Gå til innhold

DIY: Justere coilovers etter TUV.


midlertidig
 Share

Anbefalte innlegg

Før du leser videre og tilfeldigvis er en admin/moderator, så beklager jeg på forhånd viss dette er plassert feil :D Vet det er egen tråd for disse DIY, men fannt ikke ut hvor den låg #-o

OBS OBS: Husk og sjekk at du har fått rett TUV-papirer til din bil. Vekten på bak og framaksel skal stemme (være innenfor) det som står i vognkortet!

Viss ikke dette stemmer, så har du enten feil senkesett eller feil papirer.

Så, la meg begynne!

Jeg monterte nylig JOM Coilovers på min e39, og for å få dette godkjennt så trenger en 4-hjulskontroll og godkjenning hos vegvesenet!

Priser for dette er varierende, men det tar max 1 time for et verksted å ta 4-hjulskontrollen og da blir prisen på ca rundt 800-1200kr. Eller mindre med rabatter da 8)

Sist jeg godkjennte en bil hos vegvesenet så kostet det meg rundt 450-500kr. Kan ha blitt forandret nå.

Såklart, så kan en bare levere inn bilen på verksted og si de skal stille inn etter TUV-papirene, men der jeg bor så skulle dem tydligvis ha en del ekstra for dette :shock:

Så derfor lager jeg da denne DIY'en for de som lurer hvordan det skal gjørest! Med det sagt, så kan det være jeg har tatt feil, men skal få sjekket det opp snarest, viss ingen kommer før meg og bekrefter da :lol:

Det du trenger:

En jekk, bukk eller lignede som løfter dekket/dekkene over bakken

17" pipe med skralle eller muttertrekker, for og ta av dekkene viss det er nødvendig (" på pipen varierer såklart etter hva hjulbolter du har)

En målestokk helst en av tre, og som kan offre sin ene ende :lol:

Verktøyet som følger med til å justere coilvers

TUV papirene

Jeg tok bare bilder fra venstre siden, og jeg begynnte bak først, så da kommer bildene i lik rekkefølge.

Først vil du finne fram det du skal bruke av verktøy osv. så vil du jekke opp bilen.

Treplanken er der fordi jeg ikke har løfte"delen" som skal være der!

ed4htx5cys1dlgr74zw4.jpg

Det du da deretter vil gjøre er og brekke av den ene enden av målepinnen. Ja, du hørte rett, BREKKE PINNEN! :lol: Dette er såklart ikke nødvendig, men jeg fant ut at dette var en veldig enkel måte og måle på i og med at det var litt dårlig plass bak, enten med dekket på eller av :D

Så vil du da måle fra den nederste gjengen (der det ikke går ann og skru lenger ned) og opp til toppen av justeringen på coiloversen.

Det målet jeg såg etter her var 3,30cm, og det var bare ren gjetting, men det viste seg at 3,30cm på coiloversen utgjør 33cm fra midten av hjulet og opp til bakskjermen 8)

eb69m7bs7v6zs66uho1q.jpg

Her viser jeg hva jeg mener, med og måle 33cm fra midten av hjulet og opp til kanten på skjermen.

mj8yoq6ifik63zeumate.jpg

Det neste bildet tror jeg var foran, og dette var aaaaalt for lavt :P

zgiw5pspbn563nagi0wp.jpg

HER er det jeg er usikker, og kan ta totalt feil! Men det var det som såg mest logisk ut på papirene. Skal sjekke dette opp 23.05!

Som en kan se så står det VA: 325mm og HA: 330mm. Jeg antok da bare at 330mm var bak og 325mm foran. Kan godt være omvendt, men tror ikke satans vegvesen ser så grundig på det 8)

tg9u0co3jlpbhxr1ypkn.jpg

Her er også et bilde av hvor høyt bilen var, med tanke på at dekket helst ikke skal hvile på bakken. Det kan godt stemme at en kan ha dekket på bakken, men når jeg prøvde så var det umulig og justere, men når jeg fikk det litt over, så var det 0 problem :D

9hm3or6od9oelsg4behn.jpg

Så trenger du bare gjøre det samme foran/bak, det er akkuratt samme dealen. Jeg måtte av med dekket foran, men bak slapp jeg. Dette varierer nok fra bil til bil :-)

Dette er min aller første DIY, og det kan godt være jeg har glemmt noe! Beklager på forhånd for dette :)

Kritikk er vel motatt og jeg vil rette på denne viss det trengs 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...