Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan noen være så vennlig og forklare disse Filter-Navnene for meg? Hva de er/gjør? Er noen av dem samme type filter men med forskjellig navn?

KON-filter

Powerfilter

KN-filter

Sportsluft-filter

På forhånd takk! :D

Posted

KN er en produsent av luftfilter, altså et merkenavn..

De produserer sportsluftfiltre, sportsluftfiltrene kan være av typen KON (heter vel det pga formen?), og ser f.ex. sånn ut: kn_filter.jpg

eller slik:kn-filter.jpg

eller det kan være innsatsfilter (kan også kalles panelfilter) (som settes inn i original luftfilterboks)..slik: kn%20filter.jpg

Powerfilter er jeg mer usikker på..men det er kanskje bare et annet navn for sportsluftfilter..

Mulig jeg tar litt feil på noe her, men da blir det vel korrigert vil jeg tro.. :)

Posted

Det er vel tanken bak det ja (slippe gjennom mer luft uten å å slippe gjennom mer dritt), om det fungerer like godt i praksis kan sikkert diskuteres i det uendelige..er vel noen tråder her fra før om det.. :)

Posted

Du drar ihvertfall ikke effekt ut av det med BARE et filter :)

Men sammen med effektanlegg spørs det om du ikke har bittelitt å hente.

Men lyden er rå! digger tunge gasspådrag.. ooh!

Posted

så slike luftfilter gir altså rå lyd alene? trodde det var effektpotta som skapte lyd jeg..får jeg noe særlig råere lyd med sportsluftfilter men med original potte da ?

Posted

Ja, du får i all hovedsak bare råere lyd og en "følelse" av at bilen går bedre av den grunn vil jeg tro :( !! når det kommer til effektøkning så vil nok mange hennvise til balansen mellom luft-inn og luft-ut..med andre ord så må du regne med å sette på et effektanlegg for å få mere effekt.. (bytting av grenrør sies å være svært effektivt når det gjelder effekøkningen da :D

Posted

og for å svare på det siste sp.målet ditt, så får du ABSOLUTT råere lyd av et filter alene..men da er det snakk om et kon-filter..innsats filtrene som legges i den orginale filterboksen øker bare luftgjennomstrømningen og gir "litt" mere lyd..så hvs du er opptatt av lyd så kjøper du kon-filter..(helst med varme skjold)..kanskje du vil oppleve at bilen akser "litt" bedre pga at det kommer mere lutf til :D ..(poenget med varme skjold er at det skal komme mest mulig kald lutt inn, hvis du ikke har varme skjold KAN luten som pustes inn være påvirket av varmen motoren frigir..