Gå til innhold

leter etter navigasjonsutstyr som er flyttbart.


aceex
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det finnes navigasjonsutstyr som jeg kan flytte fra en bil til en annen på en enkel måte, Kjører taxi i helgene så det hadde vært helt sjef.. og kunne tatt med slikt utstyr på "jobb" fra min egen bil. (og finner fram fortere, og da blir det mere penger inn i kassa og mere utstyr til bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den aller beste løsningen da ville vel vært å kjøpe en PDA med bluetooth og ett bluetooth gps ting.

Også legger du inn Tom Tom Navigator 2 Europe.

Det ville nok fungert meget bra og du vil jo da lett ta med deg pdan og gps fra bil til bil. Ikkeno prolbem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er mange som bruker GPS + PDA til navigasjon, og det fungerer visstnok utmerket... Rimelig er det også.

Ja etter og ha sjekket priser på dette ser det ut til at PDA+GPS er beste valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

MEN....

jeg bor i Østfold og kjører taxi i helgene og trenger kart som er mulig å bruke til det, trenger kart med gater og veier. Noen som har en ide hvilket kart som er bra til dette.

Er det noen som kan anbefale en GPS til PDA, det finnes så mange og velge mellom. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er Tom Tom Navigator den mest anerkjente PDA-navigasjonssoftwaren, men jeg tror det har kommet mye bra i det siste.

Du kan jo ta en titt på ferdige pakker rundt forbi. Både Komplett.no og en haug andre butikker (både på nettet og ellers) har ferdige navigasjonspakker for tiden (PDA+GPS+Software). De ligger typisk rundt 5k.

Et eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124544&cks=PRL

Men det skal nevnes at jeg ikke har testet noe av dette her selv (.. på PDA, har kun testet div. på PC), så det kan være noen andre her har bedre peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får PDA/GPS i én og samme "box" nå, så man trenger ikke Blåtann og flere bokser. Man bare vipper ut antennen på baksiden og vips så er man igang. Tar ikke større plass enn en vanlig PDA. En kamerat/nabo har denne: http://www.garmin.com/products/iQue3600/ og er meget fornøyd med den. Garmin er jo en av de største på GPS, så det burde jo borge for kvaliteten... :) Bare pass på at du kjøper den her i Norge, ellers blir det kluss med kartverket!! City Select Europe er kartet for Europa. Det må du kjøpe originalt (hvis det ikke følger med i en pakke. Pakker lønner seg veldig!!). En del andre interessante kartverk kan jeg kanskje få tak i en kopi av... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter dette selv. Blir nok en pda (trolig en ipaq) med tomtom3 på meg. Liker 3d-greiene til tomtom mye bedre enn 2d-greiene der. :wink: Hørt at gps på slike CF-kort (hvis pdaen støtter det) er noe mer stabilt enn bluetooth.

Pdaen er jo en liten windows-pc, så den kan brukes til mye annet rart og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter dette selv. Blir nok en pda (trolig en ipaq) med tomtom3 på meg. Liker 3d-greiene til tomtom mye bedre enn 2d-greiene der. :wink: Hørt at gps på slike CF-kort (hvis pdaen støtter det) er noe mer stabilt enn bluetooth.

Pdaen er jo en liten windows-pc, så den kan brukes til mye annet rart og.

En kamerat har en Q-tec PDA/mobil med TomTom GPS, og dette fungerer utmerket. Jeg har fått det demonstrert, og det er lassevis med muligheter innebygd i dette. Ikke bare til ordinær navigasjon, men også med muligheter for sykeshus, postkontor, bensinstasjoner, jernbanestasjoner, severdigheter m.m.m. Kategoriene er ikke så veldig godt tilpasset norske forhold mht. f.eks. bensinstajsoner, men det bedrer seg vel etterhvert.

Du nevner 3D-funksjonen, jeg fikk også denne demonstrert, og hverken jeg eller kameraten min likte denne noe særlig, det var vanskelig å se for seg hvor veiene gikk og hvor man skulle svinge av osv. Man er jo fra barnsben av opplært til å tolke kart fra et fugleperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Likte det mye bedre jeg, men var vel kanskje mye pga kulhetsfaktoren. :wink: Ellers kan man jo følge stemmen, blir som å være på kjøreskolen igjen. "ta til høyre om 100 meter". :D

Uansett, muligheten for å legge inn steder er jo kjekk, f.eks fotobokser eller kebabsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy kulhetsfaktor var det absolutt, men fugleperspektiv er mer oversiktelig, og stemmen er mer enn nok egentlig.

Fotobokser glemte jeg av!! Man kan velge om man skal ha visuell varsling av/på (logo på kartet) og man kan i tillegg få lydsignal / "alarm" på det man selv ønsker - enten dette er Statoilstasjon, fotoboks eller kebabsjappe... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan man jo bare kjøpe seg en fancy mobiltelefon og en gps med bluetooth, så er man der for en billigere penge og med mindre ting å drasse på...

http://aftenbladet.no/nyheter/monitor/a ... eID=205373

Vurderer selv Siemens SX1, en telefon med både bluetooth, minneslot og Symbian OS. Skjermen blir litt mindre enn på en PDA, men det er da stemmen man stort sett navigerer etter uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...