Gå til innhold

318TDS 96mod med ventilras trenger tips


huldra66
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

kjøpte en 318TDS med låst motor i dag, har demontert såpass att vi ser en sjev ventil i innsug , motor kan dreies litt begge veier med skralle på veiv før stemplene stopper i ventilene.

Noen som har erfaringer på dette? begge kjedene er hele så skjønner ikke hva som har hoppet over eller hvorfor.

Noen med erfaring på temaet så bare hiv dere på, skal prøve og ta toppen av i morgen, må bare kjøpe litt verktøy først.

Har med begge guttene på dette som snart er 18 så dette blir nok bilen til han ene :-)

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. ser det er flere motorer som selges som defekt.

Må jo være en grunn til dette tenker slakk i kjedet eller defekt strammer eller noe.

Viss noen vet så gi besjed, da jeg tenker å reparere motoren

Best og reparerer årsaken til feilen også da

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har 270tusen på telleren,

Startet demontering i går, helsikes mye som må løsnes og taes bort.

Bare håpe en husker rett rekkefølge når det skal tilbake :-)

Men må prøve og finne ut hvorfor ellers så risikerer en jo dette igjen

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hve mener du med slakk i overføring?

Er litt slakk på kjede, men føringene ligger så nært opp til tannhjul att jeg nesten ikke sjønner att det er mulig att den hopper over.

Dessuten er det vel litt slakk før strammer får oljetrykk eller missforstår jeg her?

Tror ikke det er lekasje da det er full tank med kjøleveske, den er ren og lukter ikke.

Oljen er fin og svart, ikke noe belegg i toppdeksel

Forrige eier startet bilen og kjørte i to minutter før den stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den fra hverandre i går kveld,

Var verre enn anntatt, ett stempel er ødelagt etter att ventil har blitt knust i mange biter, toppen er ødelagt på samme sylinder.

Så må ha ett nytt stempel + ny topp ( Brukt )

Ventil setet er også borte, kan det være årsaken?

De tre andre sylindrene er helt fine så lurer på om timingen er fin men att ventil eller ventilsete er årsak?????

Ingen tvil om att motor har hatt flere omdreininger med ventil i biter, skulle tro att viss timingen var problemet så hadde det vært skader på de andre sylinderene og.

Noen meninger om dette?

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: mulig det er det jeg mener, trodde det het ventilsetet men det er vel det som er på selve ventilen?? eller

Uansett så er det tetningen ventilen ligger ann mot når den er lukket.

Brukt stempel og overhalt topp er bestilt på EBAY så får vi prøve og se om vi klarer og fixe motoren.

Timmingen må ha vært feil da de tre inssugsventilene som fortsatt er iorden er helt blank slipte det samme er stempel under ventil så disse må ha vært meget nær hverandre over lengre tid ser det ut som.

Vi prøver og ser, lærdom er ikke gratis :)

hilsen

terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Motor er nå demontert og sjekket opp timing.

Ser ikke ut som om timing er feil men kjede er nok litt strekt/slitt slik att det er blitt litt lengre.

Alle stempel i motor har svake merker etter eksos ventil som ser ut til og ha vært borti over lengre tid, kjøpte også ett brukt stempel som har samme merker etter eksos ventil.

Sjekket opp hvordan ventiler står når stempel er på topp og fikk en overaskelse, sylinder som er klar til og trekke inn luft har begge ventiler med 3mm åpning på topp og med stempel og på topp er det uhyre liten klaring, logikken er att viss kjede strekker seg vil eksosventil lukke litt senere og faktisk over tid begynne og touche stempel.

Dette er ivertfall hva jeg kommer frem til etter og ha sjekket opp dette.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei

Tenkte bare og komme med en oppdatering :-)

Nå sviver moptoren igjen og det viste seg og være strekte kjeder som var årsak. ( enkelte ledd hadde mye slakk )

Kjedene var såpass strekt att timinger kom på etterskudd slik att eksos ventiler begynte og ta borti stempler.

Det er ellers mere jobb enn antatt og kom på vel 11000 i deler og fikse ( måtte kjøpe overhalt topp, stempel,registerkjeder, hydraulisk stammer og glideskinner, paknings sett, strekkbolter, vannpumpe) tror det var alt

Tips må være att de som har slike biler med høy KM sjekker timingen FØR de raser :-), forholdsvis lett og etterjustere kamm.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...