Gå til innhold

Sommerdekk=Risting!


TorErling
 Share

Anbefalte innlegg

Samme problemet på min E30. Rister mye når eg kjører i 70-90 km/t. Manglet også senterringer, men når eg fikk dette viste det seg at det var ikke dette som var problemet. Har hørt mye snakk om at høydekast i dekket skal være avgjørende for om det rister eller ikke. Hvis du har en "oval" form på dekket rister det i laverer hastigheter (70-100km/t) , mens en annen type form får det til å riste i høyere hastigheter (fra 140 km/t). Kan ikke si for sikkerhet at dette stemmer da, men har hørt mye snakk om det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem på min e36. Men på vinterfelgene. Så etter en stund dukket det opp et til problem, så Jeg sendte bilen til verksted på grunn av en bremsekalipper som ikke " seig " tilbake etter jeg bremset. ( så bilen bremset for fult når eg kjørte ).

De på verkstedet sa at de måtte skifte bremsekalipper og hjulager på bilen. Det kom på 4200 kr. Pointet var at kan ristingene på bilen ha noe med hjulagerene å gjøre? Eller kan er det noen vekter på felgene som jeg har mistet som er problemet til ristingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Erling! Min fetter hadde samme problem som deg i fjor, med sine nye felger og dekk på sin E39 520 stasjonsvogn. Tror det er ASA-felger han har. Prøvde både å reklamere på felgene (fikk nye), dekkene (to ganger tror jeg, og fikk nye), sjekket forstilling/hjulstilling/lagre ++ på Autozentrum uten å finne feil. Så viste det seg altså at senterringene ikke var heeeelt presise! Vi dro til en kompis av meg som er smed, og han dreide 4 nye i et plastmateriale etter å ha målt både inner- og ytterdiameter med micrometer, og da ble det bra. Tror differansen i størrelsen på senterringene totalt var 0,5mm, men jeg skal love deg du kjente forskjellen! For denne jobben tok kompisen min 400 kr (100 kr pr ring).

Så, kjenner du en som kan dreie, så lag de ringene selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Erling! Min fetter hadde samme problem som deg i fjor, med sine nye felger og dekk på sin E39 520 stasjonsvogn. Tror det er ASA-felger han har. Prøvde både å reklamere på felgene (fikk nye), dekkene (to ganger tror jeg, og fikk nye), sjekket forstilling/hjulstilling/lagre ++ på Autozentrum uten å finne feil. Så viste det seg altså at senterringene ikke var heeeelt presise! Vi dro til en kompis av meg som er smed, og han dreide 4 nye i et plastmateriale etter å ha målt både inner- og ytterdiameter med micrometer, og da ble det bra. Tror differansen i størrelsen på senterringene totalt var 0,5mm, men jeg skal love deg du kjente forskjellen! For denne jobben tok kompisen min 400 kr (100 kr pr ring).

Så, kjenner du en som kan dreie, så lag de ringene selv! :D

hm, intresant dette her. sykt at så små forskjeler skal ha så mye å si. Mye stress med felger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe med nye senterringer i aluminium.

Etter et halvår med vinterhjul kan det også lønne seg å fjerne rusten fra navet før man monterer sommerhjulene. Vinterhjulene har gjerne litt forskjellig kontaktpunkter mot navet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som du kan sjekke hvis ristingen i hjulene er et tilbakevennende problem.... du kan ha dårlige fjærer og støtdempere. En måte å finne det ut på er å ta hånda og la den gli rundt dekkets rulleflate, mot rulleretningen. Hvis du kjenner at hver knast på dekket er slitt skeivt, så er det på tide med nye deler... :) Dvs at hver knast blir som en liten hoppbakke.....

Vel, håper jeg klarte å ordlegge meg så det gikk an å forstå det her nå da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet på min E30. Rister mye når eg kjører i 70-90 km/t. Manglet også senterringer, men når eg fikk dette viste det seg at det var ikke dette som var problemet. Har hørt mye snakk om at høydekast i dekket skal være avgjørende for om det rister eller ikke. Hvis du har en "oval" form på dekket rister det i laverer hastigheter (70-100km/t) , mens en annen type form får det til å riste i høyere hastigheter (fra 140 km/t). Kan ikke si for sikkerhet at dette stemmer da, men har hørt mye snakk om det... ;)

Kan faktisk vere godt mogleg det der! Merka det når eg var på veg heim i helga.. Rundt 100 var det veldig små vib.. merka nesten ingenting (men så mangler eg eit lodd.. får nye dekk på mandag :D) mens rundt 140 - 150 var det heilt jevligt! Heilt utruleg så det vibrerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...