Gå til innhold

M50b25 motorfusk. EDIT 8/2!!!


BMWentusiasten
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fulgt med på denne tråden siden den ble opprettet, ettersom det er min gamle bil.

Og har litt problemer med og forstå mange av disse "konklusjonene" du kommer med.

Du sier at bilen har vært daukjørt siden 1995, noe som er galt. Bilen har vært eid av verksted sjef på Bmw siden den kom til Norge, og har blitt brukt nokså aktivt på autoslalom og diverse "konkurranser" av han. Og de 6 månedene jeg hadde den, så kjørte jeg den nokså friskt :wink:

Og, vi må heller ikke glemme at verken jeg eller tidligere eier alldri har hatt problemer med denne bilen. Og dagen etterpå du kjøpte den, tok du en grundig motorvask(kansje for grundig?!), og etter dette har bilen godt ujevnt.

Tror ikke du skal bruke mer tid på fortiden til bilen, for og finne ut hvorfor den går ujevnt. Jeg er 98% sikker på at det er motorvasken din som er hovedgrunn for problemet.

Til slutt vil jeg bare ønske deg lykke til, og håper du finner utav det.

For dette er en kjempe bil, som holder i mange år fremover....

Mvh.

Alexander Johnsen

beklager at jeg forhåndsdømte fortiden. bilen er kjempe den, men motorvasken er fortid nå... det var noe vann som la seg under en coil, slik at en sylinder ikke fikk tenning. etter at vannet ble fjernet, har jeg aldri hatt det samme problemet.

den siste uken har bilen gått helt brillefint, ikke tegn til problemer. som sagt, så byttet jeg innsugsbelg og sørget for at jeg aldri fikk inn falsk luft der lenger.

er ikke helt proff når det gjelder bil, men jeg prøver, så jeg sier med sikkerhet av 90% av konklusjonene mine er usaklige. har en mistanke om at motoren har vært litt følsom med denne falskluften. som tidligere nevnt, så kan falskluft trigge andre problemer. skal se hva de sier på diagnosen. om det er noen feil i feilloggen.

uansett så er bilen en utrolig god bil, og jeg sier til alle som ikke så på denne bilen: "Der gikk dere glipp av en rå kjøremaskin i en meget god stand!" :twisted:

Jeg er så fornøyd med bilen at jeg har meldt meg inn i BMWCCN. ja faktisk så skal jeg beholde denne bilen selv om verneplikten står for tur i juli. den blir godt tatt vare på skal du se, for tiden jobber jeg med rust og med de elektriske vinduene og soltaket. blir litt frustert av og til, men sånn er jo bil.

Takk for innvendingene Alexander, men nå må jeg stikke... ut og kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja da har det gått 2 uker uten et eneste problem, så for now så "avventer" jeg diagnosen inntil videre.... kanskje problemet dukker opp igjen, men det kan jo hende jeg har kjørt det bort???

motoren har dradd inn falskluft fra en defekt innsugsbelg for en ukjent periode, men etter at jeg byttet den, så ble det bedre. problemene oppstå i tide og utide etter at belgen ble byttet også. forelåpig så kan jeg kanskje konkludere med at falskluften har trigget en følsom LMM og evnt. annet pårørende i området. føles som om jeg har "kjørt bort" problemet.... eller hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at adapsjonsverdiene har greid å justere seg tilbake til et fornuftig nivå igjen. En lekkasje er ikke noe adapsjonen kan justere for, så da blir ting helt galt. Nå som det er tett, kan den justere seg tilbake igjen. Men du bør uansett få nullet ut adapsjonsverdiene slik at du kan få kontrollert at bilen går som den skal, og evt sørge for at motoren ikke går i nødprogram enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en del sånne biler med de problemene dere beskriver 8) Kansje dumt av meg å fortelle dere hva som normalt er galt siden jeg får de bilene med disse symtomene billig :wink:

Men som regel så er det en eller felere coiler som fusker og det jeg gjør er å ta fram en helt vanlig tennings lampe fra biltema, tar av dekkselet over coilene og setter den på de tynne ledningene som går inn til coilene og ser etter om noen av dem fusker du vil se att lampen blinker og hvis den blinker uregelmessig så er colilen eller pluggen ødelagt hvis den ikke blinker så er coilen eller pluggen helt fucka.

Det hender også att jeg ser overslag mellom en coil og jord og da er saken klar.

Litt avhengig av att bilen fusker når du gjøre det, bare å la lokket være av og ha med seg tennings lampa og fram i motorrommet så snart symtomene melder seg, bare dumt å skifte alle coilene hvis det bare er problem med en 8)

Jeg sier ikke att det ikke kan være noe annet men når jeg har hatt sånne biler så er dette feilen i 90 % av tilfellene :wink:

Jeg har sikkert hatt 10 6`er bmw`er med dette problemet så det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den siste der. Har ikke tenkt på det med tenningslampe, skal ta en sjekk på min da den ikke går 100% rent. Det er skiftet 3 coiler på den og jeg har en ny liggende. I tillegg skal jeg koste nye tendrør på den, ser ut som et av tennrørene er for "løst" og slår over under kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at adapsjonsverdiene har greid å justere seg tilbake til et fornuftig nivå igjen. En lekkasje er ikke noe adapsjonen kan justere for, så da blir ting helt galt. Nå som det er tett, kan den justere seg tilbake igjen. Men du bør uansett få nullet ut adapsjonsverdiene slik at du kan få kontrollert at bilen går som den skal, og evt sørge for at motoren ikke går i nødprogram enda...

og det ordnes kjapt på en diagnose?

forresten... bilen begynte å kødde seg igjen, men det var bare når jeg grisekjørte den UTEN at den var blitt godt oppvarmet. merk godt oppvarmet. dvs kjørt 1 mil eller ca. 10min med en god varm motor.

kan dette ha noe med coil og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en del sånne biler med de problemene dere beskriver 8) Kansje dumt av meg å fortelle dere hva som normalt er galt siden jeg får de bilene med disse symtomene billig :wink:

Men som regel så er det en eller felere coiler som fusker og det jeg gjør er å ta fram en helt vanlig tennings lampe fra biltema, tar av dekkselet over coilene og setter den på de tynne ledningene som går inn til coilene og ser etter om noen av dem fusker du vil se att lampen blinker og hvis den blinker uregelmessig så er colilen eller pluggen ødelagt hvis den ikke blinker så er coilen eller pluggen helt fucka.

Det hender også att jeg ser overslag mellom en coil og jord og da er saken klar.

Litt avhengig av att bilen fusker når du gjøre det, bare å la lokket være av og ha med seg tennings lampa og fram i motorrommet så snart symtomene melder seg, bare dumt å skifte alle coilene hvis det bare er problem med en 8)

Jeg sier ikke att det ikke kan være noe annet men når jeg har hatt sånne biler så er dette feilen i 90 % av tilfellene :wink:

Jeg har sikkert hatt 10 6`er bmw`er med dette problemet så det er ganske vanlig.

Uff der røyk sjansen din for å få bimmern min for en billig penge.... neida :-P skal ta å sjekke dette med biltema prøvelampen min :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisekjøring med kald motor? :lol::lol:

Hvis coilene tuller så skjer vel dette ved varm motor iallefall..

stod vel noen linjer om at faktisk ikke var kald motor.... viss du ikke leste dette. :roll:

motoren kan ha en tendens til å kødde seg viss den blir presset for hardt for tidlig... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisekjøring med kald motor? :lol::lol:

Hvis coilene tuller så skjer vel dette ved varm motor iallefall..

stod vel noen linjer om at faktisk ikke var kald motor.... viss du ikke leste dette. :roll:

motoren kan ha en tendens til å kødde seg viss den blir presset for hardt for tidlig... :(

Åja...kanskje jeg har lest feil da :wink: Men uansett så hjelper det vel ikke deg i få iorden bilen..

Hvis bilen kødder seg ved litt pådrag før den er skikkelig varm, så er det vel bare å vente til den blir varm. Bedre for motoren også..

Har du byttet enkle ting som tennplugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisekjøring med kald motor? :lol::lol:

Hvis coilene tuller så skjer vel dette ved varm motor iallefall..

stod vel noen linjer om at faktisk ikke var kald motor.... viss du ikke leste dette. :roll:

motoren kan ha en tendens til å kødde seg viss den blir presset for hardt for tidlig... :(

Åja...kanskje jeg har lest feil da :wink: Men uansett så hjelper det vel ikke deg i få iorden bilen..

Hvis bilen kødder seg ved litt pådrag før den er skikkelig varm, så er det vel bare å vente til den blir varm. Bedre for motoren også..

Har du byttet enkle ting som tennplugger?

jepp det er byttet.... vært på inspeksjon II for 1 mnd siden.

bilen går greit når den har fått tid til å gå seg godt varm....

er litt skeptisk til om det er et coil problem, og siden det periodisk dukker opp, så er det ikke lett å treffe den dagen den skal til en evnt diagnose.

kan coil oppføre seg slik? virker litt merkelig...

altså, det er helt greit for meg å bare holde "tommelregelen" om å kjøre bilen godt varm, men hadde jo vært greit å vite hva som kødder seg når det først kødder seg.

leiter etter verksteder i bergensområdet som ikke har lang ventetid (Jæger) og som er proff og kan tingene sine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En coil kan godt fuske kun under visse forhold. Jeg hadde en Z3 i garasjen for en stund siden som kun fusket mellom 2500-3000 rpm ganske nøyaktig, og kun når den var varm. Og det var en coil (ikke "røret") som var defekt. Jeg har 3 ekstra coiler jeg kan bytte ut med, først prøver jeg å bytte 3 stk, blir feilen da borte, vet jeg at det er 1 av de 3 jeg fjernet som er årsaken. Så er det bare å sette tilbake en og en av coilene til feilen kommer tilbake. Også huske å sette nummer på coilene man tar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En coil kan godt fuske kun under visse forhold. Jeg hadde en Z3 i garasjen for en stund siden som kun fusket mellom 2500-3000 rpm ganske nøyaktig, og kun når den var varm. Og det var en coil (ikke "røret") som var defekt. Jeg har 3 ekstra coiler jeg kan bytte ut med, først prøver jeg å bytte 3 stk, blir feilen da borte, vet jeg at det er 1 av de 3 jeg fjernet som er årsaken. Så er det bare å sette tilbake en og en av coilene til feilen kommer tilbake. Også huske å sette nummer på coilene man tar ut.

Ok. føler at jeg verken faller til det ene eller det andre. at en eller flere coiler kødder seg betyr ikke at gasspådraget forsvinner, men svekkes.... eller? det var iallefall dette som var tilfellet da jeg fikk vann under 1 coil en stund tilbake.

mitt problem er som sagt at VISS jeg presser motoren for hardt FOR tidlig (dvs f.eks. å dra 2 giret til 5k omdreininger), så begynner motoren og fuske. da går motoren ujevnt på tomgang, og idet jeg prøver å gi gass, så kveles motoren mer, og batteriet begynner å lyse.

det jeg gjør da, er å vente ca. 1 min, så er den bedre, men ømfintlig. fin kjøring er løsningen etter jeg har hatt et slikt problem.

kjører jeg derimot rolig ca 1 mil eller 10 min kjøring, så er bilen godt varm og har stort sett ingen problemer med å bli kjørt litt.

har som sagt ikke problemer med å varme motoren godt, men hadde vært greit å vite hva som egentlig skjer idet den fusker.... den tar seg som sagt inn igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...