Gå til innhold

'84 E-30 316 Alpinweiss


astall
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mye leting fant jeg endelig en E-30 som jeg ville ha! Etter å ha avtalt med eier satte jeg meg på flyet til Volda.

Bilen svarte til forventningene, og prisen var absolutt ikke noe å si på, så etter 15 min var det bare å starte den lange kjøreturen hjem!

Bilen er i generelt god stand, noe overflaterust er det, men ellers (uten å ha sett veldig nøye under) er det ikke nevneverdig rust. Bilen har rullet 148000km, og jeg er 4 eier! Magert utstyrt, og uten takluke!

Jeg har en del planer for bilen, men akkurat nå fungerer den som bruksbil til jeg får handlet en annen.. Har også en del andre ting på tapeten så det blir tatt når det blir tid.. Ser for meg grovt tre ting som skal endres på denne..

1. Understell

2. Motor

3. Utseende

Har allerede handlet meg 325 understell, skal sandblåse og lakke om dette samt overhale bremser bak. Har også fått pris på wilwood bremser fram fra iemotorsport.com, så disse blir bestilt om ikke lenge.. Ellers er jeg på utkikk etter coilovers, men har ikke helt klart å bestemme meg enda! Bilen skal brukes på vei men også på bane en gang i blant! Kom med tips/innspill, men de må være TÛV godkjent!

Her er noen bilder av kjerra slik den ser ut idag:

SIDE.jpg

FORAN.jpg

BAK.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en liten økt i kveld hvor jeg tok ut baksetene for og skrape asfaltmasse.. Hadde i tillegg ut "filten" som sitter inn mot bakskjermene i bagasjen, og der var det ett ganske stort rusthøl tvers gjennom i hjulbua, så dette må fikses! Ellers har jeg bestilt en god del deler til understell, deriblant nye skiver bak, vaiere, bremserør osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rusthølet i bagasjerommet:

Rustbagasjerom.jpg

Lite rusthull på førersiden..

Frerside.jpg

Så er det dags for å fjerne limet etter asfaltmattene..

Fr.jpg

Ble anbefalt å bruke denne, kostet litt men fungerte meget bra, anbefales!

3MSitrusrens.jpg

Her er baksete ferdig!

Bakseteetter.jpg

Venter også på en oppsettning grommere bremser frem fra IEmotorsport.com!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skjer ikke så veldig mye her om dagen, men har fått handlet ny bil så da får denne stå i fred i vente på bedre vær.. Nybilen ble en 2002 BMW 320DAT m-tech.. Planene for denne er ikke så mange, men skal installere dynavin system, samt muligens skifte ut sidespeil og mulig svarte nyrer i grillen..?

97_945022130.jpg

Bremsene er forøvrig rett rundt hjørnet, de er ferdige i tollen så regner med de ankommer før helga..

Ellers var jeg hjemme en tur forrige helg og fikk begynt å demontere 325 understellet, skal oppover igjen nå til helga så da skal jeg få unnagjort litt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del venting kom endelig pakken fra andre siden av dammen:

DSCF0065.jpg

DSCF0066.jpg

DSCF0067.jpg

Derja!

310mm skiver og Wilwood dynapro kalippere m/ støvmansjetter!

Detta bør få stopp på M10'n, men også en sprekere motor på sikt :)

DSCF0068.jpg

DSCF0069.jpg

I tillegg har jeg fått hjem disse to fra gasolin.no for å bruke på understellet!

http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=158

http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=699

Noen som har erfaringer med bruk av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skjer ikke veldig mye her for tiden, vært en del borte i forbindelse med skole/jobb..

Men har demontert litt mer på 325 understellet, men jeg har støtt på noen problemer..

Fjærbein fram: Mutter som holder demperen fast nede i fjærbeinet sitter bomfast, er det bare 5-56 og rå kraft som gjelder?

Bakstilling; hvordan får jeg ut drivakslene? Problemet er at drivakslene bare går rundt når jeg skrur på senterbolten.. Mao jeg må holde fast drivakselen på en slags måte? Andre tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

Beklager "rooky" spørsmålene, men dette er ganske nytt for meg!

Kjøpte meg forresten en Esab LKA 150 MIG sveis idag, så da får jeg vel begynne å sveise litt rust etterhvert, bare jeg lærer meg å sveise først :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærbein: Bruk varme. Rå kraft vil bare knekke eller runde bolten hvis den sitter godt nok

Drivaksler: Trykkluft og muttertrekker

Ellers lykke til med prosjektet. Bra å se noen som begynner i riktig ende (bremser)

Hvor får du tak i de øverste og nederste felgene forresten? De kan bli kule på mye rart de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...