Gå til innhold

Er flushinh av kassen risky nå, hva er deres erfaringer?


karl92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en E39 som har gått 265k. Forrige eier byttet vel ut 5 liter olje eller noe selv, men hvorvidt den er blitt flushet noen gang aner jeg ikke. Skulle nesten ikke tro det.

Jeg har lest det at om man flusher kassen etter 150.000 så er dette en risk, ettersom det kan være partikler som sitter fast inni kassen som vil løsne når ny olje kommer inn i systemet. Dette vil da foresake havari eller store skader.

Er dette noe jeg bør bekymre meg over, bør jeg rett og slett bare ikke få det gjort?

Er det noen her som har byttet for første gang etter 150.000, hva er deres erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Byttet olje (ikke flush) på en E39 530d med GM-kasse på ca 200.000 km. Den ble marginalt mykere/smidigere i girskiftene, kanskje bare innbilning. Kjørte nye 50.000 km uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte betyr avtapping av bunnpanna og påfyll, gjerne i kombinasjon med at man tar ned panna og bytter silen/filteret. Får vel med ca 2/3 av oljevolumet.

Flush vil si å "presse" ny olje gjennom kassa slik at man i teorien også får bytta olja i converteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flushet en 2000mod 530Dat på 193000km. Byttet dermed ut all olja som ligger i kassen, i kjøler, i slanger og i converter. Totalt 9-10 liter. Olja som ble tappet av var i god stand så giringa ble marginalt mykere.

Har kjørt 30.000km etter flushinga og det virker fremdeles som en drøm. Kommer til å gjøre det igjen når olja er kjørt ca 50.000km og holde på 50k km intervaller hvis jeg fremdeles har bilen ved neste korsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å ha rett olje på gearkassen.

på 523i har 2typer gearkasse. GM eller ZF

GM (A5S 360R/390R) 5/1 må du ha orginal olje fra bmw

ZF kan du bruk ATF olje

Jeg bruker Texaco ETL 7045E fra tess på min GM kasse. 20 liter for rundt 1500kr på tess.

Et raskt googlesøk avslører raskt hvilke oljer som kan brukes, man er ikke nødt til å kjøpe svindyr olje fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hiver meg på her da jeg skal utfor det samme selv :)

Simringen i bakkant på girkassa på min 530d lekker litt, så skal inn på BMW og bytte den, samt bytte olje. Bilen har gått snart 190 000 km.

Må si jeg er ganske nervøs, om jeg skaper mer problemer etter dette, men ser jo ut som de fleste tilfeller går bra :)

Jeg har snakket med Ole Ringstad på RATS, han sier at det er bare og bytte, men på de nyere kassene på bmw så vil man ikke merke forbedring i giring ved oljebytte. Han sa også at nyere kasser ikke gir så mye avleiring som de litt eldre.

Jeg har heller ikke hengerkrok, så bilen min har vel aldri dratt noen tunge campingvogner eller hengere, så det må da være litt positift :)

Skal på Bmw 6. mai, så får bare håpe alt går vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 4500 kr på filter og oljebytte på Stenshagen for noen mnd siden og merket overhodet ingen ting etterpå. Det var noe spon i oljen og på magneten(tappepluggen), men dette har ikke skapt noen problemer, men ei heller noen forbedring. Kassen girer like dårlig/bra som før og jeg er en ny komfyr fattigere.

Brukt girkasse i Sverige ligger på 16000Skr. Om trendt det samme som en overhalt byttekasse i Tyskland. Min kasse låser seg av og til og har en runge knurre skurre?lyd i reversj i motbakker.

Jeg har aldri hørt at flushing er skadelig for kassen, men at det er dyrt i forhold til hva du får igjen på nye kasser.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 4500 kr på filter og oljebytte på Stenshagen for noen mnd siden og merket overhodet ingen ting etterpå. Det var noe spon i oljen og på magneten(tappepluggen), men dette har ikke skapt noen problemer, men ei heller noen forbedring. Kassen girer like dårlig/bra som før og jeg er en ny komfyr fattigere.

Brukt girkasse i Sverige ligger på 16000Skr. Om trendt det samme som en overhalt byttekasse i Tyskland. Min kasse låser seg av og til og har en runge knurre skurre?lyd i reversj i motbakker.

Jeg har aldri hørt at flushing er skadelig for kassen, men at det er dyrt i forhold til hva du får igjen på nye kasser.

P

Som Ole Ringstad sa, man merker ikke noe forbedring i giringen etter oljebytte på nyere kasser, men poenget er jo og ta service på kassa.

Girer kassa dårlig fra før, er det mest sansynelig noe annet som er galt.

Ring han og ta en prat! Vis han tar telefonen... Har prøvd og ringe han 100 ganger, både på mobil og fast tlf, men har aldri fått noe svar. Fått svar på mail da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...