Gå til innhold

1981 BMW 320/6 - E21 - Restaurer og få på veien prosjekt


rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 1981 BMW 320/6 den 17. Januar. Bilen var rulla 170 089 tror jeg, men hadde endel rust og dårlig lakk. Motoren sveiv på kun 5 sylindre og toppen måtte til renovering.

Legger ut noen bilder her.

Si ifra om jeg bare skal legge ut link til bildene, siden de er ganske store..

CIMG2001.jpg

CIMG1854.jpg

CIMG1849.jpg

Turtelleren har hengt seg opp på 11000 omdreininger. Aner ikke hva som er feil, men det finner vi sikkert ut etter at vi har fått sammen motoren.

CIMG1853.jpg

CIMG1890.jpg

Det fulgte med 2 frontfangere.

Skal bruke denne BBS fangeren

CIMG1842.jpg

Aner ikke hvem som har lagd denne fangeren, men jeg skal ihvertfall ikke ha den.

CIMG1840.jpg

Fulgte med disse sideskjørta og. Ser ut som innstegstrapp når de er på. (dvs. Skal ikke ha)

CIMG1843.jpg

Bakfangeren som fulgte med.. Den skal brukes til å prøve å få lite skilt bak hos biltilsynet, så den skal sparkles og kuttes i.

CIMG1845.jpg

Har til nå støtt på endel problemer..

som f.eks

CIMG1997.jpg

og

CIMG2012.jpg

Ja dette var jo faktisk min feil, men uansett. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe 1 ny lykt? Alt jeg har funnet er bare sett på 4.

CIMG2014.jpg

Rust:

CIMG2025.jpg

CIMG2026.jpg

CIMG2027.jpg

CIMG2032.jpg

CIMG1978.jpg

Det er også 2 hull i hver kanal. Har ikke funnet med til nå.

Tør ikke ta ut frontruta i tilfelle den bare sånn helt tilfeldig finner ut at den vil knuse, men burde ha sjekket under pakningene der også.

Bilen er blitt lakkert med boks, så det er lakkstøv på så og si alle chromlistene.

CIMG1986.jpg

Planer:

-Fikse motoren

-Sveise rust

-Freshe opp interiøret. (Fant disse stolene på recaro.com. Noen som vet hvor jeg kan få tak i? http://i47.photobucket.com/albums/f200/rolfi1/S.gif )

-Ny frontlykt

-Nye blinklysglass (de som er nå er ganske matte)

-Nye glass til baklysene (Lakkstøv :roll: )

-Lakkering

Sikkert litt mer, men kommer ikke på mer i farten nå :P

EDIT: Vil at bilen skal bli nogenlunde lik denne når den er ferdig, bare med oransje blinklys og andre felger. Og ikke de fæle speila.

01.jpg

Kommer med oppdateringer hver gang det blir gjort noe. Blir det for mye, så si ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, her har du endel "koselig" arbeid foran deg.

Trøst deg med at interessen er økende i stor grad for E21, så hvis du gjør et godt arbeid så får du fin tilbakemelding iallefall...

Og ja... Den røde frontfangeren er Motorsport-fangeren fra BMW... Brrr... Den er ufattelig stygg ja...

I Statene digger de den, men hver sin smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noen dager siden, men har ikke funnet kameraet før nå.

CIMG2040.jpg

Slipesettet

CIMG2047.jpg

CIMG2046.jpg

CIMG2052.jpg

Utrolig hva sandpapir og Autosol kan gjøre 8)

CIMG2053.jpg

Her er nakkestøttene som var bak. Interiøret i bilen er blått, men nakkestøttene bak var bruuuun.. og mygla.

Var jo disse deilicious hvite trekkene over, men de ble til pussefiller og altmulig :P

CIMG2056.jpg

CIMG2060.jpg

Utrolig hva litt sandpapir kunne gjøre på dørhåndtaka også..

Disse skal enten bli krom, eller samme farge som bilen blir. Har ikke helt bestemt meg enda. Men skal jeg ha krom dørhåndtak må jeg nesten ha krom speil. Det baller jo bare på seg :?

CIMG2080.jpg

Nå er problemet å få start :roll:

Av en eller annen grunn så vil den bare ikke..

Den hinter til med litt startgass og en bensindram i gasseren, men ikke noe annet enn hinter til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes! All ære til deg for å sette i gang på noe slikt. Bilen bør føle seg heldig! :)

Kromma speil er forresten sjelden pent..

Takk :)

Sjelden pent som i Over-the-edge-FINT, eller

Sjelden pent som i stygt?

Det er egentlig ganske mye chrom på den bilen..

Fangere, Lister rundt alle vinduer, lister på sidene, grillnyrene (nææh? o_O )

eh.. hva mer?

Ja uansett ihvertfall.. Masse chrom. Noen vil vel si at det skader ikke med litt til, imens noen sier at det blir for mye..

For min del så blir kromming alt for stress, så det blir nok heller lakkering i bilens kommende farge.

Noen som vet om lakkoder på fine gråfarger ikke så langt ifra den jeg postet bilde av lengre oppe? Gjerne litt mørkere.

Har ikke BMW en mørk grå?

Samma om det er metallic eller ikke.. Men helst ikke for å si det sånn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden pent som i Over-the-edge-FINT, eller

Sjelden pent som i stygt?

Sjeldent pent som i stygt i de fleste tilfeller.. men at det kanskje finnes unntak! :)

Gamle Golfer og Civicer med kromma E36 M3-speil er bare helt pyyyton.. :?

Haha. Er absolutt ikke fan av E36 M3 speil på noen biler.

Skal ha originalspeila, jeg ihvertfall!

EDIT: Er det vanskelig å skifte pærene over speedoen og der?

Masse stress for å få ut å sånn? For det er bare 1 av lysa som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 6. Februar 2006 klokken 17:44 blank, trekte motoren sitt første åndedrag på lenge med 6 sylindre intakt!

Jeg må si det føltes godt å høre lyden fra min egen sekser..

Eneste er at det er en liten eksoslekkasje pga. en skrue på manifolden som plutselig fant ut den ville ta seg en liten ferie på ubestemt tid..

Nå er det litt småjusteringer igjen, så begynner det morsomme! (Sveis, puss, lakk, nye ting osvosv!)

^^

Nå skal vi ut igjen! snakkes :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jo.. Enkelte biler passer det ganske bra med mye chrome på, og på min E23 passer det bedre med chromede speil enn lakkerte!

Hvis du ser på bildet av MIN bmw E23 728i under her så sjønner dere hva jeg mener med at chrome kan være pent også! Jeg har planer om å beholde all min chrome i allefall :wink:

(det er min mening i allefall)

Her er bilen min:

Bmw_venstre_front_april_2005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Det der ser ut som den e21'n jeg satt å vurderte som delebil til den jeg har stående. Det var mye rust på den der, gleder meg til å se/høre planene dine for å fikse dette.

Jeg har en e21 som som fyller 30 år i år, men den har stått parkert kanskje for lenge.... Planen er å starte et redningsprosjekt til våren/sommeren for å se om det er mulig å få den EU godkjent og deretter registrert som veteranbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi var ute med ein E-21 Orginal 323i med potter på begge sider, 143hk og 4 trinns-kasse(mene å huske) manuell, den blei kjøpt for 2000kr, drog ut 1 gir, så andre, kom i 60-70km/t, da fuska den, trilte 100meter lengre bort på en busslomme, og der slo flammene ut, mener å huske det var dårlege dørhandtak inni bilen, og det var eit hel.... å komme seg ut.

Bensinslangen røk, og bensin rett på den varme manifolien..

Fikk akkurat opp panseret for å se..

Bilen brant opp i hele fronten, torpedoveggen, lakken smelta på tak og dører.

Såg etterpå da vi heiste bilen oppå en lastebil at den var sikkeleg rusta under, rammer, kanaler, 4svære hull i gulvet.. :cry::cry::cry::cry:

Hadde dette vert i dag bilen blei kjøpt hadde nok den blitt resturert. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det gått noen dager siden sist oppdatering.

Har litt bilder og noen spørsmål nå..

Kjørte bilen ut rett etter motoren var komt i gang igjen.

CIMG2091.jpg

Alle lyktene virker, selv om jeg greide å knuse hovedlykta på passasjersiden.. :roll:

Blinklysa virker ikke da, men nødblink virker.

Når ilen kom inn igjen begynte vi på pussearbeidet. Fant et lite hull (har ikke bilde, men det kommer) der pakningen skal ligge på sideruta bak på førersiden.

Det har også kjeksa seg godt på samme sida rundt kanten til baklyset.

Her er bilde av andre sida

CIMG2122.jpg

CIMG2121.jpg

ja..

CIMG2120.jpg

Hvis det er noen som vet hvordan jeg skal få festa fjær-tinga som skal stå under bagasjelokket? Jeg har fått det i hodet 5 ganger og det er ikke akkurat lett..

:P

CIMG2117.jpg

Her er sveisekanten mellom taket og stolpen ved bakruta.

CIMG2112.jpg

Dette fant jeg i førerdøra når vi tokk av dørtrekka.. :P

Her er et bilde av heroin-fangeren forresten

CIMG2095.jpg

Har har vi begynt å pusse på panseret.

CIMG2108.jpg

CIMG2109.jpg

Her er den game toppakningen hvis noen lurte..

CIMG2123.jpg

Skal pusse mer i morgen, er er trøtt nå..

Takk for alle inspill. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...