Gå til innhold

E36 Breitbau II/M-tech *Solgt* Takk til dere alle!


BreitBau
 Share

Anbefalte innlegg

Ser det er en gjenganger på forumet å legge ut bilder av bilen sin, så hvorfor ikke meg?

Oppdatert informasjon 09.03.09

Litt om bilen: Bilen er en 1991 modell E-36 325i som jeg kjøpte i januar 2006. Bilen har gått 227000 km, men mesteparten av bilen er gått over, og de fleste slitedeler er byttet, så den fremstår vel så bra som en gammel bil kan bli!

Bilen ble "overhalt" fra vinteren 2006 til våren 2008, så det var en lang prosess. Det første som ble gjort var å gå over motor, overhale toppen samt porte og plane denne. Bytte pakninger på motoren, og gå over understellet. Alle kulelager, ledd og foringer ble byttet, og karosseriet ble børstet ned til metallet, owatrolert og tectylert/lakkert oppå. Dette gjelder også alle deler av metall i understellet bakenfor forstilling (den skal taes vinteren 2010)

Bilen ble deretter breddet med Rieger Breitbau II kittet, fikk ny plastikk rundbaut og opplakkert våren 2008. Det ble montert STORE felger, og den ble deretter brukt ca 7000 km sommeren 2008.

Motor: Original M50B25 motor, lakkerte motordeksler, som skal byttes siden de ble stygge. Effektmessig er det originalt 192 hester. Luftfilter og 4-rørs effektanlegg er montert. Samt er toppen portet og planet og har høyglanspolerte ventiler (uten at jeg vet hva dette har å si i effekt).

Girkasse: Original 5-trinns manuell

Drivverk / understell: Originalt, med forsterket oppheng til kardangen. Foringer er byttet til powerflex, og understellet er slipt ned igjen til stålet, grunnet og tectylert/lakkert opp igjen. Alle kuleledd, lager og komplett boltsett bak er byttet. AP Sportfahrwerke coilovers rundt hele bilen. Forstilling skal gåes over vinteren 2010.

Innvendig: Sparco Chrono Road fremstoler. Ellers originalt stoff, som skal byttes til skinn interiør. Svart tak skal det bli, og litt anlegg. Innoparts instrumentskiver og Antera ratt (skal byttes).

Utvendig: Bilen er breddet med Rieger Breitbau II breddekit. M3 front med Rieger GT-leppe. M3-speil og innstegslister. Rieger sideskjørt, og bakfanger samt bakrutesenker. UUC motorsport vinge med carbon flap. Originale M5 luftegjeller i skjermer. M-tech lister rundt om. Originale lykter med Angel Eyes og klar glass tåkelys samt sotede clar glass baklykter. 4-rørs Supersport eksosanlegg. Nylakkert 2008/2009 (reklamasjon).

Felger og dekk Racing Hart RS721 med Toyo dekk. Bak: 10x19" m/ 265/30-19. Foran: 9x19" m/ 235/35-19

Fremtidige planer:

Motor: Nye deksler. Gjøre det så rent som mulig. Stabstag.

Girkasse: Ingenting, evt. bytte i nyere

Drivverk/understell: Diffbrems. Overhale Forstilling

Innvendig: Mere audio. El vindusheis bak. Svart tak. Nytt ratt. 4 pkt. seler.

Utvendig: Ingenting.. Føler meg ferdig..

Gammel info

Litt om bilen: Bilen er en 1991 modell E-36 325i som jeg kjøpte i januar i år. Lovte å legge ut bilder, så jeg tok noen etter forrige vask som jeg kunne legge ut. Bilen har gått 220000 km så den begynner å bli litt sliten, men som den stolte eier jeg er skrur jeg den sammen igjen etter diverse dunkelyder som kjent er. Litt trøbbel har det jo vært og hadde det ikke vært for at onkelen min har låve med verksted hadde den vel ikke vært så veldig oppegående i dag.

Motor: Original M50B25 motor, lakkerte motordeksler, påbegynt sliping av diverse deler.ned til børsta alu. Luftfilter og Scorpion effektanlegg

ca. 205 hester

Girkasse: Original 5-trinns manuell

Drivverk / understell: Originalt, med forsterket oppheng til kardangen, og skal bytte til powerflex foringer. Gule koni justerbare gassdempere.

Innvendig: Ikke gjort mye, anlegg med mye trøkk, pioneer spiller og psp styrer musikk. Alpine v12 5 kanalers driver diskant, mellomtone, og phoenix gold forsterker driver jbl 1000w sub. Originale stoler i stoff

Utvendig: Detaljlakkert bensinlokk. Full rieger styling minus vinge bak. Frontfanger knust per dags dato. MOMO GTR felger med 215/40-17 dekk. M3 speil, og Takvinge.

Dette er hva jeg har gjort til nå:

Mars: Kjørte på ei katte. Frontfanger ødelagt. Venter på penger.

April: Naglet /sveiset nye oppheng te kardangen da tretthetsbrudd i karroseriet førte til at det satt igjen ett rundt hull, der kardangen skulle vært festa. venstre oppheng bak, og høyre oppheng foran ble derfor forsterket med 1,5 mm stålplate over OG under karroseriet, for å kunne tåle påkjenningene. Disse ble naglet fast med x antall nagler, og deretter ble koppen som man skrur skruen inn i sveiset fast til platene igjen. Har aldri hatt problemer etter dette.

Mai: Ny dunkelyd. Byttet ut diverse foringer bak med powerflex foringer. Problem løst.

Juni: Venter fortsatt på frontfangeren som ble bestil fra eyecandyracing.no like før påske. Lagervare er visst ikke lagervare hos de gutta. Lakkert motordeksler i bilens farge. Driver i skrivende stund å pusser ned den stygge lakkfargen på motoren slik at det blir med børstet alu look (ferdig med oljefilteret, se bilde senere).

Per dags dato ser bilen sånn ut. Den har sine skjønnhetsfeil, (liten ripe på panseret etter nøklene til en STUT, litt rust der det pleier å være rust (litt over en hjulbue, under dørene, bak hjulbuene), men overraskende lite på en 91 modell å være. + diverse som etter planen blir fikset ved tid og stunder)

Bilde tatt litt ovenfra. Har tapet frontfangeren med svart duct tape som midelrtidig løsning. Håper fangeren kommer til rudskogen.

dsc003837zn.th.jpg

Bakfra:

dsc003829cy.th.jpg

Motorrom:

dsc003855dj.th.jpg

Felgene, close up:

dsc003760pe.th.jpg

Innvendig:

dsc003793tg.th.jpg

Fremtidige planer:

Motor: Lakkere/ slipe flere deler. Gøre det så rent som mulig. Stabstag.

Girkasse: Ingenting, evt. bytte i nyere

Drivverk/understell: Bytte alle foringer til powerflex foringer. Bytte til forsterkede bærekuler, tectylere.

Innvendig: Mere audio. Skal etterhverte begynne å eksperimentere med glassfiber. Bytter ut mye til chrom deler. El vindusheis bak. Drømmer om Vader interiør.

Utvendig: Hellakkering sommeren 2007 i samme farge (Diamantschwartz metallic). Diskre vinge bak. FÅ frontfangeren fra treige eyecandyracing.no. Bytte til alufargede gitter. Øyelokk foran (kommer med frontfangeren *grr*) Dørhåntak, nyrer, list bak + diverse byttes til chrom. Fjerne M-power emblemet *ler*

Så? Kommentarer/forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meget fin bil du har, ser ut som om du har tatt godt vare på den :) Skal jeg sette fingeren på noe så må det være det M-power emblemet, det må du ta bort :) Ellers så er jeg ikke noen stor fan av hvite intrumentskiver, men det er jo smak og behag! Gratulerer med flott bil! :)

Forresten, hvordan har du fått 205 hk? Du får ikke det med effektanlegg og konfilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...