Gå til innhold

Bilen trekker til siden når jeg bremser.


TorErling
 Share

Anbefalte innlegg

Hellu, hmm.. nå har ikke jeg veldig mye teknisk peil på biler.. men vil vel anta at bremsene på den ene siden kanskje er mer slitt enn andre?? Siden det bare er når du bremser, og ikke ellers til vanlig, så vi kan vel utelukke at forstillingen i seg selv er i orden.. Ka sei dokker folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har slitte klosser, evt ujevnt slitt på hver side av bilen. Se også om du har noen rusten bremseskive. Hvis noen skive er litt farget så vil det si at bremsene ikke tar så hardt på den skiven.

Løsningen er nok i allefall å skifte bremseklosser og presse inn igjen stemplene i caliperne. Du vil under den jobben merke om et eller flere stempler sitter hardt. For stemplene har en tendens til å sette seg litt fast med tiden. Spesiellt på en eldre bil som er kjørt "pent" og bremset forsiktig med. :-) Pass på så du ikke har væskelekkasje rundt stemplet.

Men det kan jo i teorien være at bremsesylinderen har streiket på en krets. Men da vil du ha bremser på ene forhjulet og bakhjulet på motsatt side. :-)

Men hold også øye med understellet på bilen, om det kan være slark der.

Husk at bremsene MÅ luftes etter arbeid med caliperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein trenger ikkje å lufte bremsesystemet berre for at ein tar i calipperen.

Viss ein åpner bremsesystemet, lekker bremsevæske ut så må ein lufte bremsesystemet.

Eg vil tippe på at det er ein bremsecalipper som er treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bremsevæske lekkasje så kan du vel få samme symptom ja. Men da vil også pedalen synke jevnt ned i gulvet....

hehe glemte å nevne det med dekktrykk.....selvsagt veldig viktig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert kalipperen på den siden som den IKKE trekker til som går tregt. Da vil den kalipperen som går lett begynne og bremse først og bilen vil dra skeivt. Det kan trolig lett fikses ved å løse kalipperen og forsiktig fjerne støvbeskytter rundt stempelet og gjøre rent og fylle inni nytt bremsekalipperfett og presse kalipperen lagt ut og inn igjen 15-20 ganger slik at ting får smurt seg opp og at den får vandret langt ut noen ganger. Pass på at stempelet ikke popper helt ut.

Har fikset akkurat dette problemet både på E36 og E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket at etter jeg satte på sommerdekkene, trekker bilen litt til den siden veien heller når jeg bremser. men det er vel pga at de dekkene sporer litt. det finner man jo ut med at bilen ikke trekker til samme side hele tiden. hvis dette kunne være til noe hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...