Gå til innhold

DIY: Bytte av register-reim og strammer M20(B25)


Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann...:)

Tenkte å lage en lite DIY for skifting av register-reim på M20-motorer. Regner med det er rimelig likt på alle disse modellene.

Jeg kjøpte reima og strammehjul hos Koed for under 400kr. Fikk faktisk pakken ganske raskt også, da jeg ser det er flere som klager på lang leveringstid hos Koed.

Det første man gjør er å demontere radiator, med slanger som går på termostathus og og fra termostathus til motor.

k89eg1rg9ua291iojpjm.jpg

Også den slangen som går over her må vekk ;)

jpkfn9dusbnl6zwf5fb8.jpg

Da er de slangene som må fjernes borte, samt at viskosevifta er tatt av. Husk at denne er gjenget andre veien enn normalt (venstregjenget)

p8ki7rsab3n54pv07bt2.jpg

Videre må det løsnes mutter til øverste deksel over reima. Dekselet her er som dere ser feil montert, da det øverste skal gå bak det nederste dekselet (Litt usikker, for da jeg prøvde å starte i sta så kvina det i reima, så tror kanskje det tar borti der, men det kommer jeg tilbake til)

fv8763y67tj1lggb6wew.jpg

Her har jeg løsna reimene fra dynamo og servopumpe(for de som har det), og som dere ser er den ene på vei av :lol:

Også skruene som holder fordelerlokket må selvfølgelig av.

tjqvgs1zy0l7xwu0hmhs.jpg

Tre små bolter som holder fordelerlokket

l64meg9mlkmsjrttao7k.jpg

Og vips så er fordelerlokket løsnet ;)

89poxzk169offmvdyijq.jpg

Videre så må stiften tas av, samt d sorte dekselet bak.

a0b7lfvprf2p3kbqq254.jpg

Etter dette er det klart for å ta av øverste deksel over reg.reima

5djxoaea2khnzymobz4x.jpg

Da er alle reimene kommet av, og tatt løs triggersensoren som står i holderen over triggerhjulet.

z28c1n20rzt12n6ugtqj.jpg

Ble litt rask overgang her, for jeg glemte å ta litt bilder, men som dere ser har jeg tatt av reimhjul, både oppe og nede. Det øverste hjulet er festet med 4 bolter, mens de nede, som går utenpå triggerhjuler er festet med 5 (eller 6) bolter. Dette holder også triggerhjulet.

På dette tidspunkt kan det være lurt å sette motoren i "posisjon". Du skal ha merket på reimhjulet til reg.reima øverst, i merke under bolten som holder toppdekselet (på høyre side sett forfra av bilen), samtidig skal merket mellom O og T på triggerhjulet stemme over den lille plata som står på høyre side av holderen til triggerføleren (på venstre side av holderen). Skal legge ut bilde av beskrivelsen fra Autodata i morgen, da jeg glemte det i garasjen. Du flytter motoren ved å tørne den store bolten som står i hullet til triggerhjulet, med klokka.

0wzoohx8lm0ydh50j2zc.jpg

Så er det å løsne strammeren (sitter mellom de store tannhjula til regreima), men kan være lurt og bare løsne bolten først og trykke tilbake strammeren, for så å ta av reg.reima

ekl88grju467urgqj5x0.jpg

Da er ny strammer kommet på plass (fikk ikke bilde av dette da det gikk litt fort en stund), men den er festet med to bolter.

qzj0p3vkpv8wjm0sxvz3.jpg

Da er den nye reima på tur inn, og jeg starta med å legge den på det nederste reimhjulet .

noup1xbl899iknfzn3ii.jpg

Pass på å legge den slik at den blir stram og at tennene på reima treffer riktig plass på hjulet øverst. Denne legges med fordel på mot klokka, slik at den blir litt "stram" og legge på det øvre hjulet.

rvtvrr1ezyjv2vzye33r.jpg

Her ser dere hvordan vei vi la den på

m3ljuee5vhett9qwu9a8.jpg

Da er reima kommet på plass. Vi har enda ikke satt fast strammeren skikkelig, dette fordi at man skal dra rundt motoren en hel runde først, altså, dra så langt rundt at begge merkene stemmer på reimhjul og triggerhjul igjen. Etter dette er gjort så har strammeren kommet der han skal være, og den kan settes fast.

yt2qori7rjddpdhzeepo.jpg

Så gjennstår bare å montere, så det trenger jeg vel ikke å forklare noe dypere sikkert. I så fall er det bare å spørre :)

zlxolfixlty4omu666tk.jpg

g92b0d6pz2nyulkk16sb.jpg

yjdpwv37su3qi98kx05j.jpg

63xkjmau82xztrxhxqy5.jpg

Som sagt så har jeg papirer på hvordan posisjon alt skal stå i før reima blir tatt av, men den får dere i morgen i stedet..:)

Lykke til! Spørsmål kan gjerne skriver her eller på PM :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, husker jeg det da :lol:

Man trenger vel strengt talt:

Et skrallesett av et skikkelig merke

Skrujern/slangeklemmejern, vannpumpetang, smal type (til å få av viskosevifta om ikke man har tynn nok fastnøkkel,)

10mm, 13mm, 15mm, 17mm og 19mm til reimer og andre ting som deksel osv om man ikke kommer til med skralle.

Liten umbrako (unbrako?) til å skru løs stiften

Det er vel egentlig det jeg husker i farta. Ellers er det bare vanlig verktøy. Trenger ikke noe spesialgreier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...