Gå til innhold

Mistet reversen på min e39


rottert
 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt har automatkassa mi gått t h*****.

Reversern funker bare litt om det er flat mark uten snø. Stor service tatt for 1000 mil siden.

Noen som har tips til feilsøking jeg kan gjøre selv? Står nedsnødd nå så jeg har ikke fått sjekka automatolje. Hvor er peilingen på den foresten?

Gearbokshavari er det siste jeg trengte akkurat nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har automatkassa mi gått t h*****.

Reversern funker bare litt om det er flat mark uten snø. Stor service tatt for 1000 mil siden.

Noen som har tips til feilsøking jeg kan gjøre selv? Står nedsnødd nå så jeg har ikke fått sjekka automatolje. Hvor er peilingen på den foresten?

Gearbokshavari er det siste jeg trengte akkurat nå :(

De bytter ikke olje på girkassa på service med mindre du ber om det, E39 har såkalt "lifetime-olje". Ergo får du ikke peila på vanlig måte heller, det må derimot etterfylles ved riktig temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har automatkassa mi gått t h*****.

Reversern funker bare litt om det er flat mark uten snø. Stor service tatt for 1000 mil siden.

Noen som har tips til feilsøking jeg kan gjøre selv? Står nedsnødd nå så jeg har ikke fått sjekka automatolje. Hvor er peilingen på den foresten?

Gearbokshavari er det siste jeg trengte akkurat nå :(

De bytter ikke olje på girkassa på service med mindre du ber om det, E39 har såkalt "lifetime-olje". Ergo får du ikke peila på vanlig måte heller, det må derimot etterfylles ved riktig temperatur.

Lifetime olje er bare BS!! Dette er noe som aldri fungerer. Mercedes prøvde seg på dette på bl.a 210,fikk inn mangen biler der kassa berre slura. Vi tappa av olja på en kasse og sendte den til analyse.

Vikk som svar på analysa: Stor slitasje,skift stempelfjærer,lager og pakninger. Den var så dårlig at de trodde det var motorolje,så jævlig såg den ut!

Etter dette og tilsvarende problem rundt omkring i landet gikk Mercedes bort fra dettte og la inn 60.000km intervall igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifetime olje er bare BS!! Dette er noe som aldri fungerer. Mercedes prøvde seg på dette på bl.a 210,fikk inn mangen biler der kassa berre slura. Vi tappa av olja på en kasse og sendte den til analyse.

Vikk som svar på analysa: Stor slitasje,skift stempelfjærer,lager og pakninger. Den var så dårlig at de trodde det var motorolje,så jævlig såg den ut!

Etter dette og tilsvarende problem rundt omkring i landet gikk Mercedes bort fra dettte og la inn 60.000km intervall igjen.

Jeg vet, jeg vet, jeg vet alt det der, og det finnes bøttevis av tråder om samme tema på forumet her. Jeg bytta olje på min steptronic for noen uker siden, og kassa har aldri oppført seg bedre.

Det jeg glemte å skrive i forrige post var jo at han må sørge for å få skiftet olje, hvis det ikke allerede er for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje so altfor masse peil. Men eg har en gammel amerikaner der reversen er gåen på, har skaffa ny kasse så skal bytte hele hiten. Men snakka med en guru på automatkasser og han sa at det første som røk på sånne kasser var reversen. Du får sjekke filteret for spon, og om oljen er blitt metallisk. Mitt såg iallefall ikkje ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det er et kjent problem, det er to plastkuler som ryker. ikke bruk bilen før du har fikkset feilen da reversen og første gir ligger på, det vil bli dyrt og mye jobb når lamelene ryker.

Text og bilder på fix finner du her.

http://www.autopower.se/default.asp

Se under: Gör-det-själv / Mekartips / Byte plastkulor i växellådan (5HP30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått dommen. I tillegg til utrolig lang liste med reperasjoner på det meste av mekanisk og elektrisk rundt om kring på bilen så har automatkassa totalhavarert :(

Trenger ny/brukt overhalt kasse. Får tilbud på kasse med arbeid i morgen, men holder øynene åpne på priser rundt omkring. Hvis noen har tips på pris eller andre ting blir jeg utrolig takknemelig!

Ellers en forsinket takk til responsen på

dette forumet :)

Lurer på når uflaksen skal ta slutt..... :(

Ikke et feilslag på automatkassen før den plutselig begynte å svikte i revers. Alle gir framover er helt fine. I bunnpanna lå det visst en haug med stålspon/biter.

edit: Trudde jeg hadde gjort det, men glemte å svare "Storkaren" på spørsmålet lenger opp. Svar: Ja, i overkant av 15 uavhengige feil ble til på kort tid da kulda kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff du var uheldig! Jeg vet om et verksted i sandnes som flusher kassa, d.v.s førs tar de ned bunnpanna og skifter filter, monterer sammen og fyller de 3 litrene som var i panna. Så kobles tur og returslangen til oljekjøler av og en maskin kobles til. Maskinen inneholder ca 8 liter olje. Så startes bilen og maskinen, deretter "kjøres bilen gjennom alle girene i rolig fart(henger på bukk med antispinn av) og da gjennomspyles HELE systemet. Kassen blir helt topp etterpå og pegeboken "bare" 3500 fattigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper du har rett andreas1. Har vært meget uheldig med alle bilene mine de siste årene. BMW'n var liksom den bilen som skulle bøte på all andre frustrasjonene fra gamle vrakene jeg har hatt. Derfor har jeg mistet alt av tru på bil generelt for første gang. (Sorry for all sutringen, men sympati og respons generelt fra forumet her hjelper så takk nok en gang :) )

Når det gjelder forslaget ditt pallen høres det interessant ut, men emm sport i Trondheim som skal ha bra peiling på bmw kunne garantere meg at skifte av hele boksen var mitt beste alternativ. Er ikke helt sikker på om jeg skal stole på det eller ikke. Uansett så skal det bli spennende å få tilbud på overhaltboks i morgen. Da får jeg hvertfall garanti. Men det vil nok koste skjorta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forslaget ditt pallen høres det interessant ut, men emm sport i Trondheim som skal ha bra peiling på bmw kunne garantere meg at skifte av hele boksen var mitt beste alternativ.

Hei. Først og fremst; kondolerer. Jeg er spent på å høre prisen når du får den, for jeg er i en liknende situasjon. Ref.:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=4 ... tomatkasse

Skal på EMM Sport for "analyse" på fredag - de tjener gode penger på oss om dagen. Min '97 520iA er den min første BMW, og jeg er overrasket over at automatkassene får problemer så tidlig. :S

Lykke til med bilen og pristilbudet!

/Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...