Gå til innhold

Prosjekt m52 B20


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Nå har eg handlet meg motor m52b20 , denne skal få en total overhaling, så blir nok toppen sendt til ebb. og turbo skal bli montert, planen er og lade på rundt 1 bar. og ca 300 hester \tror eg.

Dette skal bli skikkelig gjennomført så det kommer til og ta litt tid må ta litt på kver lønning da eg ikkje er millionær og slikt er dyrt og holde på med!

:wink:

Vist noen har nye deler liggende som er tilsalgs så send meg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det Gaute sin eller? :)

Du får holde oss oppdatert på fremgangen, selv om det er langtidsprosjekt.

Hva skal den ende i til slutt da? Eller bygger du bare for å selge?

Eg bygger ikkje for og selge lurte bare igrunn på kor mye penger eg kaster ut vinduet :lol:

det ender nok i en turbomatet e30 med 300+ hester. så håper det blir bra.

Ja det blei Gaute sin, rask og hyggelig handel, med guid til ikea inkludert i prisen :lol:

langtids prosjekt dvs. regner med motoren er ferdig innen 4 måner så det er ikkje så stein hakk gale. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har Gaute gjort med bilen sin?

Siden han har masse deler til overs og har kjøpt en gammel som skal pusses opp. Og nå solgt motoren.

Kræsja?

Nei nei og atter nei, han har kjøpt en sølvgrå 318 og han har en rød rallybil som er totalt ribbet så der er det masse deler som skal selgest,

motoren eg kjøpte var en motor han hadde i reserve til den tidligere løpsbilen sin som han har solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du benytte deg av da?

Hvilken manifold? Turbo? IC?

Hva skal styre tenning og bensin?

Eksos og innsugs manifoil blir nok heimelaga

tenninga er eg litt usikker på enda, men det blir datasprut fra haltec

Eg kan ikkje så veldig mye om dette enda, så det skal bli gøy og lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ettertenning, kjekt å se at du er kommet i gang. MEN... Nå skal ikke jeg være et skår i gleden din, men jeg synes at desverre har bommet litt med ditt motorvalg.

M52 b20 er jo for det første alublokk-motor (ikke sååå kjekt å overlade de...), for det andre er det jo en VANOS-motor, og for det tredje er jo de fleste komponenter underdimensjonert i forhold til en 325...

Ser du tenker på å porte toppen din, det blir sikkert ikke tatt mer utav den enn hva 325-toppen har av åpninger. Mindre ventiler etc er det også.

Skal ikke svartmale alt for deg her, men det er en del ting å ta hensyn til med en M52 b20, kontra feks en M50 b25....

Hvis du skal bort med VANOSen, så er det en del ting som det er verdt å legge merke til...

Men ellers, lykke til - og ring/mail meg gjerne igjen hvis du skulle lure på noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ettertenning, kjekt å se at du er kommet i gang. MEN... Nå skal ikke jeg være et skår i gleden din, men jeg synes at desverre har bommet litt med ditt motorvalg.

M52 b20 er jo for det første alublokk-motor (ikke sååå kjekt å overlade de...), for det andre er det jo en VANOS-motor, og for det tredje er jo de fleste komponenter underdimensjonert i forhold til en 325...

Ser du tenker på å porte toppen din, det blir sikkert ikke tatt mer utav den enn hva 325-toppen har av åpninger. Mindre ventiler etc er det også.

Skal ikke svartmale alt for deg her, men det er en del ting å ta hensyn til med en M52 b20, kontra feks en M50 b25....

Hvis du skal bort med VANOSen, så er det en del ting som det er verdt å legge merke til...

Men ellers, lykke til - og ring/mail meg gjerne igjen hvis du skulle lure på noe..

Hei jeg er desverre klar over dette, hadde håpet på og komme igang og eg gidder ikkje betale i dyre dommer for en motor så skal strippes og bygges sammen igjen. det er derfor eg kjøpte denne motoren litt spontant

Eg har en topp uten vanos vist det skulle bli problem, ifølge ebb så skulle det gå greit.

Det kan jo hende eg skulle prøve og få solgt denne motoren og fåt tak i en 325, men det er vel alu blokk på den også? og nå har eg motoren, + at 300 hester er ikkje mere enn en nyoverhalt 320 motor burde tåle.

Eller er eg heilt på bærtur nå? :wink:

Men det er jo det at med en 325 motor så får eg ca 400 hester for samme beløpet som eg får 300 i en 320 motor, det er litt irriterendes.

så eg må inrømme det at eg er litt usikker ja, har heldigvis ikkje bestilt noen deler eller noe enda.

Men ka er beste motoren for meg og bygge på da?

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytt deg av en M50B25 uten Vanos.. Det er vel best.

Men, hva er egentlig problemet med å overlade en motor med VANOS?

Jeg har vurdert å overlade min M50B25 med VANOS, men ser på styring av bensin og tenning som det største problemet. Når man skal over 0,5bar så må man gjøre noe mere enn en progressiv bensintrykksregulator. Man må skifte dyser, og styring av bensin og tenning.

Ellers tåler M50B25 ganske mye, stempler og råder er ikke noe du trenger skifte med det første. Derimot bør man senke kompresjon om man skal gå over 300hk, for da er sjangsen for tenningsbank relativt stor. Dette gjør man vel lett med en 3,5mm MLS toppakning og ARP bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...