Gå til innhold

Multifunksjonsratt E39 97mod


Anbefalte innlegg

Har fått tak i m5 ratt m/multifunksjon og slip ring. Det er ikke originalt med dette i min bil. Hvordan er dette å ettermontere og trenger eg noe mer for å få det til å virke? I førsteomgang radioen.

Har sett endel filmer på youtube der de får opp sangspor og fm i speedometer displayet, hvordan får eg det til? (Har den store OBCn).

Hvis noen sitter på en DIY link hadde det vært supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få det til.

Du må ha WDS som er koblingsskjema fra BMW for å se hvilke ledninger som går til hva.

Du må koble deg innpå pluss, minus og K-bus som skal gå til kontrollboksen til MF rattet.

En kar på jobben som har en 98 modell uten MF ratt, har/holder på med det samme, det er ikke lett.

Du må vite hvilket år rattet kommer fra, også må du ha kontrollboksen til MF rattet, som muligens er i rattet, men det spørs hvor gammelt det er. Er rattet for gammelt, så er kontrollboksen under/inni rattstammen, er det nyere så ligger det i rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forska litt på det i går og skal nok få det til. Er jo ikkje så mange ledninger. Har EBA instrukser for montering. Men Må vel muligens lage min egen kabel Vet ikke hvorfor det er skille i 98? Rattet er fra M5 og disse kom vel bare i 98 med single stage airbag, så da er det vel innebygget Mf modul? Stemmer dette i grove trekk: To kabler til Lcm og en kabel til Ecu og en til kbus?

Tror dette skal gå bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gjorde akkurat som det sto i EBA og brukte kabelsett: 61-12-0-028-154. Klipte vekk de rævva org koblingene og loddet litt. Eneste som kan være nyttig for andre. Fra sleperingen har du en blå en hvit og en svart kabel. Dette er da Blå=lilla/strøm+. hvit=hvit/gul/grå canbus. Og Svart= gul/svart cruisekontroll. Nå gjenstår det å kjøpe inn alt det andre til cruisekontrollen... Mer info kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som vet om det er elektronisk spjell på 97 520? tenker i forbindelse med cruisecontrol. Må vel ha actuatoren og de medfølgende deler? Er ikke nok å bare koble den ene ledningen fra rattet? Noen som har gjort dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...