Gå til innhold

E36 M3 TURBO VURDERES SOLGT!


Iver
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Prosjektet mitt:

91 mod. E36 320I Coupè ombygd til 93mod M3 Coupè.

im0004314us.jpg

im000425a1xr.jpg

Breyton Magic 9x19"

im0004282nk.jpg

im0004276nu.jpg

im0004255dr.jpg

im0004298md.jpg

Motor: Den velkjente S50B30. Skjønn 6'er sang :D

bmwturbo0200la.jpg

bmwturbo0016en.jpg

Turbo: T3/T4 fra Kimmit Sport.

A/R Luft 0,50

A/R Eksos 0,84

Burde holde til ca 450hk med denne.

Blir å bygge opp med denne snurra først, tenker videre på å kjøpe ny turbo som klarer mer. Muligens blir det en Garret GT32 etterhvert 8)

bmwturbo0051jh.jpg

Dyser: 465cc 3,8@bar bensintrykk. Fra PPF.

bmwturbo0027ms.jpg

Wastegate:

4Banger 50mm

im0004534mr.jpg

im0004553yy.jpg

Innsug:

Originalt

bmwturbo0131pn.jpg

bmwturbo0121xc.jpg

Det originale innsuget er modifisert for å tåle ladetrykk. 3" flens.

im000452a5sk.jpg

Oppdateringer kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 317
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir å bygge opp motoren helt fra bunnen av...

Boring av sylindere

Slipe veiva

Nye lager

Nye pakninger

Lav.komp stempler fra JE (8:1)

SPM H-profil Råder

2mm MLS pakning på toppen

ARP studs

Toppen burde klare effekten jeg skal opp på i originalutførelse

Blir nok å bruke ca 70høvdinger på det her til sammen.

Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorstyring da?

Har en kar som har mappa en chip til meg i motorbenk. Senka fortenning slik at den skal klare 0,9bar...

Innser vel at datasprut er det jeg virkelig trenger, men flere bruker mappa original chipper i sverige og det funker bra....

Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdateringer siden sist:

Tilpasning av trykkrør fra IC og opp til innsuget

im0004831hh.jpg

Tilpasning av innsug. Trangt, men det funker.

im0005148va.jpg

Resultatet. Innsug og trykkrør på plass. Skal polere opp innsuget for å få en litt fetere look.

im0004901cr.jpg

Trykkrør fra undersiden. Trangt som faen, men litt tålmodighet så går det fint på plass mellom slangene fra oljekjøleren.

im000486a1nn.jpg

Olje til turbo på plass. T-stykke på oljetrykks kontakten.

im0004884xm.jpg

Her driver jeg å klargjør og merker kontakter på bl.a Vanos. Motor skal ut!

im0005206zb.jpg

Mye kabling, sensorer tatt av motoren.im0005190bl.jpg

Væsker tappet av. Front og panser tatt av. Motor straks klar for å løftes ut.

im0005136mj.jpg

Da er motor og girkasse tatt ut. Gikk fint med "elefant jekk". Tar også ut girkassa, skal bytte til Sachs 618 clutch med sinter, samt svinghjul fra M20 som jeg skal dreie av noen mm på.

Godt i gang med riving av motor. Motoren har gått 230000km så det meste blir byttet ut, så er vi sikker på at det holder med en gang. Driver å stripper den ned for å få sylindere borret og veiva slipt

Plukket av toppdekselet. Motoren har tidligere vært en trimmet sugemotor med bl.a 294graders kammer, chip, filter.

im0005151kz.jpg

Ett stykke tysk kunst! S50B30 toppen endelig av. Blir ikke å gjøre så mye med denne, burde klare å henge med i svingene til minst 600hk. Satser på planing og WRC 3mm toppakning.

im000522b1uh.jpg

Tomt og stusselig i motorrommet :cry:

im0005259ue.jpg

Etter noen timers jobb så har det blitt plukket av det meste.

im0005224nr.jpg

Bilde av blokka før den blir sendt til borring. Mye snacks på disse blokkene. Underspyling bl.a

im000522c6nu.jpg

Da er det bare å vente på resultatet av borring/sliping. Regner med de tar ca 2 snitt. Straks jeg får mål på borring blir jeg å bestille JE lav.komp stempler fra USA. Blir å havne på ca 8,0:1 i kompresjon.

I morra ryker det av gårde bestilling på H-profil råder og WRC pakning til toppen. Kvaliteten på disse delene er bra. Råder klarer av 1,5bar, mens pakningen klarer 2bar pluss.

Når blokka er på plass hjemme, blir det tilpasning av grenrør. Her ligger det en stor utfordring, det er jævla trangt her som alle andre plasser. Flere banker inn en del på støtdemper tårnet, men jeg får sette meg ned å se litt på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeprosjekt! Fett å se du gjør det skikkelig første gangen!

Hvilke kammer skal du kjøre med?

Litt usikker på både motorstyring og turbovalg, men regner kanskje med det er budsjett styrt, noe jeg finner logisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke optimalt å kjøre med de jeg har, klar over det. Skal lete litt rundt etter original kammer, men blir nok å prøve med de jeg har for å se først.

Må nok ha meg ny turbo etterhvert. Har tenkt på Garret i passende dimensjon for ca 600hk, men blir å bygge opp med den jeg har så får vi se etterhvert. Maxer nok den jeg har relativt fort ut, den burde stoppe på ca 450-480hk. Er jo en start det og da, hehe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veiva så slitt at den må slipes? Om den ser bra ut og er innenfor målene så har det jo ingen hensikt å slipe den. Bare gi den en polering på journalene.

WRC pakning til S50 har jeg ikke hørt om, er det vanlig Cometic MLS .120" pakning med perforerte/opphøyde kanter?

Kult prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...