Gå til innhold

Innsug på M50


BreitBau
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har eksperimentert med større innsug eller spjeldhus på en M50B25?

Var oppe med porten hos en lokal supertrimmer her i går, og han reagerte straks på størrelsen på spjeldhuset. Han fikk "sjokk" da han så at det kun var 68mm, noe som han mente var alt for lite. Han regna seg også frem ti at omtrent 120 mm ville være nok men at det kun var antagelser. Han skulle ringe bl.a. til V.s. motor å høre hva de gjorde på denne motoren for å lette pustingen, men han mente helt klart at en porting av toppen hade hjulpet mer om mer luft hadde kunnet _lettere_ kommet til inn i innsuget.. Han lurte på å lage en spesialløsning på to spjeldhus, men han måtte tnke litt på det og finne ut hvordan han skulle løse problemet med oksygen sensoren osv..

Konklusjonen var uansett at denne motoren hadde alt for store pusteproblemer..

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. i såfall skal jeg oppdatere..

Skjønner at det ikke er så mange som tenker på det.. Men er ikke så mange inne her som har kompentansen som han har heller.. Det helt klart lettvinneste er å gi motoren pustehjelp, men tenner mest på å finne løsninger på det jeg har. I såfall skal bilen dyno testes for å omprogrammere hjernen til å kunne ta imot info fra begge sensorene.

Dermed kan det være mulig å se hvor mye man kan hente, på å porte toppen, slipe ventiler, og forstørre pustehullet til motoren..

Har tenkt på det endel i dag, og må jo innrømme at det virker litt pirkete å gå på innsuget, og diameteren på spjeldhuset. Men han karen her mener det er alt for lite, og da er det mest sannsynlig noe i det. Se f.eks. på arealet av alle portene inn i motoren, åsså regner man ut arealet på spjeldhuset, det er jo vesentlig mye mindre i areal.. så kan det jo være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. fint med litt konkrete svar :)

Han karen her da, er klin gæren i hue.. Han mente han skulle få til dobbelt innsug.. ikke spør meg hvordan.. Skal prate mer med han fremover, så får vel vite mer etterhvert.. Han var visst litt opptatt nå. Mange som skulle ha overhalt topper til Rally Norway visstnok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sant, skjønner hvor du vil hen. Men poenget er bare det at når du sviver på 6500 omdreininger så skal jeg garantere deg at det stakkars lille luftehullet ikke er stort nok. Er bare å kjøre med åpent filter det, trøkke gassen i bånn og du vil få en sugelyd.. Ut av den lyden så kan man tenke seg til at motoren har litt pusteproblemer..

Noen som vet ang alpina motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har faktisk hatt samme planer som denne karen her har om å få montert på to gasspjeld...

jeg er litt usikker på om gasspjeldet er stort nok.. har sett utregeninger av eksperter og spjeldet har visst en større åpning enn det trenger utifra størrelsen på kanalene i innsuget..

er dessuten mange som blir lurt når de setter på større spjeld fordi åpningen bli større ved samme trykk på gasspedalen.. uten at det trenger å ha noen positiv effekt ved full åpning.

M3 spjeldene er å gå alt for langt, begynner du der kommer du fort opp i en total kostnad som er høyere enn en S50 motor men den vil aldri bli like bra... du vil fortsatt ikke ha dobble registerkjeder osv...

M3 spjeldene gir ikke nødvendigvis mer luft inn heller .. de er der først og fremst for å få god respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner..

Vel, det han er her karen sa, som forøvrig kjenner både Hannestad (jenspeed) og Vidar Strand og som driver mest på motorer til rallycross osv, var at hullet til innsuget virker veldig lite. Han er en superekspert på sugemotorer og sa det hullet der ikke var stort nok til å drive en dobbel weber forgasser engang. Etter motorstørrelse og effekt å regne burde han ha noe som er som 3 weber forgassere. En weber har ett spjeld på 40 mm. M50'n har ett spjeld på 68mm. Det er omtrent dobbelt så lite som den motoren burde ha, mener han da.. Jeg har ikke tenkt å overprøve han på noensomhelst slags måte, han var på dragracing teamet til Liv Bærstad da ho ble verdensmester, og jobbet flere år i Otto Caru på topplokk avdelingen. Har vel ca 25 års erfaring og da mest med sugemotorer.. Jeg tror at hvis han sier det hullet er mindre enn optimalt, så er det mindre enn optimalt.. 8 av 10 ville løst dette på å dytte mer luft inn i motoren.. Men hva skal man gjøre om man ikke vil det?

Sitter i skrivende stund å prøver å finne data på Alpina B3.. Her har jo alpina tatt utgangspunkt i en M50 og de henter vel ut 280 av denne?

Uansett så vil lettere lufttilgang gi uante fordeler/ulemper, men tror det ligger noe i det han sier.. Med åpent filter hører du ett sug i filteret når du trår gassen i bånn.. Det er fordi det dannes ett stort vakuum i innsuget.. Vil det å lette tilgangen på lufta gi bedre respons? Hvordan vil LMM og oksygensensorer reagere på lettere luft tilgang? Hvordan kombinere dobbelt spjeldhus?

Det eneste man kan si er at det svares på endel spørsmål om noen gjør det. Mange har nok sett på det og tenkt det er umulig... Det eneste jeg vet er at det høres logisk ut, og en av toppgutta har en dårlig formening om innsuget. Han mener rett og slett at man ikke får ut fullt potensial av porting om motoren ikke får lettere tilgang på luft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom dere frem til 68 mm?

Så vidt jeg vet har M50B25 65 mm spjeldhus.

Når motoren får mer luft vil luftmassemåleren og O2 sensorer passe på at den får rett mengde bensin. Så det blir ikke noe problem sånn sett.

Noen modeller av 535i har større gasspjeld og kan passe. Eller fra andre bilmodeller.

Så er det bare å få det festet på innsugmanifiolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...