Gå til innhold

Fikse løse dørpaneler og slark i disse (e36)


ingard
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du er lei av løse dørpaneler som både rister, ser stygge ut og til og med holder på å løsne helt når noen drar i dørhåndtaket? Løsningen er veldig enkel, det eneste du trenger er nye plastklips til dørpanelet. Disse får du til 5,- hos gsbildeler.no, og sikkert enda billigere hos andre nettbutikker. Ring dem og forklar hva du vil ha. Du trenger rundt 35 stk.

Du trenger

· 1 stk flatskrujern, helst et lite

· 1 stk torx skrue + skrujern (husker ikke størrelse)

· kanskje litt sicaflex og teip

· litt tolmodighet

Først fjernes dørpanelene

Dette er egentlig veldig enkelt. Hvis du har manuell vindusheis fjerne disse ved at man stikker et skrujern inn og bak dekselet i midten av sveiva. Deretter skrur du bare ut skruen i midten og sveiva fjernes lett.

Låsestaven fjernes ved å skru den av i motsatt retning av sola.

Dekselet rundt døråpneren løsnes ved å skryve hele dekselet i retning av fronten på bilen. Dette gjelder for alle dører.

Deretter fjernes to knapper (deksler) bak håndtaket og du finner to skruer bak dem. Skru disse ut.

Knapp for vindusheis fjernes på samme måte som for speilene, de nappes opp med et skrujern.

bilde10aa.th.jpg

Så over til det skumle, nemlig det å nappe ut dørpanelet. Start der det eventuelt ha løsnet helt, eller i et hjørne i bunn av døra. Deretter er det bare å rive dem forsiktig av. (Du knekker garantert noen, men det er ikke farlig, vi har jo nye)

bilde32hd.th.jpg

Vi finner ut hvilke klips som skal erstattes

Klem på klipsene og se hvem som er ødelagte. Men jeg anbefaler å erstatte alle når du først er i gang. Så tar du skrujernet og napper disse ut, men vær forsiktig så du ikke knekker hele festet til klipsen (det er faktisk veldig enkelt).

Og det kan godt hende at festene til klipsene er knekt, da anbefaler jeg å lime dem rett på dørpanelet. Eller så kan du løsne hele festet og deretter plassere dette i hullet i døre, for så å lime hele festet på plass på dørpanelet. Husk å bruke rikelig med teip så du får trykk på dette området.

bilde46wo.th.jpg

Så setter vi alt på plass

bilde20fn.th.jpg

Slå samtlige klips på plass igjen etter å ha sjekket at alle er der de skal være i forhold til plassen sin. Pass også på at lista oppe ved vinduet er rett og pen. Så er det bare å sette alt av deksler osv på plass. Og nyt dører som som de sitter skal.

Tror det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

gode ting, må gjøre dette selv på cabben. har kjøpt nye klips mangler bare arbeidslyst:)

bra diy ok.gif

1 stk bits (husker ikke størrelse) sekskantet

det er vel torx skruer, strl Liten til Medium:)

Hehe, satt å klødde meg i hodet, men kom ikke på navnet.. Men takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
(...) Løsningen er veldig enkel, det eneste du trenger er nye plastklips til dørpanelet. Disse får du til 5,- hos gsbildeler.no, og sikkert enda billigere hos andre nettbutikker. Ring dem og forklar hva du vil ha. Du trenger rundt 35 stk. (...)

Siden du skriver "dørpanelene" osv i flertall, er "35" hvis begge panelene foran skal skiftes, eller bare det ene? Fem kroner per klips? blir da ca 180,- inkl frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt tipps,

vanlig problem på E-36 det her. Er noen BMW folk som skulle ha fått sparken for det problemet her, hvor vanskelg kan det være å lage ett dør trekk som ikke løsner?????

8)

problemet er vel heller at clipsene ikke blir byttet av når man har hatt av dørtrekkene. For at det skal sitte skikkelig må man enten være uhyre forsiktig når man tar det av, eller rive å røske, og ta kostnaden med å bytte de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp av mine for å montere høyt.

Satt som et skudd og ingen røk,men selvf. må jeg ha det av igjen på ene siden, jeg ikke var lur nok til å kjøpe nye klips først-et feste ville ikke sitte.... Greit å ha nytt uansett,ulyder er noe av det mest irriterende som er. Litt knirk i bakdøra også. Et tips er å bruke silicon der det er slark,hvis du ikke vil at det skal sitte helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Løsningen er veldig enkel, det eneste du trenger er nye plastklips til dørpanelet. Disse får du til 5,- hos gsbildeler.no, og sikkert enda billigere hos andre nettbutikker. Ring dem og forklar hva du vil ha. Du trenger rundt 35 stk. (...)

Siden du skriver "dørpanelene" osv i flertall, er "35" hvis begge panelene foran skal skiftes, eller bare det ene? Fem kroner per klips? blir da ca 180,- inkl frakt?

35-40 for hele bilen.. De koster 3,- til schmiedmann, så da blir det enda billigere. Men anbefaler alle å bytte samtlige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått bestilt hos Schmiedmann. 45 stykk tok jeg. Sånn i tilfelle jeg knekker noen osv osv. Greit å ha for mange, enn for få.

207,- inkl frakt ble det. Kanskje litt dyrt, syntes noen, men heller det enn knirk knirk knirk, rist rist rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...