arbeidsplass og det har jeg mildt sagt interesse av. Da har jeg større mulighet til å jobbe meg oppover og igjen har større sjanse for å tjene bedre. Jo mer bidrar både jeg og bedriftseiere til statskassen i form av skatter og avgifter. Akkurat dette vil SV og AP kvele og begrense, det er for meg uforståelig. Også må jeg jo si, uten å bli stemplet som rasist at jeg setter pris på den restriktive innvandrings politikken de borgerlige fører. Vi er ett lite land og kan hjelpe noen få, men vi har ikke mulighet til å prøve å hjelpe så mange som mulig slik de har forsøkt i Sverige. Også er jo for meg det bilpolitiske veldig viktig, det handler om muligheten og friheten til å utdøve sin hobby og lidenskap. Dette handler om livskvalitet, og den blir sterkt truet av partiene langt ut på venstre siden. Derfor skal jeg ikke komme inn på miljø, de fleste vet hvor jeg står i den saken. Som jeg skrev innledningsvis så har vi alle forskjellige årsaker til at vi stemmer som vi gjør. Det er nettopp i politiske diskusjoner jeg føler at man i størst grad får være enige om å være uenige. Men jeg synes alltid det er interessant å høre hvorfor folk stemmer som de gjør 😀
  6. Hei plutselig virker ikke revers på bilen min. Alle gir funke fint utenom revers . Clutch er fin. Akkurat som om jeg ikke får presset gir spaken helt i hakk for og komme i revers. Noen som har vert borti dette før?
  7. Spec er som følger: Standardutstyr: Panoramatak med projisert Polestar-symbol Pikselfrontlys med LED Polestar Digital Key Polestar Connect Infotainmentsystem basert på Android OS inkl Google Assistant, Google Maps, Google PlayStore Harman Kardon Premium Sound Trådløs 15W mobillading Pilot Assist Adaptive Cruise Control 360° parkeringskamera Elektrisk justerbart førersete med minne 19" svart Diamond Cut 5 V-eikers lettmetallfelg WeaveTech Seats i Slate/Charcoal Elektrisk bakluke med fotsensor Oppvarmede bakseter Oppvarmede spyledyser og ratt Regnsensor Tonet rute på bakluke Elektrisk rekkevidde, opp til 470 km (WLTP) med 19-tommers hjul Ladekabel for stikkontakt, EU CEE7-7 (Schuko) Mode 2 Ladekabel for ladestasjon, EU Mode 3 Type 2 32A 3-fas 4,5m Ekstrautstyr: Midnight (Denim Blue) Ventilert Nappa skinn, rekonstruert Barley tre dekor Semi elektrisk hengerfeste Performance Pakke: Öhlins Dual Flow Valves støtdemper Oppgradert bremsesystem, foran / bak (Brembo foran) 20" svart polert, 4 Y-eikers smidd lettmetallfelg Sikkerhetsbelter i fargen Swedish Gold, foran/bak Gullfargede ventilhetter Taksegmenter i svart høyglans Inkludert i prisen er også 3 års orginalservice (3 år / 50000km) 3 års tilkoblede tjenester 3 års veihjelp 5 års nybilgaranti
  8. Hei takk for tips, jeg fant også denne tråden: https://forum.bmw5.co.uk/topic/128174-kbus-short-in-ike/ Han har jo samme feil i display som dukket opp hos meg i går; "Self Level Suspension Inactive", Jeg får sjekke i hanskerommet, er det noen som vet hvor X10113 IKE er plassert i bilen hvis jeg leser skjemaet riktig så kan feilen likke fra kontakten på den og ut? Jeg fortsetter nå med feilsøkingen: Jeg skal koble på minus på batteri igjen (har stått avkoblet i natt, samtidig har jeg ladet batteriet) Kjøre en diagnose da med en gang. Hvis samme, ta av kontakten til Webasto og prøve på nytt. Demontere på passasjerside så jeg kommer til X10116 og får sjekket det jeg kan der. https://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-5-Series-E39/27-BODY-Glove_Box_Removal/27-BODY-Glove_Box_Removal.htm Finne ut hvor X10113 IKE er så jeg kan sjekke på den også. Et liter spørsmål, er det greit å kjøre med selv med disse "feilene" og det tilsynelatende virker som om luftfjæring bak holder på luften og ikke siger ned?
  9. Jeg kan bekrefte at når du skal ha invidual så er utgangspunkt fra prislisten kode X3 kr 83.100, så kommer prisen på endringene på toppen av denne grunnprisen. De har gjort en del endringer siden forrige modell F10, den jeg har har skinn på nederste delen av dørene, her hadde de også mulighet for å velge 4 forskjellige farger på taktrekk og matter. Begrunnelsen for at de ikke leverte skinn på nedre deler på dørene på F90 var at det ble så fort skader på skinnet, ser ikke pent ut, dagens valg er letter å holde rent. De har også begrenset valgmulighetene i dag på grunn av kostnader og logistikk. Jeg prøvde å få en annen farge på taktrekk og gulvmatter, svaret fra M i Tyskland var som følger, prisen vil bli så høy at tror ikke kunden er villig til å betale.
  10. Rust på x5/x6 e70/e71 er på travers bak, og kanskje på bakluka rundt ryggekamera og i hjørnene på de indre baklykter. Ellers er de svært bra laget!
  11. Har ikke inntrykk av at rust er så stort problem om dagen.
  12. Ja det er helt sikkert at og like gamle biler i Norge er helt ok. Det viser seg jo bare i den floraen av bilklubber som finnes her. Det må vel være over 200 forskjellige. Alt fra de store som BMWccn til de litt mer sære som Jensen klubben. Når det gjelder politikk @Fredrik 90 så er vi rykende uenig men det viste vi vel fra før. Jeg synes vi har hatt en helt elendig regjering de siste årene med unntak av litt bilpolitikk. Men i den store sammenhengen så stemmer jeg ikke på et parti bare fordi de øker fartsgrensen på motorveien. Jeg liker ikke Frp og jeg liker heller ikke SV men synes at Frp er mye værre en SV. Derfor synes jeg det er bra at Sp kan trekke Ap så langt mot midten som mulig og hvis du lurer på hvorfor jeg stemmer Sp så kan du lese denne kommentaren, den oppsummerer det på en grei måte. https://www.nationen.no/motkultur/kjekstad-i-helga/er-sp-velgerne-reaksjonaere/ Venstre tror jeg om noen år lider den samme skjebnen som Frisinnede Venstre fikk før krigen. Den eneste funksjonen som Frp har er og hindre at partier som er enda mer til høyre får noe og si. Du får unnskylde @Fredrik at det ble litt politisk prat i tråden din men noen ganger så synes jeg det er viktig med litt motstemmer også.
  13. 👍 Fant denne Noe rustproblem på bilene? Får mest sansynelig se bilen i en bokk. Synes prisene på finn.no var litt stiv, får bilen for 280000.- som er gått 150000km
  14. Det er mange som melder at det fungerer med Liqui Moly oilsaver om oljeforbruk er høyt, denne hevder å få ventiltetninger og pakninger til å svelle ut igjen. I tillegg hadde noen av disse 50i motorene problemer med at de små hullene i skraperingen på stempelet hvor olja skal renne gjennom når stempel går opp tetter seg slik at olja blir med opp og blir brent, dette kom også av lange oljeskiftintervaller hvor det til slutt kokser og tetter steder med trang passasje. Så igjen, ikke spar på olja, ihvertfall ikke på disse varme V8erne. Jeg sendte inn en oljeprøve etter 8000km, da så den veldig bra ut, det var fremdeles tilsetningsstoffer igjen og den var fri for kjølevæske og drivstoff. Den hadde også veldig lave verdier av metallpartikler som viser at slitasjen på f.eks rådelager er lav. https://www.eurodel.no/tilsetning-motorolje-liqui-moly-motor-oil-saver
  15. Jeg hadde en ulyd bak som jeg trodde var bagasjeluka. Kom gjerne over fartsdumper o.l. Det var en knekt fjær.
  16. Faceliften ser veldig bra ut ja, men stusset nesten litt på høyden. så nesten vell lav ut men mulig luftfjæringen står i nedre posisjon om dette er en mulighet. Kunne gjerne vært 5-10mm høyere
  17. Litt mer redigering i Photoshop av god kompis. Kjekt å se sånn ca hvordan ting kan bli!
  18. Yesterday
  19. Takk for svar. Har en en bokk å verktøy. Så hvis det ikke er noe hvitrøyk, å lite rust henter jeg kanskje en i nesteuka. 👍🏼
  20. Hadde skinn helt ned vært mulig hadde ampera garantert hatt dette på sin f90
  21. I nærlys ja. Antar at det er H7 i langlysene.
  22. 31 år gammelt e30 interiør som kun fått ristet matter og byttet CD-er . Er jo lørdag😀
  23. Sjå her, sjå her! https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-530d-tou/wiring-functional-info/body/bus-communication/body-bus/k-bus-high-equipment-instrument-cluster/cstz1Qm Felles kontakt! X10116 under hanskerommet! Sjekk aktuell kontakt og området rundt.
  24. Hva er anbefalt for å få best mulig lys, og hva er det mulig å montere av LED/xenon?
  25. Ron Jeremy

    Stigtrinn X5

    Praktisk? Tja, enten må man skritte skikkelig ut, eller man blir ofte skitten/våt på buksebenet når det er vått eller snø. Men tøft er det.
  26. @Fredrik 90 På F1x kunne man velge to forskjellige Individual-pakker (såkalt forhåndsdefinerte pakker), der man fikk hhv. skinn med utvidet omfang og fullskinn, som da inkluderte nedre og øvre del av dørtrekk. På G3x får man kun skinn med utvidet omfang. Man kan spekke bilen med Individual (både på F1x og G3x), der bilen tas ut av produksjonslinjen og alt bygges etter egen spec, men da har det fort en oppstartspris på kr. 200 000,- eller noe sånt. Regner med at @Ampera vet litt mer om disse kostnadene.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...