Gå til innhold

Chiptrimming


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en e36 318i tenkte på å chiptrimme den.

Hvor får jeg tak i det, hvor mye koster den, og hva vil bli bra.

Tenkte også på Effektanlegg med doble potter bak som lager grom lyd, kan noen vise meg et bra effektanlegg evt.linker til sider.

Hva mener dere om å kjøpe et brukt effektanlegg, lønner det seg?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenkte på dette jeg å.

Ikke noe vits i å trimme en 318.

Men litt ekstra effekt får jeg vel, eller hva.

Tenkte egentlig bare på effektanlegg og felger.

Gi meg noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan chippe han, har du peng skitt nok så gjør d jo ikke noe, men man får vel ikke mer en 15hk mer, men d e jo litt da :D koster vel 4-5tusen....

D første du må gjøre når du ska trimme bilen din, er å bestilt sportsfilter og deretter eksosanlegg... :wink:

Check this out: http://www.czt.no/catalog/index.php?cPath=30_32_37_178

http://www.autospar.no/

Aldri kjøp brukt eksosanlegg, man vet aldri åssn den er brukt og kor lenge, vis du ikke vet da? åssn anlegg og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hk med en trimchip mener jeg er vel godtroende på en sugemotor! I verste fall får man ikke øket effekt i det hele tatt, men må kanskje nøye seg med en eller flere av disse forbedringene:

- redusert bensinforbruk

- fjernet/hevet turtallssperre

- endret motorkarateristikk - som ikke nødvendigvis er til det bedre

Med chip, filter, og komplett eksosanlegg inkludert grenrør, da kan en snakke 15 hk og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Hagenissen og Erik E46 sier, det er like greit å tenne på penga Og effektøkningen blir ikke høyere en 10-15hk. Og det inkl. da grenrør, filter, eksos og chip. Det eneste du vil oppnå da er masse (u)lyd og en følelse av at ting går fortere. Men det er knapt forskjell. Liker bedre den originale lyden på BMW. Mange skryter av sekser lyden, men jeg synes også 4`ern som du har, lager ett herlig snerr på litt turtall.

Vet ikke prisen, men du kan jo kanskje heller vurdere en liten turbo? Henter glatt ut 30-40hk og oppover med den. Det er jo også et norsk firma som har spesialisert seg på levering av kompressorer til BMW. Leste at de faktisk er så seriøs at BMW garantien fortsatt gjelder etter montering. Problemet er at jeg ikke klarer å huske navnet på de :(

En god sugemotor, som f.eks. BMW sine, er harde å få trimmet, da de er rimelig optimalisert fra fabrikk. Så det finnes jo også bra heftige byttemotorer å sette inn.

En turbomotor er enklere. Der kan i tillegg chippen regulere trykk og du kan evt. montere en kjøler om det ikke er montert. Kan faktisk dra ut over 100%effektøkning med noen enkle grep på turbomotorene. (Øker ikke akkurat levetiden på motoren slik da, men....)

Virker som at noen merker har problemer med å følge effektiviteten til BMW for tiden, og gir motorene sine pustehjelp i form av turbo og kompressorer. F.eks Audi. Kan ikke huske en sprek motor fra de som ikke behøvde respirator for å yte noe. :lol:

Turbo er en billig og enkel løsning for effektøkning, og det vil faktisk ikke forundre meg om BMW vil montere Turbo i de små motorene sine. Dette for å få ned vekt og byggekostnad. Og for på den måten kunne konkurere bedre i den bilklassen. Bare de sparer meg for framhjulstrekk, så holder det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker sikkert på ESS Tuning? Link nummer 2 under Tuning/Chip til høyre her. De er store, til og med i utlandet, og leverer mye til USA.

Garantien gjelder neppe fortsatt, for biler kan ikke godkjennes med ESS-kompressor her i Norge. Dette siden de mangler TÜV-godkjenning. I USA er det noe annet, og der kan det godt tenkes at garantien fortsatt gjelder. Det kan også godt være at det er ESS selv som stiller garantien, for det gjør mange av tuning-firmaene i USA. Det er litt av "greia" der, at firmaene tilbyr garanti. RMS, Dinan m.fl...

Dessuten leverer de kompressorer kun til seksere og større. Turbo er nok tingen på en 318i. Får kits til 30-35k som lader 0.4-0.5 bar, og da får man nok 170 gamp uten å gjøre noe med motoren. Skal du ha høyere ladetrykk må f.eks kompresjonen senkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også et norsk firma som har spesialisert seg på levering av kompressorer til BMW. Leste at de faktisk er så seriøs at BMW garantien fortsatt gjelder etter montering. Problemet er at jeg ikke klarer å huske navnet på de :(

Tenker du på ESS - http://www.esstuning.com/? De er dyktige ja, men at BMW-garantien fortsatt gjelder var helt nytt for meg. Såvidt jeg vet er ikke (alle) kompressorsatsene TUV-godkjent, og da tviler jeg på garantien fra München...

Turbo er en billig og enkel løsning for effektøkning, og det vil faktisk ikke forundre meg om BMW vil montere Turbo i de små motorene sine. Dette for å få ned vekt og byggekostnad. Og for på den måten kunne konkurere bedre i den bilklassen. Bare de sparer meg for framhjulstrekk, så holder det for meg.

Det er sterke rykter om turbo i 1/2-serien, samt toppmodellen i 3/4-serien for å få mindre avstand mellom den ordinære toppmodellen og M3/M4. Fullstendig enig når det gjelder feilhjulstrekk, dette håper jeg BMW aldri kommer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker sikkert på ESS Tuning?

Du var kun sekunder foran meg her - innenfor samme minutt. Akkurat idet jeg skulle klikke send så fikk jeg SMS - det var e-postvarsel fra mobilpost, og e-posten var herfra - med varsel om nytt innlegg i denne tråden! :D

Hehe. :D

Min tur til å være først denne gangen. Jeg taper så ofte på bmwccn.no.. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jp, det var de ja. Kan nok hende at det er jeg som har blandet kortene mhht garantien. Så at de ga fra 2-4 år eller 80000km garanti på sitt utstyr ihverfall.

Uansett så er otto`en uten turbo ikke verdt å chippe.

Fikk min første feil på bilen forrige uke :cry:

Bryteren for valg av program på automaten streiket. Står nå i Sport-modus, og det er vinter og glatt!! :shock:

Ringte bare til GS. De skjønte med engang hvor feilen lå, og hadde selvf. delen på lager. Ligger på posten og venter når jeg kommer meg hjem til Norge mot helgen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ:

Rotrex kompressorsæt.

www3184 318i (M43) DKK 27.995,00

Excl. moms

DKK 34.993,75

Incl. moms

Det gir 170hk og 260nm, men det er til M43, altså 318i '96+, men de har kanskje til M40 også. Du må betale 27.995,- DKK + norsk moms (24%). Så må du enten montere det selv eller finne noen som kan gjøre det for deg.. http://www.koed-3er.dk

Ellers har Mosselman turbokits til både M40 og M43. De koster 30k i Danmark. Sjekk f.eks: http://www.rh-motorsport.dk/mosselmanbmw.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en Rotrex så havner du mellom 320i og 325i effektmessig, hvor mye mer koster en 320i eller en 325i i forhold til din 318i da? Med dette som målestokk så er det ikke dyrt.

Husk å oppgrader bremser og evt. understell så det står i stil med effekten da...

NB! Dersom du skal gjøre det lovlig, og din bil er førstegangs registrert i Norge etter 1/1-96 så må du betale økt effektavgift til staten. Du skal også ha ny forsikringspremie basert på effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...