Gå til innhold

DIY- Fotoboksvarsling MED lyd mk4 navigasjon


 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg tenkt å legge ut en del info om hvordan man legger til fotoboksvarsling MED lyd på mk4 navigasjonssystemet.

3dperspective.jpg

Dette er egentlig en oversettelse av en DIY som ligger på http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=3693 + litt tilleggsinfo fra min side.

Jeg vet det ligger en DIY her på bimmers fra før viewtopic.php?f=10&t=40038&start=0 men den ombefatter, så vidt jeg klarte å lese, ikke lydvarsling og oppgradering av software på navicomputer.

Så til saken. Dette går da altså ut på å modifisere både operativsystem (OS) på mk4 og data på kartplate for å kunne få fotoboksvarsling med lyd.

Grunnen til at man modifiserer OS er for at mk4'en skal kunne auto-loade fotoboksinformasjon hver gang du starter bilen. Du slipper å aktivisere den som POI som du vanligvis ville måtte gjort. Stemmevarslingen kommer automatisk på også. Den kan du slå av i set/config menyen.

Bilde002.jpg

Kartplate MÅ også modifiseres for å få dette opplegget til å fungere.

Hvordan det virker:

Navi'en søker hele tiden innenfor et gitt område etter POI'er (Place Of Interest). Den spør "POI databasen (DB)" hver 3. sek om det er noen POI'er aktivert innenfor området du kjører i. Se for deg at du kjører i sentrum av en slags boble. Får navi'en et positivt svar fra POI DB'n så aktiviseres en alarm.

"Boblen" har ved 50km/t en radius på ca 300m, den er fart/distanse varierende så du vil hele tiden få ca. 15 sek. forvarsel før en fotoboks.

Normalt sett så må du forhånd manuelt velge den POI som skal søkes etter, men med modifisert OS så vil fotoboks POI'en ligge inne hele tiden, du slipper altså å slå den på for hver gang du starter bilen.

Du kan med modifisert OS også ha en 2. POI lastet, feks. bensinstasjon, hotell osv., men bare fotoboks POI'en vil utløse en alarm.

Så til ulempen:

Iom at navien søker etter POI'er innenfor en viss radius (boble) så kan evt. en fotoboks som ligger på en parallell vei (ikke den du kjører på) utløse alarmen.

Alarmen er: "høy-pip, lav-pip, speed camera ahead"

Symbolet som kommer opp:

616.png

Hvordan det gjøres:

Jeg kommer ikke til å beskrive hvordan man modifiserer OS fra scratch men jeg vil heller vise dere hvordan man endrer på den allerede modifiserte OS versjonen med tanke på splash screen og andre ting.

Link til nedlasting av modifisert OS: http://www.megaupload.com/?d=5RO7BIFA Denne har ///M splash screen, nattmodus, fotoboksvarling (av/på) modifisert pointer.

bitmap_014.gif

Programmer som er nødvendig for å få det hele til:

- GTK+ runtime 2.14.7: http://www.4shared.com/file/xKJpFpUT/gt ... rev-a.html

- MagicIso: http://www.magiciso.com/download.htm

- ImgBurn: http://www.imgburn.com/index.php?act=download

- POISon: http://www.online-rubin.de/BMW/navi/poison/POISon.zip

For å modifisere splash-screen, bakgrunnshimmel, pointer og andre ikoner:

- Navtweak: https://rs45l32.rapidshare.com/#!downlo ... 51|R~0|0|0

- Installer Magiciso og Imgburn

- Installer GTK+ og gå til mappen (C:\\*****\GTK\2.0\bin)

- Kopier filen navtweak.exe og hele innholdet i poison.zip til denne mappen.

- Last ned fotoboks POI herfra: (norske fotobokser ) http://www.poiplaza.com/index.php?p=dow ... sts=_LSTS_ Velg f.eks tomtom.asc Åpne .zip filen og lagre .asc filen i en egnet mappe.

***Før du kan bruke Poison, må du gjøre noen endringer på oppsettet på pc'en din***

Du må endre desimaltegn fra ( , ) til ( . ) . Slik gjør du det:

desimaltegn.jpg

TRINN 1 - Modifisering av splash-screen/ oppstartsbilde på OS:

*Du er ikke nødt å gjøre dette trinnet. Du kan bare brenne ut en cd av OS versjonen jeg linket til ovenfor uten å gjøre noen flere endringer.*

1- Kjør magiciso

2- Åpne v32_N_A_1010.bin (Det kan være lurt å kopiere denne filen og lagre en backup)

3- Gå til "V-2/RR/0101/BMWC01S/app_sw"

magiciso-os3.jpg

4- Dra ”navboot” over til samme mappe som navtweak.exe befinner seg i (C:\\*****\GTK\2.0\bin) IKKE LUKK MAGICISO

5- Start Navtweak (C:\\*****\GTK\2.0\bin\navtweak.exe), og åpne C:\\*****\GTK\2.0\bin\navboot

navtweak.jpg

6- Velg 2. fane: images

7- For å skifte himmelbakgrunn gå til romicons og velg # 8, høyreklikk og trykk replace for så å velge nytt bilde

navtweak3.jpg

8- For å skifte splash-screen gå til rombitmaps og velg #14, Høyreklikk osv.

navtweak2.jpg

9- Lagre ”navboot”

10- Gå tilbake til magiciso som du har oppe og dra over den modifiserte navboot filen tilbake til der du fant den.

magiciso-os4.jpg

11- Trykk så på ”save” i magiciso for å lagre imaget du har oppe. Det er viktig å trykke på ”save” og ikke ”save as” . Grunnen til dette er at image filen opprinnelig er en mode2/form1 fil og hvis du trykker ”save as” vil den bli lagret som en mode1 fil. Som kansje noen vet har navicomputeren vanskeligere for å lese mode1 filer både når det gjelder os cd’er og kart cd’er. Dette gjelder spesielt for mk3.

magiciso-os5.jpg

12- Åpne den modifiserte mode2/form1 image filen i imgburn og brenn på laveste hastighet som cd platen støtter. Det er viktig å bruke cd-r plater av god kvalitet. Jeg har brukt TDK plater og er godt fornøyd med di.

Bruk verify på Imgburn for å sjekke at brenningen av cd-platen ble vellykket.

imgburn.jpg

Hvis du ved en senere anledning vil endre splash screen eller annet igjen, så er du også nødt til å gjøre noen grep for å få dette til på nytt. Det går ikke ann å bare gjøre det som er beskrevet ovenfor. Du trenger enten en nyere software versjon eller en eldre.

Du har 2 muligheter:

-1-

Endre software versjon med en hex-editor.

- Følg punkt 1 til og med 4 ovenfor.

- Gå til mappe: \V_2\RR\0101\BMWC01S og dra ing_rel.tbl og sw_rel.tbl over til samme mappe som navtweak befinner seg og navboot er flyttet over til.

- Åpne di 2 .tbl filene i en HEX editor som f.eks: PSPAD http://www.pspad.com/en/download.php

- i første linje på begge filene finner du 3130 3130 som betyr software versjon 10.10, endre siste siffer i ”3130 3130” fra 0 til 1. Nå vil navien tro at den får ny software.

- Lagre begge .tbl filene

- Dra di tilbake til dit du fant di (: \V_2\RR\0101\BMWC01S)

- Fortsett med punkt 5 til 12

-2-

Nedgradere systemet med en annen softwareversjon, brent på egen cd, for så å oppgradere igjen med ny modifisert software av eget ønske. Bruk denne til nedgradering: http://www.megaupload.com/?d=IP0KD0O0 Det er OS v32 umodifisert.

Jeg anbefaler å bruke denne metoden.

Installasjon av OS i bilen:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

***VIKTIG!**** Du bør vite at å utføre en oppdatering på OS medfører en viss risiko. Problemer kan oppstå, selv om det sjeldent skjer, hvis ikke oppdateringen gjøres på riktig måte/rekkefølge eller det er feil på enten cd plate eller hardware.

Alt gjøres på egen risiko, jeg tar ikke på meg noe ansvar hvis noe mot formodning skulle gå galt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. SØRG FOR Å HA OPPLADET OG FRISKT BATTERI! SPENNINGSFALL UNDER OPPDATERING KAN VÆRE FATALT!

2. Åpne førerdør

3. Åpne bagasjeluke og ta ut kart cd/dvd fra navicomputer

4. Vri tenningsnøkkel til pos. 1 La førerdør og bagasjeluke være åpne

5. Sett inn OS cd i navicomputer, og følg instruksene på navi skjermen

6. Vent (ca. 6min) til systemet ber deg å ta ut OS cd fra navicomputer

7. Ta ut OS cd

8. Trykk OK for å gjennomføre en ”reeboot”

IKKE SKRU AV TENNING ELLER LUKK DØRER UNDER OPPDATERING!

Min splash screen:

Bilde004.jpg

TRINN 2 – Modifisering av kart CD/DVD

1- Lag et image av din kartplate cd eller dvd. Jeg har brukt VDO sitt 2009/2010 cd kart. Navteq (original) sitt 2011 Europa HIGH DVD kart fungerer ikke. Bruk Imgburn for å lage et image.

2- Lag 2 mapper i C:\\*****\GTK\2.0\bin\ For DVD, kall dem: C:\\*****\GTK\2.0\bin\DB og C:\\*****\GTK\2.0\bin\DB1

For cd: C:\\*****\GTK\2.0\bin\carindb og C:\\*****\GTK\2.0\bin\carindb1

3- Åpne imaget du har laget av kartplaten i Magiciso og dra di merkede filene over til mappen du har laget, C:\\*****\GTK\2.0\bin\DB eller : C:\\*****\GTK\2.0\bin\carindb

magicisokart2.jpg

4- Start POISon : (C:\\*****\GTK\2.0\bin\poison.exe)

poison.jpg

5- Trykk ”framover”

6- Åpne kart database i (select map database folder): C:\\*****\GTK\2.0\bin\DB eller : C:\\*****\GTK\2.0\bin\carindb.

poison2.jpg

7- Det vil komme opp en rekke med info. Trykk så "fremover"

poison3.jpg

8- Trykk ”import” og velg f.eks tomtom.asc som du lastet ned fra http://www.poiplaza.com. Mange nye koordinater vil dukke opp i vinduet.

poison5.jpg

9- Trykk "framover"

10- Trykk ”select output folder” og velg C:\\*****\GTK\2.0\bin\DB1 eller C:\\*****\GTK\2.0\bin\carindb1

11- Trykk ”copy original files”

12- Trykk ”save changes” og deretter avslutt POISon.

poison7.jpg

13- Gå tilbake til Magiciso og dra di modifiserte filene fra C:\\*****\GTK\2.0\bin\DB1 eller C:\\*****\GTK\2.0\bin\carindb1 tilbake til det åpne imaget. Trykk til slutt ”save as” og kall imaget for eksempel ”2009fotoboks”

14- Åpne den modifiserte image filen i imgburn og brenn på laveste hastighet som cd/dvd platen støtter.

Det var det hele. Lykke til!

NB! Alt gjøres på eget ansvar! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

14- Åpne den modifiserte image filen i imgburn og brenn på laveste hastighet som cd/dvd platen støtter.

Blir dette å brenne på den originale DVD-platen med kart som er i bilen? Eller brenner man en ny DVD (eller CD? Funker det med CD?) med kart og alt, så den originale kartplaten blir som den var originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må brenne på ny cd eller dvd plate ja :wink:

Jeg bruker bare kart på cd. Forskjellen på kart på cd og dvd er at dvd dekker hele europa, mens cd dekker "bare" skandinavia.

Kartmaterialet må selvsagt stamme fra en cd hvis du skal brenne på cd, og dvd hvis du skal brenne på dvd :wink:

Ser at noen av linkene jeg har lagt ut i første ikke fungerer lengre. Skal se om jeg får gjort noe med det etter hvert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan modifisere et DVD-image slik at det går på en CD, men man må naturligvis slette en god del kartdata. Vil uansett anbefale DVD om man har mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant :D Men så lenge en ikke drar på tur utenfor skandinavia, holder lenge med kart på cd. Inneholder akkurat like mye info innenfor skandinavia. Fordelen med kart på cd, er at det er lettere å brenne og at de er lettere å lese for navien. Navicomputere som har slitt laser har lettere for å lese brente cd'er i forhold til dvd'er. Og så begynner jo de fleste mk4, mk3 osv. å dra på åra. Så sansynligheten for at det blir trøbbel med en brent dvd er større enn med en cd.

Jeg har nylig skiftet laser i min mk4 så den leser alt. Til og med brente DL dvd plater :D Men jeg velger å bruke cd kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det ja. Megaupload er vel nedlagt mener jeg å huske.

Skal se om jeg finner noen andre plasser det går ann å laste ned fra. I mellomtiden så kan de som er intr. i image-filer ta kontakt med meg på PM :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...