Gå til innhold

Hvordan strammer dere handbrekket?


krt_
 Share

Anbefalte innlegg

  • 9 years later...

Gammel tråd men like fullt aktuell problemstilling.

 

Jeg sliter med å få justert inn parkbremsen på min e39. Har lest forskjellige tråder og tips og også i verkstedmanualen til bilen hvordan man skal justere denne, men likevel får den ikke til å fungere godt nok(2'er feil). Har tidligere byttet bremsesko i forsøk på å få den til, og nå har jeg nettopp byttet alt av skiver,klosser og bremsesko så det er ikke på grunn av slitte bremsesko.

 

Har altså fulgt prosedyrene ved å heve bakhjulene og slakke ut wire'n og stramme inn i trommelen til hjulet ikke går rundt og vist mange knepp tilbake igjen(varierer alt etter hvor man leser), for så å ta inn slakken i wire'n på skruene fremme på hendelen..

 

Men når skal man si at hjulet ikke går rundt? Dette er jo relativt, alt etter hvor mye man tar i når man prøver å snurre hjulet... Noen god tommelfingerregel for dette?

 

Noen som har en idiotsikker metode for å få parkbremsen på e39 til å virke?

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link.

 

Men her også refereres det til at "wheel is no longer able to turn" eksakt hva betyr dette? At hjula ikke lenger går rundt ved en liten dytt, eller at jeg tar i alt jeg orker og ikke greier å snurre hjulet?

Og når man skal stramme wire'n så står det at man skal stramme med hendelen i 3. hakk til man oppnår 500+50N på hjulet? Hvordan kan man simulere dette når man ikke har rulle? Ved å prøve å snurre hjulet med en 1m lang vektarm med 50-55kg vekt i enden??

 

Felgene er så dype at jeg ikke når inn til justeringsskruen gjennom boltehullet så jeg må gjøre justeringen uten hjul på, da får man jo mindre kraft til å snurre når man bare tar i bremseskiva i forhold til om man hadde hatt hjulet på..

Noe jeg ikke har gjort så nøyaktig er innbremsingen, men har prøvd å kjøre litt med parkbrems

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt alt etter hva man ønsker selv. Men om man tenker at man har felgen på, noe de fleste har, og holder rundt hjulet kl 9 og 3, og forsøker å snurre, så er det nok uten å ta så voldsomt i.

Man skal jo bare grovjustere på bakhjulene, og finjustere inni bilen.

Så når man har skrudd til bak, til man ikke kan bevege skiva/hjulet, med litt kraft, er det nok, da går man 12 hakk tilbake.

Så fortsetter du inni bilen og trekker håndbrekket opp 5 ganger på 400nm, så det er ganske hardt.

Så fortsetter du med å sette det på hakk2, og stramme til du kjenner at det bremser. Da bør du nok kjøre på veien i 20-40 km/t ser jeg for meg.

Og da bør det være OK.

 

Bremser det for svakt så kjører du i ca 400 meter med håndbrekket på til du kjenner at det bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tipsene og nøyaktig fremgangsmåte,  da skal jeg prøve dette i helga.

Mener det var noe sånt som 12 knepp tilbake det stod i verkstedsmanualen og at jeg fulgte denne en gang, uten at det hjalp, men tror ikke jeg gjorde den innbremsingen. Så får prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok å ikke stramme for mye. Viktig å tenke på at hakk 7 skal gi full låsing.

Mener det var 7 ihvertfall...

For, om du strammer for mye, så ligger de litt innpå og bremser, mer forbruk og utslitt brekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å justere brekket helt inntil, så man må evnt ta i veldig mye for å turne hjulet, så pleier jeg å justere tilbake til den bare så vidt "henger" på , men man skal bare merke at det subber så vidt det er, å da etter 2-3 km så har det gått seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...