Gå til innhold

Tips angående kjøp av bil


Gjest Katogk
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Katogk

Heisann!

Går og lurer på om jeg skal bytte ut golfen til fordel for en større bil..

Må si jeg har litt lyst på en 525, fra rundt rundt 91-92.. Hvordan er disse motorene (192hk) kontra den litt eldre typen (170 hk)?

Motorene er gjerne gått litt på en så gammel bil så servicehefte bør vel være et must?

Er det noe minus at bilen er importert?

Er bilen sprek? Veier vel rimelig mye, men har jo motor så det holder.

Hvordan er automatkassene i disse bilene?

Andre ting jeg bør være på vakt etter?

mvh

Kato :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Går og lurer på om jeg skal bytte ut golfen til fordel for en større bil..

Må si jeg har litt lyst på en 525, fra rundt rundt 91-92.. Hvordan er disse motorene (192hk) kontra den litt eldre typen (170 hk)?

192hk-versjonen som kom i '91 heter M50, og er en mer moderne motor enn 170hk-versjonen. Har selv hatt M50 (2-literen i en 3-serie), og synes det var en finfin motor. Jeg kjørte den fra ca. 130 000km til ca. 170 000km, og hadde ikke et eneste feilslag på motoren. Tror 170hk-versjonen er svært solid, men ville uten tvil foretrukket den med 192. Det skal allikevel nevnes at den ble enda bedre fra 93-modeller (prod. fom. 9/92) og utover da den fikk VANOS (variabel ventilstyring) som fører til at den har enda bedre bunndrag.

På tidlige 90-tallsmodeller med M50-motor fantes det en vannpumpe med plastimpeller som viste seg å være svært dårlig, og som i de aller fleste tilfeller har blitt bytta ut til en med impeller i metall. Dersom den ikke er bytta bør du bytte den. For alternativene er at impelleren går i stykker og at motoren ikke får kjøling - noe som kan få alvorlige konsekvenser. I verste fall blir impelleren knust og forsvinner rundt i kjølekanalene. Kjipt å måtte demontere hele motoren for å få åpna opp alle kanalene...

Motorene er gjerne gått litt på en så gammel bil så servicehefte bør vel være et must?

Tjah. Det er ikke så lett å finne 11-12 år gamle biler med fullstendig servicehefte. Når bilene begynner å bli noen år slutter folk ofte å levere de inn til merkeverksted. Selvfølgelig en fordel om bilen har servicehefte så langt som mulig, samt at motorrommet ser fint ut og at den drar til turtallssperra.

Er det noe minus at bilen er importert?

I mine øyne? - Absolutt ikke! Tror nok heller jeg ser på det som en fordel dersom en bil har gått i f.eks. Tyskland. Stort sett pent vær og null salt = lite rust og slitasje. Et minus kan være tukling med km-stand ved import. I tillegg lurt å sjekke om bilen har hatt mange eiere...

Er bilen sprek? Veier vel rimelig mye, men har jo motor så det holder.

Det kommer nok litt an på hva du sammenligner med. Det er jo tross alt en 2.5-liter med 192hk, så det er langt over snittbilen i Norge (110 eller 115hk), men så veier den også noe mer. 525i med M50 har 8.6s på 0-100, og 525iA (automat) har 9.9s. Ingen av tidene er dårlige. Toppfart på 230km/t også holde...

Hvordan er automatkassene i disse bilene?

Hmm. Vel, det er jo, så vidt jeg vet, kasser veldig mange produsenter bruker. Alt fra Opel til BMW.

Selv hadde jeg mye trøbbel med girkassen i min 320iA, men det kom nok av diverse grunner. Feil i styreprogram som gav kassen ekstra høy belastning og ødelagt hardy-skive.

Ellers skal den visstnok tåle 250-260hk (har hørt dette av folk som kjører med kompressor og original automatkasse), så de er relativt solide.

Jeg likte godt kassen i min. Den hadde veldig fine giringer, og kjørte økonomisk (320iA har lavere forbruk på langkjøring med automat enn maunell kasse! - men likt på blandet og høyere på bykjøring) i E (economy - standardprogrammet). I S (sport) ble den moro å kjøre, og funka fint til og med på bane.

Andre ting jeg bør være på vakt etter?

Annet enn ting som bør sjekkes på alle brukte biler (slitasjedeler som bremseskiver, klosser, dekk, samt rust) vet jeg desverre ikke. Har null erfaring med E34 (5-serien du vurderer). Du kan sikkert forsøke å søke på "common failures E34" eller "vanlige feil E34" eller noe slikt på nettet, så kanskje du finner noe nyttig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
:wink: jeg har hatt en e34 som du spør om her.Bilen hadde m-tech kasse og uderstell,og må si at bilen var kanon bra.Jeg har også prøvd 12v utgaven,skal du ha 12v 525 så vil jeg heller annbefale 520 24(går like bra).Automat vs manell=automat er og blir kjedelig,pluss at det stjeler POWER.Har du golf idag å vil jo forbedringen bli voldsom!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...