Gå til innhold

Kan en BMW dieselmotor uten videre kjøre på planteolje ?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har, siden jeg for mange år siden hørte en historie om en Land Rover med dieselmotor som kunne kjøre på pressede bananer, alltid lurt på om man uten videre faktisk kan kjøre en dieselmotor på planteolje eller bio-brennstoff i moderne terminologi. Jeg har hørt mange forklaringer, men kun noen av dem støtter teorien om at det uten videre er mulig. Så... for noen dager siden dumpet jeg over denne siden ... og der fremkommer det endelig litt interessant informasjon om planteolje som drivstoff. De har bl.a en link til denne tyske siden ... og den virker rimelig seriøs.

Jeg har selvfølgelig hørt om bio-diesel, men det artige spørsmålet er jo om man kan lage drivstoffet selv... så og si hjemme på kjøkkenet... for så fylle suppen direkte på tanken å kjøre ? Det kan man iht. denne oppskriften og ikke er det vanskelig heller... man trenger bare litt frityrolje eller annen billig olje... og kanskje en elektrisk forvarmer så oljen ikke stivner i tilførselsrørene fra tanken til motoren. Jeg har ikke tenkt på å prøve dette på min knapt tre år gamle M47D20 motor, men hvis noen har lyst til å prøve ville det ha vært hyggelig om de kunne fortelle oss andre om resultatet.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Leste om det her for lenge siden. Og ja det er mulig å lage drivstoff selv helt gratis.

Men er kun mulig så lenge ikke alle vet om det. Etterspørselen etter den gratis råvaren er begrenset for å si det sånn (dvs. å gå på diverse gatekjøkken og spørre om å få brukt frityrolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det artige spørsmålet er jo om man kan lage drivstoffet selv... så og si hjemme på kjøkkenet... for så fylle suppen direkte på tanken å kjøre ?

Jeg leste i Motor at en mann lagde bio disel hjemme. Dette fylte han på Land Roveren sin og det virka bra. Billigere enn vanlig diesel er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om det her for lenge siden. Og ja det er mulig å lage drivstoff selv helt gratis.

Men er kun mulig så lenge ikke alle vet om det. Etterspørselen etter den gratis råvaren er begrenset for å si det sånn (dvs. å gå på diverse gatekjøkken og spørre om å få brukt frityrolje.

Rapsolje er det imidlertid mye av her i Danmark... og sydover på kontinentet begynner bio-diesel (hovedsaklig rapsolje) å bli både utbredt og populært... spesielt fordi den er billigere enn tradisjonell dieselolje. Jeg vet også at det er ganske mange bønder her i Danmark som eksperimenterer med å ha hjemmelaget rapsolje på traktoren... :lol:

Et av flere testforsøk i Danmark...

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/pre ... 190203.htm

... og i Norge har man åpenbart ikke kommet lengre enn til å bruke rapsolje til matlaging... :roll:

http://www.dep.no/lmd/norsk/tema/naerin ... ok-bn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil denne smøre motoren like godt som vanlig olje?

Ja... faktisk siden dagens dieselolje er et ektremt tørt drivstoff... så tørr er dieseloljen at det f.eks i Sverige er nødvendig med nye pakninger på turboene i BMW´s dieselmotorer allerede etter noen få tusen kilometer på svenske veier... :evil: ... Vi har heldigvis ikke tilsvarende problemer i Norge/Danmark, men dagens dieselolje er teknisk ikke det beste drivstoffet til en moderne dieselmotor. Ulike planteoljer er absolut mer miljøvennlig og bedre for motoren i alle henseende, men det er selvfølgelig ikke et faktum norske og/eller danske myndigheter proklamerer... iom. at hverken Statoil og/eller Dong satser på planteoljer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...