Gå til innhold

Dårlig lading...hva er feil?


MortenGB
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

I år som i fjor vinter har jeg fått problemer med at bilen går tom for strøm. Skiftet ut batteriet i fjor og strammet viftereima, å tenkte at nå er'n gulle go' å holder i mange år! Men nå er det stopp igjen! Er det dynamoen som er problemet tro??? Mye med å skifte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en jord feil el no slikt som tapper batteriet ditt! Eller stor stereo kanskje??? På min E 30 ladet batteriet seg helt ut etter ca en uke :? Satte den på verksted til feilsøking, de fant at ut at det var et rele som forårsaket det hele :shock: Relet gikk på el takluke og varme i setene... (hadde ingen av delene :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjedelig affære å gå tom for strøm.

Har du målt ladespenningen over batteriet? Den bør helst være 14,6 volt. (De fleste biler har dessverre bare 13,8V)

Så kan du også måle spenningen over dynamoen. Hvis det er stort avvik mellom spenning på dynamo og batteri er det sannsynlig kablene/koblingene mellom dynamo og batteri som er dårlige. Hvis spenningen fra dynamoen også er dårlig......ja da må det vel være dynamoen. De fleste dynamoer leverer vekselstrøm. Men de har ofte også en innebygget likeretter, slik at det er likestrøm ut fra dynamo. Dette bør du prøve å få rede på.

Tro man kan få kjøpt sett med nye børster og spoler til de fleste dynamoer.

Hvis du ikke har ladespenning i det hele tatt på batteriet, men du kan påvise brukbar vekselstrømspenning fra dynamoen, da kan det skyldes en defekt likeretter.

Har litt problemer selv med ladespenningen, men grunnet latskap og krigføring med andre deler av det elektriske anlegget i bilen, har jeg ikke giddet å gjøre så mye med det. Funker greit å sette batteriet på lading med jevne mellomrom :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk!

Da jeg hadde kostet bilen fri for sny i morges, satte meg i bilen og vridde om tenninga, ver den jo sefflol fri for strøm! :twisted:

Jeg bare tenkte *hyyyL*

Dette var jeg ikke plaget med i fjor, for da hadde jeg større dynamo på, jeg satte på en mindre dynamo tidligere i sommer, trodde den var gåen, men det var den jo ikke. Skal sette på gamle dynamoen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en jord feil el no slikt som tapper batteriet ditt! Eller stor stereo kanskje??? På min E 30 ladet batteriet seg helt ut etter ca en uke :? Satte den på verksted til feilsøking, de fant at ut at det var et rele som forårsaket det hele :shock: Relet gikk på el takluke og varme i setene... (hadde ingen av delene :wink: )

Har intrykk av at det er noe som trekker strøm ja, men ikke vet jeg hva det er. Ikke lenge etter at jeg har ladet batteriet, så er det dødt igjen. Ingen sterio som trekker strøm lenger...hadde innbrudd i sommer, så forsterkeren er vekk. :evil: Men kablingene er no der fortsatt, men de trekker vel ikke strøm sånn uten videre.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, du har akkurat samme probleme som meg....akkurat samme, dynamoen min var dårlig pga tung slitasje over lengere tid (tv,stort anlegg,tåkelys osv)...anbefaler deg å ta ut dynamoen og ta den med på en batteriservice butikk elns, der setter de den i benk og belaster (ps: er børstene slitt som mine var så er det egentlig lite vits i å kjøpe nye, det tyder jo på sliten og evt gammel dynamo...koster 2-300 å skifte børster, koster deg 500-700,- for "ny" dynamo fra høgger med garanti, gjør heller det, i did!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lada den etterpå?

Min ligger på 13.3V over batteriet på tomgang med lys og slikt på. Max har vært 13.6V. Lader nok litt dårlig, men det ser ut for at det funker.

Nå lader den litt over 14v.. Tror den ladet litt under 13v på tomgang før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...