Gå til innhold

syns du tåkelys blender?


BMWBenny
 Share

Anbefalte innlegg

det som mange ganger blir nevnt i forhold til tåkelys/politi er at det er først og fremst er den falske følelsen du får av at du ser så mye mer.. det lyser opp så mye rett foran bilen (og til sidene..) at en tror en ser så bra.. men sikten 50 meter framme, og lenger , er ikke bedre enn uten tåkelys.. så det blir en slags falsk trygghetsfølslse..

Det er et viktig poeng og trolig ser man faktisk også dårligere pga. selvblendingen. Dette fenomenet forsterkes av Xenonlys og det finnes de som av denne grunn seriøst mener at Xenonlysene totalt sett ikke gir et positiv bidrag til trafikksikkerheten. Personlig har jeg mer sansen for gule lys (tilsvarende de som f.eks. blir brukt på LeMans)... de lyser godt nok og man bevarer i tillegg nattesynet... :wink:

pictures%5Cbmw%5CM3_GTR_2.jpg

men så ser de gule lysene helt jævlige ut da... ser mer ut som store fluer enn biler... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig at jeg spør dumt, men hvorfor er det gul film på lyktene? :wink:

Det er fordi gule lys gjør at man bedre bevarer nattesynet... litt det samme prinsippet som den røde/orange instrumentbelysningen BMW er kjent for. Hvis øyet utsettes for et skarpt lys om natten kan det ta 15-30 minutter før man igjen har et godt nattesyn (det vet alle som har vært i militæret)... og da kan man jo tenke seg hva Xenonlys gjør med nattesynet. Derfor bruker noen gule lys i f.eks 24 timers løpet LeMans, men også i andre løp. Jeg behøver vel ikke å nevne at jeg ikke er en stor tilhenger av Xenonlys... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å merke seg at bilene på LeMans ikke har møtende trafikk og dermed klarer seg godt med det gule, behagelige lyset. I vanlig trafikk trenger man litt mer for å se godt nok i møtende trafikk en mørk høstkveld.

Jeg er absolut usikker, men jeg er villig til å prøve Xenonlys før jeg uttaler meg for bombastisk. Det pågår for tiden en ganske seriøs diskusjon i forskerkretser der de ikke er helt sikre på Xenonlysenes fortreffelighet i det totale trafikkbildet... nettopp fordi de blender kraftig i regnvær og ikke minst i tåke. Dessverre er det sterke kommersielle krefter som tvinger frem lysene... til og med før teknologien var ferdig utviklet (les: de første Xenonpærene holdt ikke i mange timene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvorfor i HÆLVETTE du på død og liv må ha de lysa på? Jeg håper for guds skyld du møter på en politimann som gir deg 2000 i bot for å kjøre slik.. da skal jeg gosse meg skikkelig..

Politiet burde virkelig kjøre en skikkelig sjau på denne tåkelysbruken..

JEG kan kommentere avataren! :lol:

LITT stein i glasshus kan man vel si.... men det er rett og slett tøft med AE og grøftelys, som jeg liker å kalle dem da.. så deet er greit, fin avatar;)

Så en som var skeptisk ti lXenonlys her, vel.. Xenon er konge, å HA, men ikke alltid like kjekt å møte. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...