Gå til innhold

KN filter på e46


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Her var det mye tull!

Trotto: tror du har missforstått litt eller trenger en oppdatering i motorteori.

Hovedgrunnen til varmeskjold har ingen ting med kald eller varm side av motoren å gjøre.. eller jo til en viss grad... men vet du hva en radiator er?

Har du ikke varmeskjold vil motoren suge inn luft som er blitt varmet opp av radiatoren. Det som er poenget.

Skal love dere at varmeskjold hjelper. Uten det vil effekten garantert synke! Lufta som har blitt varmet opp av radiatoren skal passere langs motoren, ned og under bilen ikke inn i luftfilteret.

Har sett dynotester med e36 328i før og etter montering av konfilter med varmeskjold. Den fikk 10 HK ekstra.

Har også sett dynotester før og etter montering av konfilter uten varmeskjold og der har effekten synket som forventet.

Men noen som prøvd det konfilteret de selger på Thorsov Bilrekvisita til 299 kr? Skal ikke se bort i fra at det er akkurat like bra som de dyrere KN og Green osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bimmerdude, hva er det som gjør at du har fasiten her, og at alt andre sier er tull? Det går an å komme med egne meninger uten å urettmessig trøkke andre og deres erfaringer ned i møkka. Folkeskikk kalles det på fint.

JEG kjører med konfilter, og JEG merket INGENTING forskjell med og uten varmeskjold (kjørte lenge uten). Bilen min hadde heller ingen som helst problemer med å klare den oppgitte toppfarten fra BMW (på GPS), på tross av at vi rulla på 22kg tunge 235/40-18" i varmere strøk (Tyskland) med billig konfilter uten varmeskjold og manglende lufttilførselsslange, for ikke å glemme at motor og bil hadde rundt 200.000km bak seg.

Det er MIN erfaring, og det stoler jeg hundre ganger mer på enn det du har lest på nettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gunnar her.

Varme skjold eller ikke varme skjold er vel mer eller mindre uvesentlig. Stort sett det meste du gjør for å få midre motstand og kaldere luft inn (uten noe som kjøler (IC) eller blåser (komp/turbo)) gir deg intet annet enn fetere lyd. Uten hjelp får du ikke kaldere luft enn der det hentes originalt så kjøp heller et Cold Air Induction kit og hent lufta nede ved støtfangern. Da får du kanskje et par hester ekstra. Vanligvis mister man noen hester når man skal "trimme" motoren med konfiltere ol.

Hadde et AEM Cai på Preluden min - merka knapt forskjell. Det er bare i Fast and the Furious man får 50 hk + med konfilter og 100 hk + med catback.

Bimmerdude - 10 hk ekstra kun ved å bytte til konfilter? Høres mer ut som en røverhistorie spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tull!

Trotto: tror du har missforstått litt eller trenger en oppdatering i motorteori.

Hovedgrunnen til varmeskjold har ingen ting med kald eller varm side av motoren å gjøre.. eller jo til en viss grad... men vet du hva en radiator er?

Har du ikke varmeskjold vil motoren suge inn luft som er blitt varmet opp av radiatoren. Det som er poenget.

Da bør du oppdatere K&N om poenget med varmeskjold.

Sitat: "When possible, the filter is isolated from high engine temperature by a heat shield designed to lower the temperature of the air entering the engine, which increases horsepower." Sitat slutt.

Kilde: http://www.knfilters.com/FIPK/fipk.htm

Jeg mener likevel at du har et poeng, og det er derfor jeg anbefalte i et tidligere innlegg og lage et kne slik at filteret kom mer bak lyktene, for å komme lengre unna all varme som motoren genererer. Og jeg er særdeles åpen for å lære mer om motorer.

Men etter å ha hatt en del turbobiler, så vet jeg hvilken strålevarme en turbo er i stand til å gi fra seg - trekk filteret så lang unna motor - og radiator - om du vil. Bruk avdekking, for all del. Jeg mente en avdekking hadde mer effekt når filteret står ved eksosmanifolden enn innsugsmanifolden - forstå det den som kan. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmerdude, hva er det som gjør at du har fasiten her, og at alt andre sier er tull? Det går an å komme med egne meninger uten å urettmessig trøkke andre og deres erfaringer ned i møkka. Folkeskikk kalles det på fint.

Blir bare litt frustrert når det virker som folk ikke har tenkt gjennom ting så veldig grundig som jeg ofte gjør. At varmeskjold hjelper effektmessig tar jeg som en stor selvfølge etter alt jeg har lest og filosofert om trimming.

JEG kjører med konfilter, og JEG merket INGENTING forskjell med og uten varmeskjold (kjørte lenge uten). Bilen min hadde heller ingen som helst problemer med å klare den oppgitte toppfarten fra BMW (på GPS), på tross av at vi rulla på 22kg tunge 235/40-18" i varmere strøk (Tyskland) med billig konfilter uten varmeskjold og manglende lufttilførselsslange, for ikke å glemme at motor og bil hadde rundt 200.000km bak seg.

Så du mener at radiatoren ikke varmer opp lufta som suges inn i motoren eller at noen få grader ikke har så mye å si på effekten. Her er det snakk om små forskjeller som ikke er så lett merkbare med "butt-dynoen". Du skal være god om du merker 10% forskjell effekt i en motor (og her snakker vi om bare noen få H)K. Det har jeg forklart før også. Når man driver med trimming er det snakk om å gjøre små endringer som ikke kan merkes enkeltvis men som til sammen utgjør en merkbar forskjell. Dette er ett bra eksempel på noe slikt. Man må bare stole på de erfaringene folk har samlet opp. Jeg tror det er stor enighet i trimmemiljøet at varmeskjold hjelper.

Dessuten så bør varmeskjoldet isoleres, aluminium er en veldig god varmeleder.

22 KG var faktisk ganske lett for å være 18" med dekk. Ofte 17" veier det.

Det er MIN erfaring, og det stoler jeg hundre ganger mer på enn det du har lest på nettet. :)

Det er ikke noe man trenger å lese seg til men er ganske logisk. Ofte jeg finner ut av ting bare ved å tenke litt og når man leser mye som støtter mine egne teorier så er det ikke så mye tvil. Det at radiatoren varmer opp lufta er noe jeg selv har kommet frem til som jeg ikke har lest andre steder men det er en selvfølge syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gunnar her.

Varme skjold eller ikke varme skjold er vel mer eller mindre uvesentlig. Stort sett det meste du gjør for å få midre motstand og kaldere luft inn (uten noe som kjøler (IC) eller blåser (komp/turbo)) gir deg intet annet enn fetere lyd. Uten hjelp får du ikke kaldere luft enn der det hentes originalt så kjøp heller et Cold Air Induction kit og hent lufta nede ved støtfangern. Da får du kanskje et par hester ekstra. Vanligvis mister man noen hester når man skal "trimme" motoren med konfiltere ol.

Hadde et AEM Cai på Preluden min - merka knapt forskjell. Det er bare i Fast and the Furious man får 50 hk + med konfilter og 100 hk + med catback.

Bimmerdude - 10 hk ekstra kun ved å bytte til konfilter? Høres mer ut som en røverhistorie spør du meg.

1. I USA og England kaller de ofte avskjermet konfilter for CAI altså Cold Air Intake. Skjermer du det får du bare kald luft inn.

2. Grunnen til at noen mister hester er nettopp at de ikke har isolert det godt nok fra den varme lufta.

3. Hvorfor tror du den orginale luftfilterboksen henter luft fra foran radiatoren i ett rør?

4. T1000 på E36coupe.com forumet fikk 10 HK ekstra med konfilter og avskjerming (han kaller det CAI). Han har tatt mange dynotester etter oppgraderinger underveis. Nå har han ca 260 HK i sin 328i. Er bare å lese det der. Dynopapirene ligger der også.

http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5204

Før avskjermet konfilter:

http://www.328sport.pwp.blueyonder.co.u ... 28_mod.jpg

Etter:

http://www.328sport.pwp.blueyonder.co.u ... 8_mod2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel en smule frekk mot Trotto over her men men... er litt utolmodig til tider.

Høres kanskje ut som jeg er veldig positiv til kon/sportsluftfilter men det er jeg egentlig ikke. Er en grunn til at jeg IKKE har montert det på min egen bil enda.

Er veldig enig i det Trotto skrev om at det slipper inn mere dritt i motoren. Hvertfall det som har kommet frem i tester.

Men hva skjer med alle de partiklene som kommer inn i motoren? Forsvinner de ut eksosen (og havner i katalysatoren og tetter den) eller legger de seg mellom sylinderveggene og stempelringene og sliter?

Er mulig man får bittelitt mer effekt med ett konfilter til å begynne med men etter en lang stund kan det muligens bidra til dårligere kompresjon og lavere effekt. Må jo være en grunn til at det ikke kommer på bilene våres når de er nye fra fabrikken.

Er slike ting man må vurdere før man monterer ett slikt. Er den råe lyden verdt at motoren kanskje blir fortere slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I USA og England kaller de ofte avskjermet konfilter for CAI altså Cold Air Intake. Skjermer du det får du bare kald luft inn.

2. Grunnen til at noen mister hester er nettopp at de ikke har isolert det godt nok fra den varme lufta.

3. Hvorfor tror du den orginale luftfilterboksen henter luft fra foran radiatoren i ett rør?

4. T1000 på E36coupe.com forumet fikk 10 HK ekstra med konfilter og avskjerming (han kaller det CAI). Han har tatt mange dynotester etter oppgraderinger underveis. Nå har han ca 260 HK i sin 328i. Er bare å lese det der. Dynopapirene ligger der også.

Dette er rett og slett feil. CAI står for Cold Air INDUCTION og Cold Air fordi luften hentes inn nede ved støtfangeren/radiatoren hvor luften originalt hentes inn og der luften er kaldest, eller et annet sted hvor luften er tilsvarende kald. CAI systemer kjennetegnes ved at de er lange siden de henter inn luft et stykke unna motoren. Short Ram Systemer er vestentlig kortere og henter luften inn mye nærmere motoren. I 99% av tilfellene gir CAI systemer mye bedre ytelse enn Short Ram (som er vanligst) pga temperaturforskjellen på luften som suges inn.

Hvis du kan litt om varme stråling og varmeoverføring hadde du visst at varmetepper/skjold ikke hovedsakelig brukes for å skjærme varm luft bort fra filteret, men for å forhindre at filtere og rør blir varmet opp av strålingen fra motoren og da varmer opp luften i det den passerer igjennom.

10 hk med Short Ram og konfilter er bare mulig om filteret han hadde fra før var potte tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde visst litt om hvordan disse motorene og motorrommet på disse bilene er konstruert så hadde du skjønt at motoren nettopp suger luft fra disse stedene når man har avskjermet det komplett fra motorrommet. Altså samme stedene som om du hadde ett langt rør.

Da vil den suge luft fra det samme hullet som luftfilterboksen tar luft i fra + diverse åpninger i frontplate.

Jeg vet at CAI var orginalt slikt rør surr folk drev med før. Er ikke nødvending det på E36 og mange andre BMW modeller.

Hva varmeskjold hovedsakelig er ment for er helt uvesentlig. Det som er saken er at når luftfilteret står der det gjør på en BMW så suger det inn luft oppvarmet fra radiatoren. At andre ikke har skjønt dette er ikke mitt problem. Hvordan vet du at det ikke er ment for å avskjerme mot varm luft? Er jo nettopp det det gjør. Hadde du vist noe om varmeoverføring hadde du vist at aluminium leder varme (og strøm, metaller som leder varme godt leder som regel strøm godt også) ekstremt godt.

Du mener altså at det er bra å ha filteret montert i ett langt rør? Tror du ikke at det er mye motstand i det røret da? Sier seg selv at absolutt den beste løsningen er slik T1000 har laget det. Dette er noe BMW miljøet i England og USA (bimmerforums.com) har forsket lenge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva varmeskjold hovedsakelig er ment for er helt uvesentlig. Det som er saken er at når luftfilteret står der det gjør på en BMW så suger det inn luft oppvarmet fra radiatoren. At andre ikke har skjønt dette er ikke mitt problem.

Det gjør IKKE det på E34 med M20 og M30, usikker med M50, men det gjelder også mange andre modeller.

Ser det vel på det andre bildet jeg la ut på forrige side, men her er et hvor du ser det enda bedre:

CIMG2310.jpg

Lufta fra radiatoren kommer inn i motorrommet utenfor bildet helt nede i høyre hjørne.. snakker 20-30cm minst.

Så du mener at radiatoren ikke varmer opp lufta som suges inn i motoren eller at noen få grader ikke har så mye å si på effekten.

Lufta varmes såklart opp, men for det første blir den som nevnt på min ikke sugd inn i motoren, men jeg tror heller ikke at noen få grader har mye å bety. Dessuten veies det gjerne opp av raskere respons pga. kortere og åpnere innsug. Lange rør som originalt er jo langt fra optimalt.

Her er det snakk om små forskjeller som ikke er så lett merkbare med "butt-dynoen". Du skal være god om du merker 10% forskjell effekt i en motor (og her snakker vi om bare noen få H)K.

Såklart ikke lett, men 10% forskjell i effekt burde utgjort en del på toppfarten, og derfor henviste jeg til det.

Dessuten så bør varmeskjoldet isoleres, aluminium er en veldig god varmeleder.

Skal love deg at det betyr minimalt. Ja, aluminium tar opp varme, men kjører du lenger enn noen minutter vil alt bli oppvarmet med tiden uansett om du isolerer det eller ikke. Putter du en isolert aluminiumsplate i ovnen på 200 grader så går det ikke så fælt lenge før den holder 200 grader uansett isolasjon eller ikke - det tar bare noen minutter lenger tid.

Dessuten slipper ikke termostaten kontinuerlig gjennom varmt kjølevann til radiatoren. Det går bare i intervaller (og det vet du), så lufttemperaturen fra radiatoren varierer.

Ellers gidder jeg ikke delta i diskusjonen lenger så lenge du er allvitende. Du sier at du tenker logisk og kommer frem til disse tingene - hva tror du jeg og de andre her inne gjør? Tipper? Nei, vi tenker logisk vi også, med våre bakgrunner i form av kunnskaper/erfaring, så hvorfor din logisk tenkning alltid er fasiten har jeg problemer med å se. Jeg er alltid åpen for diskusjon, men du feier bort alle andre påstander enn dine egne som "tull". Kan også legge til at jeg har energiteknikk/termodynamikk på høyskolenivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at CAI var orginalt slikt rør surr folk drev med før. Er ikke nødvending det på E36 og mange andre BMW modeller.

Jeg trodde det var nettopp det hullet nede på M3 CSL-fangeren var jeg.

Du mener altså at det er bra å ha filteret montert i ett langt rør? Tror du ikke at det er mye motstand i det røret da? Sier seg selv at absolutt den beste løsningen er slik T1000 har laget det. Dette er noe BMW miljøet i England og USA (bimmerforums.com) har forsket lenge på.

Definer langt rør, er du snill. Et rør er bedre enn ingenting, faktisk. Luften rett etter luftfilter/bend er turbulent og kaviterer. En rørlengde tilsvarende 1,5 ganger diameteren på røret er et minimum for å roe luftstrømmen. (Faktisk er 10 x diameteren å anbefale ved måling av væsker/gasser rent måleteknisk. Men det er umulig i et motorrom - det sier seg selv). Så å sette luftfilteret rett før en bend/turbo/LMM er ikke optimalt.

Likedan bør man unngå bend rett før gasspjeld og å sette dumpventiler rett før/etter 90 graders bend. Alle bend i et trykksatt system er også med på å dempe strømningen. Luft som transporteres bør ses på som en væske, og behandles deretter.

Med bl.a. 3 år som automatiker på ferro-silisiumsmelterverk lærer man en god del om strømningslære - og strålevarme. Og ikke minst hvordan beskytte seg mot strålevarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere refererer til M3 CSL så kan vi ta det først:

Så vidt jeg vet suger ikke M3 CSL all luft inn fra kun hullet i frontfangeren men fra forskjellige steder. Slik det er på mange andre BMW modeller, at lufta kommer fra flere steder. Bare se på linken som E9 la ut så ser dere at åpningen på carbonboksen er mye større enn hullet i støtfangeren. Slik det er på CSL er ikke en god løsning for vanlige bruksbiler, her er det litt mer kompromissløst. De har nok ikke satt driftsikkerhet like høyt her som på andre modeller.

Dere må se på nyere modeller enn E30 og E34. Utviklingen har gått litt videre. E36 og nyere modeller er konstruert slik at motoren suger inn luft fra før radiatorern. Jeg husker dessuten at på min E30 325i hadde også konstruert det slik at den ikke suger inn luft bak radiatoren. Men det var ikke potte tett slik som E36 og nyere.

Hvis man ikke vil at motoren skal få dårligere (varmerer) luft enn orginalt (E36 og nyere) så monterer man skikkelig avskjerming.

Og når jeg mener avskjerming eller varmeskjold så snakker vi kanskje om forskjellige ting. Mener ikke slik jalla drit som KN f eks selger men slike som isolerer innsuget 100% lufttett fra resten av motorrommet.

En ting til. Er ikke noe vits å finne opp hjulet på nytt. Er 1000'vis av andre som har drevet med dette og kommet frem til en ganske bra løsning og det er slik jeg beskrev det. Er litt flere BMW entusiaster i USA, UK og Tyskland enn i Norge.

Du har ett poeng med det å unngå turbulens før luftmassemåleren Trotto. Men på den annen side så blir det tyngre å suge for motoren jo lenger røret er. I orginale luftfilterboksen på min er det også ett rør. Fjernet dette etter å ha lest mange andre gjør det men har skjønt at det er ganske dumt å gjøre. Er der sikkert ikke bare for å dempe støyen men også for å stabilisere lufta før den skal gjennom LMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke at noen ikke skjønner prinsippene med KN filterne...

Fakta: Kald luft tar mindre plass en varm luft. Altså om du på en eller annen måte klarer å lede luften i front av bilen (Som da fordelsmessig presses inn i filteret) og inn i motoren får du altså mer luft inn i forbrenningskammeret. Og som de fleste vet er mer luft ofte tilsvarende med bedre forbrenning og mer effekt. En turbo med intercooler gjør det samme. Jeg tørr påstå om du monterer en intercooler på en sugemotor med en liten vifte som sørger for trykk inni cooleren istedenfor vacum vil dette ha en effekt også på en sugemotor.

Men... Det som er "problemet" er at veldig mangen av disse filterkittene ikke gir noe som helst pga at de suger mye mer varm luft en med orginale luftboks. Og da hjelper det ikke hvor mye luft man kan få inn i filteret når luften er så varm at den alikevel tar mer plass en den orginale løsningen... Folk kjøper kn filterne ukritisk fordi de har hørt de skal gi effekt... Men skal du få denne effekten må filteret på en eller annen måte få kald luft inn. Da må man bruke et skjold eller en annen løsning for tilførsel av kaldluft. Derfor sender KN med et flexirør med sine kit. De fleste hiver dette røret som egentlig skal brukes til å lede kaldluft fra utenfra og inn til filteret... Ikke særlig effektivt, men prinsippet er riktig. Så klarer man sette opp et system som skjermer filteret fra den varme luften er man i boks. Spesielt i BMWene som har et såpass tett motor rom vil jeg tro dette er viktig.

Dette er prinsippene. Kald luft gir mer luft inni forbrenningskammeter en varm luft. Ergo skal det ha en gevinst å sette på et større filter med tilførsel av kald luft. Glemmer man det og klasker på et filter uten skjerming vil man garantert få mindre effekt på varme dager en med orginal løsningen... Dette er faktisk udiskutable fakta.. Hva folk mener de erfarer eller ikke er uvesentlig da tap av kansje 5-10hk neppe vil være så veldig merkbart... Ei økningen. Men kjenner man bilen godt så vil man merke det.

Så skal dere ha KN kit for effekten sin del så gjør det skikkelig. I 90% av tilfellene blir det ikke pent. KN leverer med "powerblanket" som skal tapes fast. Det er trolig en effektiv skjerming som ser ræva ut. Så her må man velge å enten finne egne løsninger eller kjøpe dyre men effektive løsninger som ala den på M3 CSL. Pipercross leverer slike carbon "boks" løsninger til flere biler (Ikke e36)....

Så om du har hatt gidda til å lese alt dette skal du være klar for å ta dine valg hvorvidt du er villig til å ofre det som skal til for å oppnå effekt av dette eller om det er utseende og lyd som teller mest.

Dette er min erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...