All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163398943 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163398929
  3. Today
  4. opeth84

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Takk for info! Må bare få ordnet så takluka kan åpnes skikkelig. Ser at vaierene er løse bak nærme mot høytalerene, så den kan kun åpnes så vidt fremme.
  5. Yesterday
  6. Saltkjelen

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja, jeg har virkelig sansen for et skikkelig lafteverk. Synes også det er mange spennende kombinasjoner med laft og moderne arkitektur (f.eks store vindusoverflater). Kunne tenkt meg å prøve lafting selv, men ser for meg at det må investeres en ikke ubetydelig mengde timer i det.
  7. Ingvaldsen

    Ingvaldsen's e39 530dat og M5 - dieseltilsetning

    Prøve noe nytt da, men om det blir placeboeffekt eller ikke er jeg spent på 🤔 En boks(300ml) per 2000km og den koster 99kr per stk
  8. Øyvind L.

    Plystrelyd fra dashbord

    Vet ikke hva tidligere eiere har drevet med, men jeg har ikke gjort noe. Lyden var er når jeg kjøpte den. Forrige eier hadde også hatt lyden der hele tiden. Skal demontere litt på dashbordet når jeg bare får tid. Må finne ut av det for er ganske irriterende lyd.
  9. papertiger

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det var vel meg det svaret mitt er ja og nei. Det er mange som har liten elbil som bil nr 2 der den brukes til mesteparten av den daglige kjøringen - til og fra jobb, butikken, trening, handling osv osv. Til dette, som er 95% av kjøringen, trengs det minimalt med bagasjeplass så en Leaf-størrelse bil er jo perfekt til det formålet. Til helgeturer og ferieturer hadde min familie aldri klart oss med en Leaf når vi har små barn med alt dilldallet det fører med seg. Sier ikke at det ikke går, for folk gjør det, men de er i fåtall. Og ære være de for at de klarer seg med en liten bil, men poenget mitt er at folk flest ikke gjør det og ikke gidder å tilpasse livet sitt for å få det til. En kompis av meg har tvillinger på 4 år og i3 som eneste bil. Det funker bra for de i hverdage, da de akkurat kommer seg til hytta uten å lade, og så leier de en større bil for ferieturer til Danmark f.els. Men hvor mange småbarnfamilier ser du ratte rundt i Golf? De kjører vel heller Golf stv eller Passat.
  10. @Evopower BMW bruker 4 like felger på vinterdekkpakkene sine. Spørsmålene oppstår når Fredrik, som meg, ønsker å bruke originale felger laget for sommerbruk (ikke spesifikke vinterfelger) til vinterdekk. Jeg bruker 8+8,5" felger med dekk i 225/45-18 på alle 4 på vinteren nå, det er synlig at det er bittelitt strekk bak, men ikke noe problem kjøremessig. God felgbeskyttelse både foran og bak. @Fredrik 90 jeg hadde R2 på F36’en og F20en og var fornøyd med de på skikkelig vinterføre når det var kaldt. Men de var RFT utgaver og støyet overraskende mye selv med høy profil. På F20en sleit jeg også mye med at de var så myke når de var nye at under pådrag slo antispinn seg inn i motorveihastigheter, og den var ikke særlig motorsterk akkurat. Gikk seg til etter noen måneder. De er veldig myke og ikke særlig tilpasset kjøreglade biler på sør-norsk vinterføre (= våte, bare veier, is og milde temperaturer). Nå har dere oftere vinter på Sørlandet enn mange plasser i Sør-Norge, men uansett. I år prøver jeg Michelin x-ice 3 i 18" variant etter anbefaling fra flere her inne. Så langt er jeg storfornøyd - støysvake, mye bedre kjøreegenskaper enn R2 i milde temperaturer og bare veier. gjenstår å prøve på skikkelig vinterføre. MEN, det kan hende R3 adresserer disse punktene og takler det bedre enn R2 men mener det var en her som prøvde de på en F01 xdrive, og ble skuffet over egenskapene på sørvestnorsk «vinter». Mulig det stod noe i Vinterdekktest-tråden 2019? Ble sterkt anbefalt Pirelli Ice Zero FR og Michelin X-ice 3 av min lokale dekkforhandler - Pirelli fordi de var perfekte for sørvestnorsk vinter, Xi3 fordi de var veldig bra på sørvestnorsk vinter og fordi Michelin i tillegg til det nevnt over også på merkverdig vis evnet å bygge inn en ekstremt god holdbarhet i dekket. Så blir spennende å se hvordan de presterer!
  11. Lykketil med clutch bytte Jan. Bra du kan få den inn på verksted, og slipper å ta dette hjemme. Missuner deg ikke akkurat mangelen på garasje, men imponerende hva du har fått til de siste årene. Gøy å se at du får tid til denne nå, når de andre står lagret for vinteren.
  12. Mortenej

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Bak kommer den ut øverst ved henglene til bakluka. Ikke lett å få øye på. Men åpne luka og tøm på med vann i dreneringa så ser du hvor vannet kommer ut.
  13. stihau

    Plystrelyd fra dashbord

    Noen deler av dashbordet som har vært av? kan høres ut som det er noen luftkanaler/dyser som ikke er helt på plass eller har noen sprekker i seg. Det kan også være huset for klimaanlegget som ikke tetter ordentlig i skjøten/delingen.
  14. Saltkjelen

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Okei, så det at folk som ikke bidrar til fellesskapet er å konstantere det faktum at elbileiere bidrar mindre til felleskassa. Flott å se at du omsider har gått vekk fra at elbileiere ikke bidrar til fellesskapet, men at man nå bidrar mindre. Det paradoksale med dette er jo det faktum at du har irriterert deg over folkene (ref. dine første innlegg) som velger å benytte seg av en frivillig gode, men nå har dreid irritasjonen over til staten. 330 000kr er mye penger, men jeg tror oppriktig ikke at man finner en 7-seter som er stort billigere enn dette. Om denne summen fortsatt er for høy, så er vel ikke skisserte familie innen rekkevidde uansett når det gjelder en ny og sikker familiebil - noe som naturligvis er synd. Med andre ord er ikke merverdiavgiftsfritaket her en avgjørende faktor. Jo, man bidrar definitivt mindre i kroner og øre ved å gå til anskaffelse av en elbil, og det er det vel heller ingen som har benektet i det hele tatt. På en annen side bidrar man med elbil til et bedre lokalt miljø. Så får man diskutere i det vide om hvilke av bidragene som er mest meningsfulle. Poenget er likevel at det finnes skjevfordelingen av det ene fritaket etter det andre, og det finnes like mange merkelige regler som blant annet nevnte dokumentavgift. Jeg tenker det får være opp til hver enkelt å ta valg etter sin økonomi, lyst og prioriteringer opp mot de mulighetene som finnes. Jeg regner ikke at du kjører tanken din tom etter hver tur, så det å fylle på med litt god, gammeldags avgiftsbelagt diesel i ny og ne ville vært fullt mulig. Igjen, dette var også for å illustrere at du benytter deg av en gode som gir deg en økonomisk fordel - akkurat som oss elbileiere. Kjære deg, jeg har overhodet ikke nektet for at jeg gjør valg som gagner meg økonomisk. Du derimot, fremstår som en skinnhellig kar som overhodet ikke tar økonomisk motiverte valg, ettersom du irriterer deg over at folk kjøper seg elbil av økonomiske hensyn. Det er den store forskjellen her, og det har vært mine poenger hele veien. Jeg fyller (fylte) både avgiftsfri diesel, handler i Sverige og kjøper elbil av økonomiske hensyn, og det gjør jeg med den reneste samvittighet. Bidrar til fellesskapet gjør jeg allerede i stor grad. Jeg liker stort sett måten du argumenterer på, men når du kommer med uttalelser som er direkte feil forbeholder jeg meg retten til å gi en tilbakemelding på det. Igjen, setningen din "men jeg irriterer meg over folk som ikke bidrar, og det gjør ikke elbileiere" er direkte feil. Det blir det samme som å si at alle fra Arendal er kriminelle fordi Jonny fra Arendal Bruktbil svindlet Tante Kari en gang på 2000-tallet. Med totalt seks biler, hvorav fire av de er fossilbiler, bidrar jeg mer enn nok til å betale for veien. Ellers er det jo nokså unyansert setning, synes jeg, all den tid "vi" i sentrale strøk er med på å betale infrastruktur i grisgrendte strøk, men det er nå en annen sak.
  15. Dere får bare krangle/diskutere dere ferdig. Dere får trøste dere med at staten kunne gjort det på en mye verre måte. I stedet for og gjøre el. biler avgiftsfrie så kunne man heller skrudd opp avgiftene på andre biler tilsvarende slik at prisdifferansen mellom de forskjellige biltypene ble den samme. Da hadde nok ramaskriket blitt høyere. Så en tidligere her som påsto at Nissan Leaf ikke egnet seg som familiebil. Hvorfor ikke det? Er vi blitt så bortskjemte at vi må ha så veldig stor bil for og frakte 2 voksne og 2 barn rundt om kring? Jeg er bare litt nysgjerrig, en bekjent av meg har hatt en Leaf som eneste bil nå i en 4-5 år. Det har vært en helt grei familiebil for de.
  16. laffe

    Brann BMW i8

    Takket nylig høflig nei til ei på kundeservice i DNB som etter å ha hjulpet meg med noe bankrelatert lurte på om jeg var interessert i et tilbud på forsikringstjenester. Referte til denne saken og sa jeg ikke turde bruke de som forsikringsselskap. Føltes godt🙂 Men jeg er også veldig nysgjerrig på hvordan det går her.....
  17. Hastighetskravet i vognkortet gjelder kun på sommerdekk i Norge i hvertfall.
  18. Min gamel f10 har Continetnal pigg dekk. Etter 20 år med diverse piggfrie biler, kommer jeg alltid til å kjøre med pigger, spesielt ved 4 hjuldrift(!) Dekkene er fenomenale å ta seg frem og stoppe med, som bør være det viktigste, men de støyer........
  19. Tror du ikke at 190 kmt vil komme i konflikt med hva bilen er godkjent for som topphastighet, Fredrik? Det er ikke mange kronene å spare. Sjekk det ut. Prøvde det samme for 2-tiår siden på min gamle VAG (S6 quattro) og fikk ''skjennepreken'' med ovennevnte begrunnelse. Den var godkjent for 280 kmt. så jeg måtte skaffe dekk tilsvarende. (gjett om jeg var glad for det i 245 kmt på Autobahn en mild vinterdag nord for Hamburg
  20. Det er jeg klar over. Så det jeg skrev er ikke helt riktig, men mente at sporvidden med bakfelger er smalere en med framfelger. Det er riktig at man bør bruke framfelger bak, da de bygger mer utover og passer bedre med 245 dekkene. Ser at jeg kunne poengtert dette tydligere
  21. Digga arbeidet ditt 😁 Skulle detta godkjennast? 🤔
  22. Da var dagens transportoppdrag utført!
  23. Meget fornøyd med vinterstuket 😁
  24. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Fredrik 90 Staten taper ikke penger på f.eks avgiftsfrie elbiler. Staten bare omfordeler pengene så andre grupper får pengene istedenfor. Dette kan man mene veldig mye om og holdningene følger som regel tradisjonelle politiske skillelinjer. Med avgifter i relasjons til miljøformål er det imidlertid annerledes og derfor fikk elbiler et annet avgiftsgrunnlag enn konvensjonelle biler. Det ingen kunne gjennomskue var at Tesla kom på banen med bilmodeller som ble en direkte konkurrent til f.eks 5-serien. Hadde elbilene i dag vært som Think ville få ha klaget på at elbiler har et annet avgiftsgrunnlag enn konvensjonelle biler. Rent teknisk er det i utgangspunktet liten forskjell på Think og en Tesla, men kjøpegruppen er selvfølgelig helt annerledes fordi f.eks Model S konkurrerer mot 5-serien. Lenge var dette akseptert blandt folk flest fordi helt alminnelige familier plutselig hadde råd til en bil i denne klassen. Hvorfor dette plutselig har blitt et problem for enkelte er derfor litt vanskelig å forstå, men jeg tenker at årsaken er at man nå definitivt ser hvor utviklingen går. Det gjør også staten og derfor er avgifter på elbiler i likhet med konvensjonelle biler igjen kommet på banen Miljøperspektivet må med andre ord vike for en annen omfordeling av pengene. En viktig årsak til dette er nok at det i tiden fremover kommer mange nye relativt billige elektriske bilmodeller. Dette vil medføre at statens omfordeling av penger basert på bilavgifter vil falle betydelig fordi volummodeller som f.eks Golf vil bli erstattet av av den elektriske ID3. Her i Danmark ser vi den samme historien bortsett fra at staten kom mye tidligere på banen med avgifter i tilknytting til elektriske biler. Kun et mindre antall elektriske biler ble helt fritatt for avgifter. Normalsatsen for avgifter på konvensjonelle biler (ikke varebiler) er minst 180%. Slik det ser ut nå kan det virke som om avgiften på elektriske biler lander på ca. 110%. Ergo vil det forstatt bli billigere å kjøpe en elektrisk bil, men f.eks en Tesla Model 3 vil bli en relativt dyr bil fordi importprisen er relativt høy.
  25. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg klager ikke, men jeg konstanterer bare det faktum at de som tar ett annet valg enn meg (ved å kjøpe elbil) tar ett valg som gjør at de bidrar mindre til felleskassa. Det er ett faktum du ikke kan vri deg unna med all din logikk. Det er ett lovlig valg, men det har jeg heller ikke benektet. Det er lovlig unnasnylting, og det irriterer meg at staten har lagt opp til fordi det rammer urettferdig. 330 000 kr kan også være for mye for en småbarnsfamilie. Det blir for lett å bare si at verden er urettferdig, når dette med momsfritak er det letteste å gjøre noe med. Utrolig usympatisk holding egentelig, bare avfeie dette med at verden er urettferdig. Men ved å benytte dere av dette gode som staten har lagt til rette til, bidrar dere da ikke mindre? Ved å kjøpe en Tesla til 900 000 kr bidrar dere da ikke mindre enn han som kjøper fossilbil til samme pris. Jeg er ikke ute etter å gjøre dere til kjeltringer, da tolker du innleggene mine feil (det er jo ikke første gang). Men staten har lagt opp til ett system hvor unnasnylting er lov, og dette er både urettferdig og irriterer meg. Jeg sikter ikke til noen spesielle akkurat her men heller den generelle moralen i diskusjonen rundt momsfritak på elbil. Folk har ofte fort for å moralisere bilkjøpet sitt og bruke miljø argumentet. Det er en holding du kun finner hos de som kjører elbil. Men du, nå må du være grei å bruke huet litt. Disse andre momentene du kommer trekkende med her er jo ett piss i havet i forhold til de verdiene staten går glipp av her. Staten har tapt over 20 milliarder i avgifter pga elbiler. Jeg er helt med på at særregler oppstår for å skape en endring og stimulere til andre valg av produkter. Men tilbake på sent 90 tall når elbil reglene kom så var aldri tanken at elbilene skulle utvikle seg til å bli det dem er i dag. Det var aldri planen at dette skulle være ett skattelette til de som absolutt har mest fra før. Nå har det gått så langt at egentelig ingen politiske partier har lyst til å ta drittjobben med å begrense dette. Skal jeg fylle 500 liter ved hjelp dieselkanner? Dummer du deg til nå eller er du seriøs? På sjøen får man kun kjøpt avgiftsfri diesel, lite man kan gjøre med dette. Jeg er helt motstander at det skal være veiavgift på bensin som selges i marinar, enten får det være avgift på diesel også eller så får de fjerne avgiften på marine bensin. Du kan bare fortsette med å forsøke med nebb å klør å få det til å se ut som jeg kaster stein i glass hus. Dette du kommer trekkende med her er bare latterlig...utenlands handel? Men greit nok, jeg skal innrømme en gang for alle. Jeg snylter unna noen hundre lapper i året ved å handle noe fra utlandet. Hvor mye snylta du unna når du kjøpte I3en din, eller han som kjøpte seg Tesla? Akkurat! Så dette handler egentelig i bunn og grunn at du ikke liker måten jeg argumterer på (selv om vi ikke er veldig uenige summa sumarum?). Jeg argumterer da tydeligvis på en måte som treffer en nerve, som gjør at du kommer trekkende med de dummeste sammenlikninger. Det eneste du beviser er at vi alle "snylter" unna fra tid til annen, det være seg harryhandel eller fylling av båtdiesel. Men poenget mitt står jo ennå da, at de som snylter unna mest (når vi snakker om forbruksartikler) er dere som kjøper elbil. Ja det er ett lovlig gode, men det forandrer jo ikke det faktum at dere bidrar mindre enn alle oss andre med fossilbil gjør. Dette mener jeg er feil, de som kjører elbil får betale moms slik man gjør på stort sett alt annet. Iallfall de som kjøper elbil til over 600 000 kr. Inntil videre så skal jeg fortsette å betale veien for dere, mitt behov for bil gjør dessverre at jeg må det. Som du sier, verden er urettferdig. Vær så god 😀
  26. Øyvind L.

    Plystrelyd fra dashbord

    Den har iDrive ja.. Lyden kommer selv om jeg ikke har på AC.(Bruker sjeldent AC) Er ikke lyd fra viftemotoren det er helt garantert. Er en lyd som kommer av luft som presses gjennom en smal åpning. Typisk at et spjeld er lukket og luften presses forbi. Høres best på toppen av dashbordet.
  1. Load more activity