Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, E.C. skrev:

Teknisk sett er det en grei mellomting, men pengemessig er det vel ikke de rare greiene? Jeg tenker at 7000 USD i forskjell fra M50 er ikke det store. Med dollarkurs på ca. 10 og norske priser på 40e som starter fra 552k og M50 fra 663k så havner den kanskje rett rundt 600k? Da vil den kunne danke ut det resterende 40e RWD-salget her på berget (kjøper noen disse?), men jeg tror ikke at det vil påvirke hvor mange M50 som selges, med såpass liten prisdifferanse.

Kanskje ikke, ellers får den kanskje et prispunkt her på berget som er 150-200k lavere. Jeg vet hvertfall at jeg faktisk heller ville hatt den enn M50, fordi det er en sweetspot. Samtidig ser jeg eDrive 40 får voldsomt mye skryt for å ha den tradisjonelle kjørefølelsen som en god BMW skal ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med at det nå er innført høyhastighetssertifikat for båter som kan gå fortere enn 50 knop, tror jeg det virkelig er på tide å innføre et lignende system for biler over et visst antall hestekrefter. Jeg er på ingen måte tilhenger av et slikt overformynderi, men jeg tror sannelig det er på tide mht. hvor mye M-biler som skades. Ser ut til at en kanskje må lage seg en liten tommelfingerregel om at man ikke kjøper bil med flere enn tre eiere. Da er sannsynligheten større for at man unngår "horeeierskapet" til vårkåte ungdom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok heller forsikringsbransjen må på banen her slik som i enkelte andre land. Er du under 25 år og bilen har over 250 hester så er forsikringspremien like høy som bilens antatte markedsverdi. Også slutt på ordningen om at foreldre kan stå med som forsikringstaker for en person under  25 år. Det er helt vanvittig det vi ser nå…jeg kødder ikke med bestanden av nyere og halvgamle M biler synker.

Men nå kommer det nye og strengere utlånsregler fra 1.6. Jeg har ett håp om at dette kan rydda unna mange uerfarne unggutter. Ja det er trist at drømmen om  M bil skal være lenger unna, men man kan ikke forvente å få drømmen oppfylt som 21 åring. Man har ingenting i en M bil å gjøre før man har passert godt og vel 25 år. Jobb i noen år til, få deg litt mer kjøtt på beinet og kjøp M bil når du har lært litt bedre å kjøre bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringen i utlånsforskriften vil nok ikke bidra til at det blir lånt til mindre M-biler. Om en ser på eierskapet, er jo de fleste eid av unge som fortsatt bor hjemme. Høy forsikringspremie er naturligvis én sak, men da går det utover alle «oss andre» også. Når eierskapet i tillegg er på en snau måned (eller noen dager), spiller det liksom heller ingen rolle at forsikringen koster 100 000,- i året. Jeg tror dessverre man må ty til en løsning ala det maritime eller at forsikringsselskapene rett og slett nekter unge forsikring. Bakdelen er at man drar alle under én kam. «Høyhastighetssertifikat» ville i så måte vært mer rettferdig. Kanskje på plass når dagens Toyota Avensis-eiere også begynner å kjøre raske elbiler de ikke har forutsetninger for å håndtere riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror @Saltkjelen er inne på noe. Nå høres jeg ut om som jeg er 60 år, men når jeg var ung og lovende og akkurat hadde fått lappen som 18-åring i 2007, så var det ikke mange rundt meg som hadde biler med mer enn 200hk. Lå stort sett på 100-150-170hk, der sistnevnte var i typisk E36 og E46 320i. Jeg hadde en japse med 136hk 2-liter, og følte det var mer enn nok som 18-åring. At jamnaldrende nå skal håndtere biler med 500hk er intet mindre enn skremmende. Når det er sagt så har er jo familiebilen som gjerne lånes ut til poden nå plutselig en 450hk Model Y Perf, i motsetning til tidligere når en Passat med 1,6TDI 105hk var normalt. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nok en F80 M3 ute av spill. Havner sikkert på finn.no etter en snartur i Polen som - "Strøken og velhold BMW F80 M3, eid av entusiast, selges. Dette er en beste bilen jeg noen sinne har eid (sist omregistrert for tre uker siden), og selges derfor med tungt hjerte...". Livet er herlig, hva? :D 

506386489_Skjermbilde2023-06-03kl_21_17_53.thumb.png.b2c3b08f1ddbd155ddad3686addb8275.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2023 den 10.43, papertiger skrev:

Tror @Saltkjelen er inne på noe. Nå høres jeg ut om som jeg er 60 år, men når jeg var ung og lovende og akkurat hadde fått lappen som 18-åring i 2007, så var det ikke mange rundt meg som hadde biler med mer enn 200hk. Lå stort sett på 100-150-170hk, der sistnevnte var i typisk E36 og E46 320i. Jeg hadde en japse med 136hk 2-liter, og følte det var mer enn nok som 18-åring. At jamnaldrende nå skal håndtere biler med 500hk er intet mindre enn skremmende. Når det er sagt så har er jo familiebilen som gjerne lånes ut til poden nå plutselig en 450hk Model Y Perf, i motsetning til tidligere når en Passat med 1,6TDI 105hk var normalt. 

Et annet aspekt er at biler med 450+ hestekrefter som f.eks Tesla Model Y Performance typisk er leaset (ihvertfall her i Danmark). Jeg tror også at dette gjør noe med ansvarsfølelsen. Bilen er jo ikke din og du har ikke et utlegg eller et lån på minimum 550K NOK. Jeg tenker at det er lett å miste bakkekontakten i denne sammenhengen.

Det gjør åpenbart også politikerne i Folketinget (Stortinget i Danmark). Her har vi en relativt ny lov fra 31 mars 2021, den såkalte vandvidskørsel paragrafen, som påpeker at hvis man oppviser særlig uaktsomhet og hensynsløshet jmf. færdselsloven skal kjøretøyet konfiskeres; også i de tilfellene der kjøretøyet føres av en annen person enn kjøretøyets eier (f.eks leasingselskaper). I praksis betyr dette at bilen, i tillegg til annen straff (f.eks bøter, fradømmelse av førerrett og sogar fengsel), vil bli konfiskert av staten hvis man oppviser særlig uaktsomhet og hensynsløshet i trafikken. Dette kan være alt fra å kjøre for fort generelt, kjøre for fort ved veiarbeide til ikke å oveholde rødt lys ved fotgjengerfelt. Så langt er over 900 biler konfiskert inkl. utenlandske biler.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Da var nok en F80 M3 ute av spill. Havner sikkert på finn.no etter en snartur i Polen som - "Strøken og velhold BMW F80 M3, eid av entusiast, selges. Dette er en beste bilen jeg noen sinne har eid (sist omregistrert for tre uker siden), og selges derfor med tungt hjerte...". Livet er herlig, hva? :D 

De klarer liksom å knerte de bilene sånn skikkelig også, ikke bare en skjerm og ei hjulstilling. Det er full pakke med rundkast, nedtrykket takk, samtlige airbagger utløst, knust motorblokk og det som verre er. Jeg skjønner jo hvorfor F80/82 holder seg bra i pris, om noen år er det ingen igjen og vil bli tidenes mest sjeldne M bil 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...