Gå til innhold

trim fra DALTECH tuning


Ole-Magne
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har vært (og er) veldig skeptisk til chip trimming av suge motorer. Men i fjor høst kom jeg over en slik chip som jeg fikk meget rimelig, og klarte da ikke å la være å prøve den.

Har prøvd div andre biler som har gjort det samme, feks. en Z3 1,9 der resultatet ble nesten fraværende.

Men til saken: jeg tok meg også ut et punkt der jeg testa på 4gir og dro 130km/t før og så til min store forundring 145km/t med nytt chip. Dette var i slak motbakke og målinger foretatt tre ganger med og uten chip. Motoren føles faktisk litt sintere med litt smell i eksosen når jeg går av gassen som en liten bonus.

Motoren er en M30B35 90mod i en e30. Jeg kommer nok aldrig til å rope halleluja for chiptrimming av sugemotor, men fikk noe å tenke på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 90% sikker på at det bare er syken som lurer deg til at det er noe forskjell ;). men det er min mening da!

ja... kansje d, men hadde tatt målinger før og etter. med div pungter i en oppoverbakke. og det var merkbar forsjell.

de gjorde vel faktisk ikke noe annet en å legge inn et nytt map i motorstyringa di her vel?

Ingen chip av noe slag, eller ser jeg feil?

Stemmer bra det, er kun nytt program i styreenheten...

Jeg ville nok dyno testet bilen både før og etter, slik at jeg hadde konkrete tall. Hadde jeg fått 19hk på en 2,8 n/a motor for 5k, hadde jeg slått til på dagen. Min 328 med grenrør, sportseksos og filter ga 13!!! hk ekstra. Et M50b25 innsug har gitt målinger som +10/15 hk. At er chip gir 19hk, tviler jeg stekt på. Personlig tror jeg ikke det er noen snarvei til mer effekt. Det billigste er og blir turbo, kompressor og selvfølgelig N2O (men da bare for begrensede pådrag, når en ønsker det lille ekstra).

Er enig at dyno er det beste, men som jeg skriver på første side: De lovet 19 hk, noe som jeg synes var utrolig mye. Eneste måten å få tak i orntlige hester så må det turbo eller kompressor lades. Noe som kommer til å koste mye penger, eller sette bilen ut av drift lenge.. Men etter målingene som jeg har gjort, så har jeg fått bedre effekt ut av motoren. Om dette er 5, 8 eller 15 hk. så er jeg fornøyd, å det er jo det viktigeste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært (og er) veldig skeptisk til chip trimming av suge motorer. Men i fjor høst kom jeg over en slik chip som jeg fikk meget rimelig, og klarte da ikke å la være å prøve den.

Har prøvd div andre biler som har gjort det samme, feks. en Z3 1,9 der resultatet ble nesten fraværende.

Men til saken: jeg tok meg også ut et punkt der jeg testa på 4gir og dro 130km/t før og så til min store forundring 145km/t med nytt chip. Dette var i slak motbakke og målinger foretatt tre ganger med og uten chip. Motoren føles faktisk litt sintere med litt smell i eksosen når jeg går av gassen som en liten bonus.

Motoren er en M30B35 90mod i en e30. Jeg kommer nok aldrig til å rope halleluja for chiptrimming av sugemotor, men fikk noe å tenke på der.

Ja, er noe å tenke over... har aldri vurdert å chippe en bensin sugemotor før. Men dette ga gode resultater for min del. Men har grenrør å effektanlegg + KN filter. dette kan jo ha noe med saken å jøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

halla... joda er enda fornøyd, men d går fordårli... så blir nokk nytt innsug på meg nå. har ett på handa, så får bare se;)

bensinforbruket er ca det samme, 0,75 og oppover på landevei. Med stortilhengeren på, fullastet med skuter og bensin så bruker den 1,2-1,4 pr mil.

Men er nokk høyrefoten som justerer dette, hehe.. Kjører i 5gir nesten over alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, joda e nokk litt som må tilpasses... men orke ikkje å mikke alt til, kjøper nokk ett færdi ombyggingssett i tillegg. Men takk for tilbudet, har vel litt ekspertise på bmw jeg åsså :lol::lol:

ja, stili avatar;) må nesten lage en av min bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel litt ekspertise på bmw jeg åsså

Nja, veit no ikke heilt d da. Du har no ingenting me BMW og gjøre ellers da :lol:

D blir nok kjæmpe bra skal du se. Men da må det og testes før og etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Om man har en 2 liter uten turbo er det bare dumt å "chippe", men en 2,8 l som har like mye hester orginalt som en 2,5 l sier det seg selv at man kan hente ut noen hester ekstra av! :P

Så jeg tviler ikke, men har du fått på nytt innsug ell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...