Gå til innhold

DIY. Bytte bremserør fra midten og bak e39.


Baslek
 Share

Anbefalte innlegg

Noen forord:

Jeg fikk det for meg å bytte bremserøra bak på BMW'n min idag, da PKK'n går ut om 5 dager. :wink:

Underveis tenkte jeg at det kunne jo vært morsomt å lage en DIY for å hjelpe andre stakkarer som ikke har råd til å levere bilen på verksted som meg.

Derfor er dessverre alle illustrasjonsbildene med de nye røra montert i festene, men jeg håper dere skal forstå det likvel.

Det hadde vært supert med tilbakemelding da dette er min første DIY.

DIY bremserør over bensin/dieseltank - travers bak e39.

Generell Info:

Jeg foretar full ansvarsfraskrivelse på skader eller feil som skulle oppstå etter bruk av denne DIY'en.

Vanskelighetsgrad 1= Lav 5 = Høy: Denne er 2.

Forventet tidsbruk: Med løftebukk ca. 2.5-3 timer avhengig av om bilen har luftfjæring eller spiralfjærer.

Uten løftebukk ca. 3.5 - 4 timer avhengig av om bilen har luftfjæring eller spiralfjærer.

Det er en del uvitende mennesker som mener at det bare er lov med en skjøt per rør, dette er bare tull, du kan ha så mange du vil så lenge det er tett.

Regler for festing av bremserør er ved kobber rør skal det være et feste hver 15 cm. Men dette bortfaller med kobber/nikkel rør, da kan du bruke bilens originale fester, eller lage noen egne fester med tilsvarende mellomlengde så lenge de henger forsvarligt og ikke står i fare for å skrape borti noe. Men JEG synes da selvfølgelig at det ser MYYYE finere ut å lage røra akkurat like som de var originalt :wink: .

Verktøy som trengs:

*Latmannsarm.

*17 og 21mm piper.

*1/4" skrallesett med lange forlengere, 8 og 10 mm piper. (Helst 6 kant piper).

*Klipsavtager.

*11mm bremserør fastnøkkel.

*11 og 14mm fastnøkkeler vanlig og liten størrelse.

*En kraftig avbiter.

*Vanlig stjerne og flat skrutrekker.

*Utluftingsverktøy. (En 0,5L colaflaske med ståltråd og en blank spylerslange holder lenge).

*Flenseverktøy. (Her har jeg ett fra Sykes Pickavant, supert sett, men koster ett par lapper).

Bilde nr.1

jqf3is31v9fk2iar703b.jpg

Bilde nr.2

kwx61nj4rs3a7hhikjut.jpg

Bilde nr.3

sssfahq9n73d5cu6xq7p.jpg

Deler som trengs:

Quick brake kobber/nikkel bremserør:

* 1190 A-A

* 1250 A-A

* 2200 A-A (2 stk.)

Quick brake nippel og skjøtestykker:

*A nippel (2 stk.)

*OAA skjøt ( 4 stk.)

Her har jeg brukt deler fra Quick brake som du får kjøpt hos Meca, men her kan en jo selvfølgelig kjøpe hva en vil.

Bremsevæske:

*0,5L Bosch dot.5.1 super. denne er kompatibel med både dot 3 og 4, og er en super bremsevæske.

Tectyl/Sealer:

*Ferro Bet sealer.

Bilde nr.4

5px7amifwtokx1l55rs2.jpg

Bilde nr.5

cwe1t51qiju9rgivhwzq.jpg

Bilde nr.6

nqf2os5k0538khar8mh2.jpg

Utførelse av jobben:

En begynner med å jekke opp bilen, enten i løftebukk, eller med to støttebukker på de bakre jekk festene.

Demonter høyre bakhjul, og høyre locari skjerm (se bilde nr 7, 8 og 9). Den er skrudd med to 10mm plastmutterer (bilde7), tre plastklips (bilde 8.) og to 8mm grovgjenga skruer (bilde9). Du må også presse den over hjulbue kanten, og jobbe den nedover.

Bilde nr. 7

ldbqx2vtuhgs9u3hf2ax.jpg

Bilde nr.8

7m526633zq0sfim5ptn0.jpg

Bilde nr.9

qfz89ayx50rbrnkhl2m6.jpg

Er det en bil med luftfjæring bak, demonter trykktanken (se bilde 10 og 11) til høyre luftbelg og ta til sides. Til dette trenger du 1/4" skrallesettet med lang forlenger og 10mm 6kant pipe, disse er litt vanskelige å komme til. Merk: IKKE DEMONTER LUFTSLANGEN FRA TRYKKTANKEN.

Bilde nr.10

afn600erp6ytw6t2edj8.jpg

Bilde nr.11

ce0b2letxw4xfr8ez2ti.jpg

Bruk en kraftig avbiter og klipp bremserørene over differensialen bak (se bilde 12), ca 2 cm forann festet til bremserørene.

Gjør også det samme med bremserørene under gulvet ved høyre bakdør, det er foretrukket å bruke en rørkutter der, men da må du ha en liten rørkutter for å komme til. (se bilde 13).

Bilde nr.12

yn20qir3plg5h1lafa55.jpg

Bilde nr.13

zmiy2ir69ctrtvfaw6t2.jpg

Sett på en bremselås (se bilde 14), har du ikke en bremselås kan du bruke en pinne eller noe, så lenge du får prest bremsepedalen ned, for å hindre at det lekker ut bremsevæske fra beholderen. (Får du ikke til denne, bør du heller ikke prøve på DIY'en :wink: )

Bilde nr.14

50qb6tbr1pn90aifqu08.jpg

Skru av niplene bak ved bremseslangene (se bilde 15). Får du ikke løsnet niplene pga de har rustet seg fast kan du bare ta å klippe røret helt inntil nippelen med en kraftig avbiter, for så å bruke en 11mm 6 kant pipe på nippelen, da pleier de alltid å komme. Må du til å varme for å løsne de, må du ikke montere med de gamle bremseslangene!!!!!!

Bilde nr.15

l6xm8616l5gx0ul7pzsk.jpg

Nå begynner det litt skumle, en løsner begge traversboltene på høyre side (se bilde nr. 16 og 17). Sett en jekk under den nedre bærearmen høyre bak før du tar boltene helt ut (se bilde 16), jekk opp den nedre bærearmen til du kan skru ut traversboltene for hånd.

Bilde nr. 16

x6dzht0ezcvbvuicpf2a.jpg

Bilde nr.17

crmv8mdbhyi9akwd8hnz.jpg

Pass på så du ikke skader luftfjæringsbelgen for de biler som er utstyrt med det (se bilde 18)

En bør ha max 4 cm fra setet til traversforingen til traversforingen for å være sikker på å unngå skade på luftbelgen. (se bilde 19). Juster høyde med jekken på bærearmen om nødvendig (se bilde nr 16)

Bilde nr.18

jzbx5ftmj96v7xtvl4oz.jpg

Bilde nr.19

vyidbi08c4m6zlwgldoy.jpg

Begynn å klipse bremserøra ut av festene, her bør du ha merket hvilken side av klipset rørene sto på, eller laget en tegning/mal på ark med hvilket rør som går hvor, dette for å unngå å blande bremserørene når du skal skjøte de over traversen. Her har jeg også lagt med en tegning som jeg håper skal vise deg bedre hvor festene er over traversen. (se bilde nr. 20, 21, 22, 23, 24 og 25)

Bilde nr.20

nup1jwibjphm9vkhnrpu.jpg

Bilde nr.21

f3mib5804asrvzbl91pf.jpg

Bilde nr.22

39k8kqno5y5gegov823z.jpg

Bilde nr.23

0qlliq32382mv0mrlllj.jpg

Bilde nr.24

3opyipf0vsqxw7gwu0xy.jpg

Bilde nr.25

zoo20tb9rw7ln1wji264.jpg

Når en fjerner rørene fra de to siste festene så tar en de også ned samtidig, du lirker de ned mellom traversen og reservehjulsbrønnen (se bilde nr. 26 og 27). Dette går ann pga. du tidligere har senket traversen ned (se bilde nr.16)

Bilde nr.26

bz61oms7bveu6lj7i7vr.jpg

Bilde nr.27

683mf39jixptllr6td1a.jpg

De fremre rør delene tar en ut ved diesel/bensinpåfyllingsrøret, det er trangt, men om en vrir røret mot klokka samtidig som en drar ut pleier de å komme ut (se bilde nr.28). Litt knoting blir det selvfølgelig, og en må kanskje bøye litt på røra for å få de ut, prøv å merk deg bøyen på røret, og bøy det slik det var igjen når du har fått det ut.

Bilde nr.28

x0ej28fm53cbhq3r8cer.jpg

Så legger jeg de gamle rørene ut på gulvet slik de sto på bilen, måler de med målebånd og finner ut hvilket rør som passer til hvilken bit, og bøyer alle kobber/nikkel rørene til for hånd (se bilde nr.30). Her har jeg også lagt med en oversiktstegning over hvor festene til bremserøra har stått (se bilde nr.31)

Bilde nr.30

cbkbwco0flxa6d9jr620.jpg

Bilde nr.31

uynbguxuwgo39a96dcvv.jpg

Så er det å begynne å flense røra (se bilde nr. 32, 33 og 34). HUSK Å SETTE NIPPELEN PÅ RØRET FØR DU FLENSER, ENDEN DU FLENSER PÅ MÅ OGSÅ VÆRE REN OG BEN! Har du brukt avbiter på stålrørene, og ute ved niplene (bilde nr. 13 og 16), må du kappe disse 1 cm lenger inne med rørkutter når du har det demontert, HUSK Å TA HØYDE FOR DEN LENGDEKOMPENSASJONEN DU HAR KUTTET MED RØRKUTTEREN NÅR DU LAGER LENGDEN PÅ RØRA.

Bilde nr.32

pzrifana0spbumj9cqwl.jpg

Bilde nr.33

jbm1pscqlt5by9u75r04.jpg

Bilde nr.34

5hms47uuhjvyzxvaccxl.jpg

Påse at flensene du lager er skikkelig i senter i forhold til røret (se bilde nr.35)

Påse også at flensene blir tilstrekkelig tykke, men ikke tykkere enn nippelen (se bilde nr.36)

Bilde nr.35

8fk2zpex2wiwo650dq5n.jpg

Bilde nr.36

8itz7ju3xym1uh8u3ofo.jpg

Så er det å begynne å sette røra på plass igjen, denne gangen vrir du med klokka å knoter litt, så kommer de på plass. (se bilde nr.37) De bakre røra putter du også bare inn der du tok de ut (se bilde nr. 26 og 27)

Bilde nr.37

23vp0ncqr1pql8df6pgd.jpg

Så er det å montere skjøtestykker (OAA), og begynne å skru røra sammen, og skru røra fast i bremseslangene igjen, husk å sette på skiva ved bremseslangene igjen, eller ta en ny skive. Fest bremserørene i alle festene, vær sikker på at de klipser seg skikkelig inni. (se bilde nr 38, 39, 40 og 41).

Bilde nr.38

c29n4qwslnyaij7ls98o.jpg

Bilde nr.39

7kw5rcvarvdijg867yet.jpg

Bilde nr.40

1nywyrigbr8djkewdijx.jpg

Bilde nr.41

evz67anfwtw785lbvr5i.jpg

Jekk opp igjen bærearmen slik at du kan skru inn traversboltene for hånd, sjekk at den traversbolten med gummikanten på skiva havner på den bakerste traversforingense bilde nr.16 Bruk moment på traversboltene helst. Det finner du til din respektive bil på: http://www.tis.spaghetticoder.org

Så er det å begynne å montere locariskjermen igjen, bare gjør motsatt av sist, men pass på ett par ting:

*Sett på plass dreneringsrøret ved påfyllingsrøret (se bilde nr.42)

*Sjekk at de to skrufestene fortsatt står på locariskjermen (se bilde nr.44)

*Rengjør for dritt der de to skrufestene skal ligge, monter slik det var før (se bilde nr.43)

*Vær sikker på at du får presst locariskjermen over hjulbue kanten hele veien (se bilde nr.45)

Bilde nr.42

isqz3oskslxlkmp58rbp.jpg

Bilde nr.43

nh9mis02lwuow430hvvp.jpg

Bilde nr.44

v5oyrkvgim8omt900s2y.jpg

Bilde nr.45

bohvjbmtntjs2h671wkw.jpg

Så er det å begynne å demontere venstre kupefilter deksel i motor-rommet, for å komme til bremsevæske beholder:

*Demonter pakning (se bilde nr.46)

*Demonter inntaksrør til kupevifta (se bilde nr.47)

*Demonter låseklips til holderdeksel (se bilde nr.48)

*Demonter låseklips til kupefilter deksel, fjern deksel og skli ut holderdekselet (se bilde nr. 49 og 50)

*Demonter også bremselås (se bilde nr.14

Bilde nr.46

svzfjutqnzsbcmfah0t8.jpg

Bilde nr.47

2au8j2tk5eha93ry4yj6.jpg

Bilde nr.48

nuitxullei51bomql04m.jpg

Bilde nr.49

m1axcnswhcdgksggltb8.jpg

Bilde nr.50

8o1pjrmzsdpc62hlzxbl.jpg

Fyll opp bremsevæske beholderen med væske til max streken se bilde nr.51, monter lufteflaska og slangen på lufteventilen høyre bak (se bilde nr.52).

Åpne luftenippelen høyre bak, få en kamerat (om du har en, du har jo faen meg lest hele denne DIY'en) til å pumpe på pedalen inni bilen til det slutter å komme luft i slangen/flaska bak. Få kameraten til å holde inne pedalen på det siste pumpet, så stenger du luftenippelen, fyll opp bremsevæska til max igjen og gjør det samme på venstre sida.

Så får du kameraten til å pumpe trykk på pedalen, og mens han holder trykk på pedalen, så åpner og stenger du luftenippelen kjapt, for å sjekke om det var mer luft igjen.

Bilde nr.51

eojbqymh7bejyhmw3txq.jpg

Bilde nr.52

1ywj6lkgitkoxixr2z96.jpg

Monter kupefilter dekselene og kupevifte røret igjen, vær obs på at alt kommer på plass. (se bilde nr.53 og 54

Bilde nr.53

6v5qpptg7nyu0qlqwawg.jpg

Bilde nr.54

20x2tifajl6ni0istat7.jpg

Få så kameraten din til å pumpe opp hardt trykk på pedalen, så ser du over at alle skjøtene og koblingene er tette se bilde nr.55

Så har du tectyl/sealer på skjøtestykkene og nippelene (se bilde nr.56). Du kan ha tectyl/sealer på hele røret og, men det er ikke lett å komme til hele røret uten å ta ned hele traversen.

Bilde nr.55

aa18e3q9fmcx5znzp4so.jpg

Bilde nr.56

hiepy1axvbqp127zr8j5.jpg

NB! Er du kjemperedd for å skade luftbelgene dine, kan du ta vekk trekkene og dekselene til reservehjulsbrønnen i bagasjerommet, ta ut reservehjulet, så tar du av det hvite sticket (det er sticket til luftpumpa til luftbelgene), så skrur du av den røde og blå koblingen (se bilde nr.57), da vil belgene tømme seg for luft. Husk å ha litt silikon fett på den røde og blå koblingen før du skrur det sammen igjen.

Bilde nr.57

aj568x5juh37gvlrwdkm.jpg

Da håper jeg at noen har lært noe av alt dette rabbelet, og ja jeg vet bildene er veldig dårlige, men liker dere denne DIY'en, lager jeg kanskje en skikkelig DIY på å bytte komplette bremser forann og bak, ser det ligger mange DÅRLIGE ute på nett!.

Finner jeg ut at noen har kopiert DIY'en min og lagt ut på et annet forum vil den personen bli kjeppjagd og straffeUrettslig forfulgt.

Takk for meg og god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilleggsinfo! Bremsene kan du fint lufte helt aleine. Du åpner luftenippler på callipp begge sider bak, lar bremsevæska renne ut av seg selv, ta en kopp kaffi og pass på at beholderen foran ikke går tom.. Etter 5min med fin gjennomstrømning er det bare å stramme luftenipplene og tut å kjør :)

En kjempeflott DIY! Bra forklart og mye bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboLag: Går helt fint ann å bruke denne DIY'en til sedan ja. Har du ikke luftbelger og høyderegulering blir jobben bare mer kos :wink: .

Kobar: Ja det går ann og gjøre det slik, men ville allikevel pumpet trykk og åpnet og stengt kjapt etterpå, vet av erfaring at det ofte ligger igjen noen luftbobler.

Men takk for hyggelige tilbakemeldinger :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...