Gå til innhold

DIY F1 gir på steptronic girkasse.


Sjøbuse
 Share

Anbefalte innlegg

er fler som har spurt etter DIY om dette nå. så laget egen DIY tråd jeg.

kjøpte disse AMG girhendlene på mercedes. var en liten kontakt i enden på ledningene. men de klippet jeg av.

8149k0cjijaof1j6o2qo.jpg

la en papp bit på baksiden av hendelen og merket rundt. klippet ut hull for å bruke som mal på rattet.

wv6w3iv4kp8cxxzfj1wm.jpg

478ptkghubyjsty1q6qg.jpg

så merket jeg på rattet med kulepenn.

18fi68kawfc5rgwb5xmw.jpg

begynnte å skjære. men laget hullet litt for lite. så fin skjærte jeg etterhvert. bedre å kutte for lite enn for mye. så tok fin tilpassingen til slutt.

pmkefi8ldamaml0ptpvd.jpg

ektbll0dd3t1uh64j8xj.jpg

boret 2 hull. husker ikke dimensjonen nå. men det kommer nok ann på hvilke hendler man har. hullet til ledningene er bare å lage så man får plass til 2 ledninger. men husk å måle opp skikkelig så man får hullet til skruen på riktig plass.

0xs622nbp41kwulvavru.jpg

husk også å ta av radio og cruicecontrollen på fremsiden av rattet så man ikke borer i de også.

ledningene kom gjennom her.

atj6095qzj66s53lbj0b.jpg

på begge hendlene er det en sort ledning. og en blå eller gul.

den sorte er jord og begge de sorte (en fra hver hendel) skal skrus fast her.

woik9ck69g1t3h5ys7ng.jpg

satt begge de sorte ledningene i en slik som passet med skruen og skrudde fast.

yq839cx2pwggfoplbr7o.jpg

for å få ledningene fra ratt og ned til giret kjøpte jeg en slipring for rattvarme.

5tx46xaoz08venn8scxv.jpg

den blå/gule ledningen fra gir hendlene kobles i slippringen her som den røde pilen viser.

xzjymbe77gohk5c0vcti.jpg

det blir der når rattet er på slipringen.

x3x6ay9pmgixr9vsscbi.jpg

koblet slik på gul/blå ledning fra fir hendel.

uetokfc6ri68iilflqxi.jpg

de passet rett på de 2 tappene til varme i slipringen. bare å finne den rette størrelsen.

også måtte jeg ha kontakten som festes på rattstammen som kobles til slipringen.

buerimlnsb2stip6bqsy.jpg

den skal tres gjennom dette hullet som er under festet til rattet.

j3xki1ucab7idyy8wrd6.jpg

og festes i hullet slik. den passer kun en vei.

idvn11uasd4t9rm1lqu4.jpg

gxyz26mhkyt7n5leh6a7.jpg

klippet av denne kontakten

fc201vxk4t8h1jcx7vts.jpg

og spredde de slik.

162se90gqwbirrqw83io.jpg

koblet begge de grønne til en ledning.

og begge de brune til en annen ledning. så jeg satt igjen med 2 ledninger. en brun og en grønn.

de dro jeg ned til gir spaken og koblet de inn der.

den store røde kontakten som er oppe til høyre her er den man trenger. de 2 midterste ledningene er opp og ned på steptronic funksjonen. husker ikke hvem av de som er opp og ned. men det er bare og teste ut. blir det feil er det bare å bytte om ledningene.

dg0w0f7j3krdqaxm9juz.jpg

det8rzgyenvj8lye86hs.jpg

etter det er det bare å starte bilen. sette giret i D og vippe spaken bort til sport. så er det bare til å gire med hendlene istede for å vippe frem og tilbake på girspaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke så mange som har gjort det kanskje. Jeg fikk idé'n etter noen her inne snakket om å bytte om ledningene på steptronicen for at den bilen skulle gire opp når man dro spaken bakover istedefor fremmover. Noen mente det var feil vei på bmw. Men når folk snakket om det fikk jeg lyst til å ta den litt lenger og begynte å undersøke litt rundt. Angrer ikke et sekund på at jeg laget F1 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...