Gå til innhold

syns du tåkelys blender?


BMWBenny
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, har i det siste hørt om mange folk som irriterer seg over folk som kjører med tåkelys når det er mørkt. dette er jo i utgangspunktet ikke lov, men mange kjører jo med de 24/7 fordi det ser bra ut :P

Har tittet litt på motgående biler som kjører med tåkelys når det er mørkt, men jeg får de bare ikke til å blende. De lyser jo langs bakken, og de er jo svakere en hovedlysa så man kan jo omtrent bare stirre inn i de uten å bli blendet spør du meg. Så hvor for folk det fra at det er så forbanna irriterende og blendene å møte oss som kjører med tåkelys i mørket?

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

når du sitter i en lastebil, det er mørkt og vått på veien, så reflekterer lyset rett opp, og når du har en stoor lastebil, med ganske mange tonn, og på en evt smal vei, så er det ikke mye som skal til for at man ikke ser asfaltkanten og går ut eller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tåkelysene er riktig justert og med riktig styrke (ikke 1000-metere), så plager de ikke meg hverken på dag- eller nattestid.

Det er like irriterende med folk som har feiljusterte nærlys som blender deg, som feiljusterte tåkelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å møt en bil med både tåkelys og nærlys når det regner... Eller en typisk SUV med samme lyskombinasjon.

Det er helt umulig å komme bortifra at du blir møtt av mer lys (uansett om det er riktig justert eller ikke), og du ødelegger dermed nattesynet mer enn om du møter en med kun nærlys. Hvor mange ganger må dette sies?

Selv synes jeg det som oftest går greit å møte biler med tåkelys og grøftelys, men ved enkelte værforhold og biltyper blir man ganske mye blendet. Kjører selv aldri med nærlys og tåkelys samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å møt en bil med både tåkelys og nærlys når det regner... Eller en typisk SUV med samme lyskombinasjon.

Det er helt umulig å komme bortifra at du blir møtt av mer lys (uansett om det er riktig justert eller ikke), og du ødelegger dermed nattesynet mer enn om du møter en med kun nærlys. Hvor mange ganger må dette sies?

Selv synes jeg det som oftest går greit å møte biler med tåkelys og grøftelys, men ved enkelte værforhold og biltyper blir man ganske mye blendet. Kjører selv aldri med nærlys og tåkelys samtidig.

Selvfølgelig møtes man av mer lys, så det du sier der er jeg helt enig i. Nå er det jo forskjell på tåkelys også, noen er veldig skarpe og blender godt, mens andre nesten bare gløder. Men alt i alt går det, som du også sier, som oftest helt greit. Altså ikke noe jeg irriterer meg over daglig...

Kjører selv heller aldri med nærlys og tåkelys samtidig, kun kombinasjonen parklys/tåkelys. Ved å bruke tåkelys i tillegg til nærlys på nattestid, opplyses veien veldig godt rett foran bilen, som igjen går utover synsfeltet lenger fremme. Altså blir generelt synsfeltet kortere, og det virker da mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke tåkelys i tillegg til nærlys på nattestid, opplyses veien veldig godt rett foran bilen, som igjen går utover synsfeltet lenger fremme. Altså blir generelt synsfeltet kortere, og det virker da mot sin hensikt.

Også et godt poeng!

Vi er veldig enige ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg ening med larserso her, og gjenta det Dr.Cool sier om at ved bruk av nærlys og grøftelys virker de mot sin hensikt slik at du får et mindre rekkevidde på lysene..

Men det som plager meg mest med lysbruken np til dags er:

- Manglende blinklys på trafikert vei -> Hvor vanskelig er det å strekke fingeren til blinklysbryteren??

- Parkerte biler med kjørelys på, har flere ganger trudt at jeg møter to biler, siden den ene tulingen ikke klarer og skru på parklys når han står i ro :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som plager meg mest med lysbruken np til dags er:

- Manglende blinklys på trafikert vei -> Hvor vanskelig er det å strekke fingeren til blinklysbryteren??

- Parkerte biler med kjørelys på, har flere ganger trudt at jeg møter to biler, siden den ene tulingen ikke klarer og skru på parklys når han står i ro :evil:

Bare fornuftige mennesker her i dag :D 100% enig! Mange biler som ikke har blinklys som ekstrautstyr om dagen gitt... Det er direkte uhøfflig og frekt mot medbilister! Morro å stå i et kryss og vente på trafikken når dusten på hovedveien plutselig svinger inn ved siden av deg uten å ha brukt blinklys. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøftelys har vel normalt 55W halogenpærer..?

Ergo så er lyset like sterkt som på nærlysene...

Tåkelys sammen med nærlys er en forbanna uting.. Ikke er det kult heller...

EDIT: Var innpå GS sine sider å kikka nå og til E39 så er det 51W HB4 pære som sitter i tåkelysa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i larserso sin oppfatning av tåke/grøftelys.

Gruer meg til det blir vanlig at folk putter Xenon i tåkelysene sine. Da blir det fjernlys i mot..

Dette er jeg helt enig i... tåkelys (spesielt med Xenonpærer) blender maksimalt på regnvåte veier. Det er direkte farlig og burde føre til at lappen ryker på stedet. Tåkelys er funksjonelt mer eller mindre helt ubrukelige i hastigheter over 30 Km/t... altså i situasjoner når det ikke er kraftig tåke. Tåke fører til at de alminnelige hovedlysene blender kraftig, men for at andre bilister skal kunne observere deg i tide kan man bruke tåkelys... som imidlertid kun skal lyse opp et begrenset område rett foran bilen. Tåkelys var i en overgang for ca. 10 år siden litt kult, men når selv en Hyundai Getz standard kommer med tåkelys... er tåkelys ikke spesielt kult lenger... med mindre det ikke handler om kjøring i kraftig tåke da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i samtråd med trådstarter heller aldri skjønt meg på de som irriterer seg over tåkelys.

helt til jeg skulle kjøre hjem ifra jobb på Mandag. møtte en opel med feiljusterte hovedlys. og tåkelys. det var helt kav umulig å verken se eller prøve å se noe som helst. det regnet riktig nok.

noe annet som også virkelig irriterer meg. er latskap med blinklys og spesiellt befolkningen i Solør sin kjøring i rundkjøringa på Flisa. Herregud. det er sjeldent noen som blinker. og hvis det først er noen som blinker. så blinker de til VENSTRE av en eller annen grunn. akkurat som om jeg ikke skjønner at de skal til venstre. rundkjøringa skal jo kjøres til venstre!! OMFG!

Det merkligste er, det er som regel "rånerne" her på flisa som er de eneste som blinker seg ut av rundkjøringa. og det burde vel strengt tatt vært motsatt. rånere blir jo satt i bås for å være de minst hensynsfulle sjåførene. slik jeg opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...