Gå til innhold

M50b25 motorfusk. EDIT 8/2!!!


BMWentusiasten
 Share

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg tatt meg en tur til Sømme og tatt en diagnose, viste seg som forventet å være feilmeldinger på både LMM og lambda. Så da blir det først å prøve å få lånt seg en LMM så jeg kan få testet om det er den som tuller.

Takker for hjelpen Kjetil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da fikk jeg tatt meg en tur til Sømme og tatt en diagnose, viste seg som forventet å være feilmeldinger på både LMM og lambda. Så da blir det først å prøve å få lånt seg en LMM så jeg kan få testet om det er den som tuller.

Takker for hjelpen Kjetil :D

såpass... da gjenstår det meg... skal se om jeg får sendt bilen inn denne uken eller mandag som kommer... tror lambdaen tuller seg litt da forbruket er noe svingete... unormalt å bruke 12 liter på 5 mil... greit nok at det er 325, men så gale er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det hørtes litt villt ut! Min bruker også en god del suppe, men ikke over 2 liter på mila! Hehe. Min ligger vel på ca 1,3 eller noe i den duren.

Fikk forresten tips av Sømme som du også kan prøve, og det var at hvis det har brennt seg fast masse dritt på lambdaen, feks pga "dau kjøring" så kan man prøve å brenne det vekk igjen. Gjøres ved å holde høyt turtall og "grise" litt :wink: Obs! ved varm motor :wink: Kjøre feks en tur på motorveien og ikke bruke 5 giret slik at det blir godt å lunka neddi der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det hørtes litt villt ut! Min bruker også en god del suppe, men ikke over 2 liter på mila! Hehe. Min ligger vel på ca 1,3 eller noe i den duren.

Fikk forresten tips av Sømme som du også kan prøve, og det var at hvis det har brennt seg fast masse dritt på lambdaen, feks pga "dau kjøring" så kan man prøve å brenne det vekk igjen. Gjøres ved å holde høyt turtall og "grise" litt :wink: Obs! ved varm motor :wink: Kjøre feks en tur på motorveien og ikke bruke 5 giret slik at det blir godt å lunka neddi der :D

hmmm :idea: så det er kanskje derfor jeg har kjørt problemfritt de siste dagene..... kjørte gris for en liten stund tilbake....... hehe :twisted:

ringte til jæger idag. de sa de skulle ha en tusing for bare å kjøre en diagnose. da jeg sa at dette var et periodisk problem, så kunne de ikke garantere noe... uansett kunne de ikke se på det før flere uker.... det suger......

ja tror bilen har vært ganske daukjørt siden -95....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på LMM gir mye trøbbel. Har du mekanisk spjell, Glødetråd eller Varmeplater i i LMM? Varmeplater kom i 1992 tror jeg. Disse er mer robuste enn glødetråd-versionen i tiden 1990-1992.

Uansett hvis DME finner ut at LMM ikke fungerer, så går DME over i nødprogram, slik at du klarer å kjøre hjem, eller på verksted. Bilen suble bensin og ryke mye sur eksos. Over tid vil Lambda, ventiler og tennplugger sotes kraftig ned, grunnet elendig forbrenning.

Du risikerer at Lambda tar kvelden før du får ordnet LMM.

Samtidig vil man også kunne trigge LMM-feil hvis motoren drar falskluft, men kan du prøve med en annen LMM, så ser du fort om det er LMM'en som fjusker. Problemet for deg er at hvis DME er i nød-program, så må den nullstilles før du får testet en ny LMM, så å teste en ny LMM kan kun gjøres på verkstedet. Da får de også lest av om den nye LMM'en fungerer.

Lykke til!

Da fikk jeg tatt meg en tur til Sømme og tatt en diagnose, viste seg som forventet å være feilmeldinger på både LMM og lambda. Så da blir det først å prøve å få lånt seg en LMM så jeg kan få testet om det er den som tuller.

Takker for hjelpen Kjetil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om feilen er periodisk, så kan det ligger registrert feil i feilloggen på DME!

Hvis f.eks Lambda eller LMM har fjusket, så registreres feil i feilloggen.

Har du Check Control i dashen? Sånn som viser feiler på display?

Eller har du en Check Engine-lys? De med C-E-lys kan lese av feilloggen med å sette på tenningen og trampe gassen 5 ganger i dørken innen 10sek og holder gassen inne. Da skal C-E blinke i koder og man kan lese av feilloggen.

De med CC-display kan ikke dette!

RS

Hehe ja det hørtes litt villt ut! Min bruker også en god del suppe, men ikke over 2 liter på mila! Hehe. Min ligger vel på ca 1,3 eller noe i den duren.

Fikk forresten tips av Sømme som du også kan prøve, og det var at hvis det har brennt seg fast masse dritt på lambdaen, feks pga "dau kjøring" så kan man prøve å brenne det vekk igjen. Gjøres ved å holde høyt turtall og "grise" litt :wink: Obs! ved varm motor :wink: Kjøre feks en tur på motorveien og ikke bruke 5 giret slik at det blir godt å lunka neddi der :D

hmmm :idea: så det er kanskje derfor jeg har kjørt problemfritt de siste dagene..... kjørte gris for en liten stund tilbake....... hehe :twisted:

ringte til jæger idag. de sa de skulle ha en tusing for bare å kjøre en diagnose. da jeg sa at dette var et periodisk problem, så kunne de ikke garantere noe... uansett kunne de ikke se på det før flere uker.... det suger......

ja tror bilen har vært ganske daukjørt siden -95....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om feilen er periodisk, så kan det ligger registrert feil i feilloggen på DME!

Hvis f.eks Lambda eller LMM har fjusket, så registreres feil i feilloggen.

Har du Check Control i dashen? Sånn som viser feiler på display?

Eller har du en Check Engine-lys? De med C-E-lys kan lese av feilloggen med å sette på tenningen og trampe gassen 5 ganger i dørken innen 10sek og holder gassen inne. Da skal C-E blinke i koder og man kan lese av feilloggen.

De med CC-display kan ikke dette!

RS

motoren HAR dradd inn feil luft ettersom innsugsbelgen har blitt morken, men det er fikset nå.

du sier jo at feil blir liggende registrert i feilloggen på bilen, da synes jeg det er rart at JÆGER ikke klarer å informere meg om dette da jeg sa akkurat det jeg har skrevet her.

og ja, jeg har CHECK-Control... det lyser check i dashen ved f.eks, gåen pære eller lavt spylevæskenivå...

så er vel egentlig bare å hive den inn til check? selvom dem ikke klarer å informere meg om feillogg osv? tror du at de prøver en ny LMM om det er det som er feilen? de tar jo som regel betalt for alt...

takk for et veldig kvalifisert svar Ronny!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har Check-lys, så er det mulig å lese av feilloggens selv!

Vri tenningen til trinn2 og tramp 5 ganger på gassen ned til dørken innen 5sek og slipp gassen. Check-lyset skal da tennes for 5sek, slukkes og komme på igjen for 2,5sek og slukkes igjen. Nå vil Check-lyset starte sekvensen med å blinke feilkoden. Check-lyset vil presentere 4-tall der den starter med høyes signifikante verdi. Lyset vil blinke med lik antall som verdien på tallet, så ha en pause på 2,5sek og deretter blinke verdien for nest største signifikante tallet.

Eks.

Code 1444 (No errors):

Blink - 2,5sek pause - Blink Blink Blink Blink - 2,5sek pause - B B B B - 2,5sek Pause - B B B B - 2,5sek pause - Kun ett Blink og deretter stopp, som er koden for 1000 (No more errors). Er det flere koder så kommer de fortløpende og avsluttes med koden 1000 (Kun ett kort blink og deretter ikke flere).

Vil du lese feilloggen på nytt, må du gjøre at på nytt igjen med å slå av tenningen, sette den på igjen og trampe på gassen.

Hvis du ønsker å slettet feilloggen, så venter du til kode 1000 er vist for "No more error", så trykkes gassen ned til dørken og holdes der i minst 10sek. Hvis du gjør så alt på nytt så skal kun koden 1444 leses av "No errors".

Får du dette til så opplys koden her og jeg vil finne ut hva det er!

Lykke til!

Om feilen er periodisk, så kan det ligger registrert feil i feilloggen på DME!

Hvis f.eks Lambda eller LMM har fjusket, så registreres feil i feilloggen.

Har du Check Control i dashen? Sånn som viser feiler på display?

Eller har du en Check Engine-lys? De med C-E-lys kan lese av feilloggen med å sette på tenningen og trampe gassen 5 ganger i dørken innen 10sek og holder gassen inne. Da skal C-E blinke i koder og man kan lese av feilloggen.

De med CC-display kan ikke dette!

RS

motoren HAR dradd inn feil luft ettersom innsugsbelgen har blitt morken, men det er fikset nå.

du sier jo at feil blir liggende registrert i feilloggen på bilen, da synes jeg det er rart at JÆGER ikke klarer å informere meg om dette da jeg sa akkurat det jeg har skrevet her.

og ja, jeg har CHECK-Control... det lyser check i dashen ved f.eks, gåen pære eller lavt spylevæskenivå...

så er vel egentlig bare å hive den inn til check? selvom dem ikke klarer å informere meg om feillogg osv? tror du at de prøver en ny LMM om det er det som er feilen? de tar jo som regel betalt for alt...

takk for et veldig kvalifisert svar Ronny!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har Check-lys, så er det mulig å lese av feilloggens selv!

Vri tenningen til trinn2 og tramp 5 ganger på gassen ned til dørken innen 5sek og slipp gassen. Check-lyset skal da tennes for 5sek, slukkes og komme på igjen for 2,5sek og slukkes igjen. Nå vil Check-lyset starte sekvensen med å blinke feilkoden. Check-lyset vil presentere 4-tall der den starter med høyes signifikante verdi. Lyset vil blinke med lik antall som verdien på tallet, så ha en pause på 2,5sek og deretter blinke verdien for nest største signifikante tallet.

Eks.

Code 1444 (No errors):

Blink - 2,5sek pause - Blink Blink Blink Blink - 2,5sek pause - B B B B - 2,5sek Pause - B B B B - 2,5sek pause - Kun ett Blink og deretter stopp, som er koden for 1000 (No more errors). Er det flere koder så kommer de fortløpende og avsluttes med koden 1000 (Kun ett kort blink og deretter ikke flere).

Vil du lese feilloggen på nytt, må du gjøre at på nytt igjen med å slå av tenningen, sette den på igjen og trampe på gassen.

Hvis du ønsker å slettet feilloggen, så venter du til kode 1000 er vist for "No more error", så trykkes gassen ned til dørken og holdes der i minst 10sek. Hvis du gjør så alt på nytt så skal kun koden 1444 leses av "No errors".

Får du dette til så opplys koden her og jeg vil finne ut hva det er!

Lykke til!

nå har jeg prøvd det du sa, men jeg får ikke CHECK lyset til å lyse i det hele tatt. har fulgt oppskriften din, men det funker ikke hos meg.

Jeg har ikke denne computeren her:

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=9286986&reference=6/928/698/6_1622399466.jpg&adheading=BMW+3-serie+318i+Personbil+1994%2C+268000+km.%2C+kr.+43.000%2C-&sid=5a44HPFXu800281&pos=5&adTypeId=20

Heller ikke denne:

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=9340988&reference=8/934/098/8_1739644154.jpg&adheading=BMW+3-serie+320+I+Coupe+Personbil+1994%2C+239000+km.%2C+kr.+65.000%2C-&sid=5a44HPFXu800281&pos=14&adTypeId=20

MEN DENNE:

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=9045449&reference=9/904/544/9_184930952.jpg&adheading=BMW+3-serie+325I+Personbil+1992%2C+252000+km.%2C+kr.+49.000%2C-&sid=5a44HPFXu537833&pos=26&adTypeId=20

mener at det het: CHECK-CONTROL... vet ikke om det er forskjellige prosedyrer for hvordan du kan lese av feilmeldinger selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev først så er det noen biler som har Check-Engine-varsellys. Dette er kun et varsellys i midten på instrument-clusteret mellom speedo og turteller. Når det registreres feil i feilloggen så vil dette lyset lyse for at du skal dra på verksted.

På f.eks min E34 1990mod med M50-motor, så har jeg noe som heter Check-Control, som er et display som forteller med om gåen lyspære, lav oljenivå, lav kjøleveske, førerdøren åpen i fart eller handbrekket på under fart. pluss mye mer.

På min har jeg ikke "Check"-varsellys og biler som har slikt, vil ikke dette fungere på. Kun de som har "Check"-lys i mellom speedo og turteller, men så lenge denne ikke lyser, så er det ingen feil i loggen.

Jeg tror du har noe annet og derfor går dette ikke! Da må man koble til en diagnose-apparat. Men er det registrert feil med Lambda, LMM eller noe annet, så ligger dette i loggen og å lese av loggen tar bare 10min.

Da funker dette desverre ikke :(

Well lykke til videre!

nå har jeg prøvd det du sa, men jeg får ikke CHECK lyset til å lyse i det hele tatt. har fulgt oppskriften din, men det funker ikke hos meg.

mener at det het: CHECK-CONTROL... vet ikke om det er forskjellige prosedyrer for hvordan du kan lese av feilmeldinger selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Check engine-lampa og check control er 2 forskjellige ting.

Det er stort sett biler med amerikansk software på hjernen (DME) som kan gi feilkodene direkte i displayet. På europeiske biler må man i de aller fleste tilfeller lese av feilkoder med diagnoseutstyr.

Uansett kan man ikke lese av feil på annet enn motorstyringen (DME) på de bilene som kan vise kodene direkte. Feil på startsperre, ABS/antispinn, automatkasse, karosserielektonikk osv må leses av med diagnoseutstyr anyway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev først så er det noen biler som har Check-Engine-varsellys. Dette er kun et varsellys i midten på instrument-clusteret mellom speedo og turteller. Når det registreres feil i feilloggen så vil dette lyset lyse for at du skal dra på verksted.

På f.eks min E34 1990mod med M50-motor, så har jeg noe som heter Check-Control, som er et display som forteller med om gåen lyspære, lav oljenivå, lav kjøleveske, førerdøren åpen i fart eller handbrekket på under fart. pluss mye mer.

På min har jeg ikke "Check"-varsellys og biler som har slikt, vil ikke dette fungere på. Kun de som har "Check"-lys i mellom speedo og turteller, men så lenge denne ikke lyser, så er det ingen feil i loggen.

Jeg tror du har noe annet og derfor går dette ikke! Da må man koble til en diagnose-apparat. Men er det registrert feil med Lambda, LMM eller noe annet, så ligger dette i loggen og å lese av loggen tar bare 10min.

Da funker dette desverre ikke :(

Well lykke til videre!

nå har jeg prøvd det du sa, men jeg får ikke CHECK lyset til å lyse i det hele tatt. har fulgt oppskriften din, men det funker ikke hos meg.

mener at det het: CHECK-CONTROL... vet ikke om det er forskjellige prosedyrer for hvordan du kan lese av feilmeldinger selv....

mener jeg har varsellyset ja... skal få sendt den inn til diagnose snarest... poster self. svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har fulgt med på denne tråden siden den ble opprettet, ettersom det er min gamle bil.

Og har litt problemer med og forstå mange av disse "konklusjonene" du kommer med.

Du sier at bilen har vært daukjørt siden 1995, noe som er galt. Bilen har vært eid av verksted sjef på Bmw siden den kom til Norge, og har blitt brukt nokså aktivt på autoslalom og diverse "konkurranser" av han. Og de 6 månedene jeg hadde den, så kjørte jeg den nokså friskt :wink:

Og, vi må heller ikke glemme at verken jeg eller tidligere eier alldri har hatt problemer med denne bilen. Og dagen etterpå du kjøpte den, tok du en grundig motorvask(kansje for grundig?!), og etter dette har bilen godt ujevnt.

Tror ikke du skal bruke mer tid på fortiden til bilen, for og finne ut hvorfor den går ujevnt. Jeg er 98% sikker på at det er motorvasken din som er hovedgrunn for problemet.

Til slutt vil jeg bare ønske deg lykke til, og håper du finner utav det.

For dette er en kjempe bil, som holder i mange år fremover....

Mvh.

Alexander Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...