Gå til innhold

Chipping E39 525tdsa


huldra66
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Noen med erfaring av kjøpe chip i tyskland ( ebay ) og bytte selv på denne type bil?

ser det ligger chipper ut til ca 1200 1300

Jeg gjorde dette selv på Caravellen for ett år siden og den sviver enda :-)

Jeg betalte 300kr for denne chippen ( to stk med sokkel ) levert på døra og det funker utmerket.

terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei lite respons på denne men i går demonterte jeg hjernen og fant chip sett nummerene.

Har nå bestilt to nye chipper til 89Euro fant og ut att de orginale står på sokkel :-) det betyr meget lett jobb bare ut og inn igjen

Sjekk denne siden mye kjekt her.http://stores.ebay.de/SJK-DIGITAL

Skal oppdatere etter påsken hvordan dette går

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen

Da er Nye chipper på plass og det ble en meget merkbar forandring ja. :twisted:

Ser ingen merkbar røyk og sviver helt likt på tomgang. det lille jeg har fått testet ser det og ut som om forbruk er gått ned men skal komme tilbake til det når jeg har kjørt mere.

Her er en kjapp beskrivelse av hva som er gjort.

bcxrhgpa3rppqgvu2rzb.jpg

bilde 1 viser pakken :lol:

032gjt3b821hxy89rmn5.jpg

Bilde 2 viser nye chipper og medfølgende sokler ( det var allerede montert sokler fra fabrikk i min bil så ingen behov for lodding )

ocmgytade4mzvu1u7ice.jpg

Bilde 3 viser hvor en finner hjernen, under luftfilter til kupe passasjer side, denne må fjernes.

vatrtwcnc68qxy0bc280.jpg

Bilde 4 viser hva som skjuler se under.

1zlim0s96fitd2a5j24t.jpg

Bilde 5 viser hjerne løftet ut og plugg NB ta av batteripol før en demonterer noe av elektronikk/plugger

9m1lyuqoqua5ocsb3q3v.jpg

Bilde 6 viser metall ører på box til hjernen som må vippes litt ut med ett skrujern for og få av lokk. derretter må de 8 torx skruene taes ut.

neqcobtvywlr9quobimt.jpg

bilde 7 viser chipper som skal fjernes ( først må plast dekslene taes av forsiktig ) derreter må chippene vippes ut av sokkel men først må en legge merke til plassering og vilken vei hakk på chipper peker DETTE ER VIKTIG.

4afbsfebmxfus10xk9vo.jpg

Bilde 8 Viser orginal chipper med plast deksel fjernet før utmontering.

Legg merke til att de har forsjellig nummer også.

l3xtvwytpvej47mtziid.jpg

Bilde 9 viser nye sprekere chipper innmontert :twisted:

Husk att alt dette sjer på egen risiko og att bilen etter dette kun er beregnet på banebruk :lol: ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Liten oppdatering, forbruk ligger nå på 0.82 tidligere i vinter har den ligget rundt 0.9 ( mye småkjøring ) ser ut som om det går lettere og bruker mindre men det er jo ikke derfor en chipper da.

Noen andre som har gjort dette selv eller skal prøve seg

Gi tilbakemelding

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Har en 525TDSA Touring selv. Skal nok chipe snart! Har du automat eller manuell? Jeg har automat og lurer litt på hvordan denne kassen vil takle denne effektøkningen...?

Hvor mye ekstra hester får du av denne? Testet? Totalt 170+?

Og hvordan blir effekten i forhold til original? Dette er jo en stor, sterk motor som burde tåle en såpass effektøkning greit.

Merket noe på 0-100?

mvh

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har en 525TDSA Touring selv. Skal nok chipe snart! Har du automat eller manuell? Jeg har automat og lurer litt på hvordan denne kassen vil takle denne effektøkningen...?

Hvor mye ekstra hester får du av denne? Testet? Totalt 170+?

Og hvordan blir effekten i forhold til original? Dette er jo en stor, sterk motor som burde tåle en såpass effektøkning greit.

Merket noe på 0-100?

mvh

Erik

Jeg har en 98 525 tdsa. Skulle bestille chip selv, men på samme dag røk automaten. (gått 212 000 km da) Snakket litt med importøren av bmwbokser (zf) og ble da fortalt at chipping med den kassen er svært ugunstig siden den var akkurat dimensjonert til orginaloppsett. Riktignok hadde min kasse en barnesykdom som gjor at den ikke holdt lenger orginalt heller. Vet ikke om du har samme kasse.

Hvis du har samme må du bytte hele kassa om noe ryker, håpløst å skaffe brukt. Ny (byttekasse) koster 30 000 mva med frakt uten jobb.

Håper jeg ikke skremte deg, kan hende du har en annen kasse, og kan også hende det funker som bare juling for alt jeg vet, men ville forhørt meg litt om før du chipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har automat og diskuteret det samme med en som bare reparer automatkasser da jeg skiftet olje og renset filteret på den.

Fikk da som besjed att denne kassen ikke hadde noen problemer med mere effekt og att det eller ikke var mye problemer med disse kassene.

VW derimot tjente han mye penger på.

Har dratt stor campingvogn på ferie før Chipping og ingen problemer

Da olje ble byttet på 210000 var den helt fin og det var ikke egentlig nødvendig fikk jeg besjed om . ( tenke selv att det var på tide etter ett par ferier med vogn + km og alder )

Men klart en bør nok være litt forsiktig med og ikke ta ut alt med tungt slep bak.

Uansett bilen er så mye kjekkere att en girkasse får være en kalkulert risiko he he

terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har automat og diskuteret det samme med en som bare reparer automatkasser da jeg skiftet olje og renset filteret på den.

Fikk da som besjed att denne kassen ikke hadde noen problemer med mere effekt og att det eller ikke var mye problemer med disse kassene.

VW derimot tjente han mye penger på.

Har dratt stor campingvogn på ferie før Chipping og ingen problemer

Da olje ble byttet på 210000 var den helt fin og det var ikke egentlig nødvendig fikk jeg besjed om . ( tenke selv att det var på tide etter ett par ferier med vogn + km og alder )

Men klart en bør nok være litt forsiktig med og ikke ta ut alt med tungt slep bak.

Uansett bilen er så mye kjekkere att en girkasse får være en kalkulert risiko he he

terje

Enig der.

VW sine kasser har jeg hørt ofte får det tidlig. Både automat og stick. Min fars golf 00mod med stick holdt 140 000 km før total havari.

Han ZF-importøren jeg snakket med sa at automatene de leverer til bmw har etter deres statestikk alltid holdt mye bedre enn de som ble levert fra ZF til mercedes og audi (skoda/vw)

Kom også innpå diskusjon om "alt var bedre før", og det fikk jeg bekreftet. På 90tallet ble alle tvunget til å gå ned på materiallebruk pga nye miljøkrav og kostnadskutt. Er vel ingen hemmelighet at gamle automatkasser har bedre kvalitet da.

Har hørt mange forskjellige teorier om chip og automat. Er jo selvsagt mere slittasje ved chiping. Skal man slippe slittasje kan man jo forøvrig la bilen stå i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Ingen problemer ( som skyldes chipping), og kasse er like fin i giring som før.

Har hatt feil på luftmengde måler men klarte og reparere denne selv.

Bilen er kort sagt mye bedre.

Hilsen

Terje

Lurer litt på dette selv men min bil har passert 300 000 km.

Jeg finner heller ingen chip til våre biler på den linken i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...