Gå til innhold

En historie om de oppgraderte bremsene.


B.E.E.
 Share

Anbefalte innlegg

Tør jeg spørrre hvorfor skal du oppgradere dine bremser?Hvis du ikke skal kjøre på bane er det slett ikke nødvendig...spør du meg...

Vel, når jeg satte på EBC for et år siden, var det faktisk lik pris på dette settet som på det originale. Tenkte da at jeg like gjerne kunne montere EBC.

Ved litt inspirerende kjøring på ulike veier, har jeg sett at det ikke er dumt med litt bedre bremser. Kommer til å bruke bilen noe på bane i sommer, så like greit å montere noe som holder. Når bilen turbokonverteres, forhåpentligvis rundt sommertider, vil bilen uansett trenge kraftigere bremser. Belager meg på å kjøpe et sett med 6 stemplede calippere når den tid kommer, men må ha noe som holder i mellomtiden. Når prisforskjellen er såpas liten, kan jeg like gjerne kjøpe noe annet enn originalt...hvis det er bedre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du skal turbokonvertere og trenger bedre bremser, hjelper det lite med nye skiver og klosser hvis skivene er like store!

Større skiver er eneste som bremser bedre.

Helt korrekt, og det er der de 6 stemplede calipperene kommer inn i bildet. Skivene på dette settet var ca 330mm i diameter. Dette settet kommer jeg ikke tl å kjøpe for etter sommeren, men jeg må jo ha noe i mellomtiden...derfor ønsker jeg noe som kan erstatte de originale, men som er bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det heller calipteren som gjør jobben samt at bremsesklossen er dobbelt så stor på en 6pots calipp. Størrelsen på skiva har ikke så mye å si (men må jo bli større jo større calipteren er). Vekten på bilen spiller størst rolle :)

Mange biler har små skiver men kan bremse utrolig bra grunnet lav vekt og at calipteren er sterk og ellers at det er fin balanse i bilen. En orginal calipter på en stor skive vil nok bremse akkurat likt.

osv osv..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skive med større diameter gir større "arm" fra klossen og inn til skiva. Siden kraft * arm = moment, blir bremsemomentet større og resulterer i større bremseeffekt. Det går også ann å sette på klosser med større friksjon/større flate eller trykke pedalen hardere. Dette gir også økt bremseeffekt fordi du øker kraften på armen, dermed større bremsemoment.

Ved oversize kit øker man som regel "bremseArmen", klossens friksjonsområdet og selve friksjonen i klossen.

--> Oversize er king, men også veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rart..

Hmmm.

Jeg har nettopp byttet ut bremsene på bilen min å synes effekten ble helt rå i forhold til det jeg hadde orginalt.

kjører nå med de nye skivene til EBC, Ultimax Sport med redstuff klosser og Earls Performance bremseslanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...