Gå til innhold

Innsug på M50


BreitBau
 Share

Anbefalte innlegg

120 mm høres helt ut på viddene etter min mening. Tenk på vs motor og slike som trimmer Bmw motorer opp til 1400 hk. Han kjører jo på et 80 mm spjeld.

Et orginalt 535 spjeld f.eks holder jo opp mot 900 hk.

Det er ikke bare en fordel å lage kanalene størst mulig på en sugemotor. Dette pga. at farten luften får inn i motoren blir lav og en får dårlig fyllningsgrad.

Hvis du begynner å porte opp denne motoren og sette på et monster innsug uten å gjøre noe annet tror jeg du vil oppleve at den blir betraklig svakere på lave turtall

Viktig å tenke på før en begynner å trimme en sugemotor er hva en har tenkt å bruke motoren til. Skal en bruke bilen til vanlig hverdagskjøring så er det jo ingen vits å lage en motor som er helt dau på lave turtall.

Et orginal oppsett vil alltid være en gyllen midddelvei mellom bunndrag og effekt høyere oppe i registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig og konkret tilbakemelding.. Men du GLEMMER en ting.. Du blander inn 1400 hesters motoren til V.S. og 535 innsug som holder til 900 hester.. Dette er biler med turbo motorer.. GLEM oppsetning til turbo motorer.. De får pustehjelp gratis.. Dessuten var aldri meningen ålage monster innsug.. Men forstørre arealet på spjeldet.. Vi kan vel være enig i at putter du en hageslange på innsuget, vil farten gjennom slangen være større enn orignalt på spjeldhuset.. Men hastigheten vil ikke bli noe større fra innsuget inn i motoren.. Det vi også alle kan være enig i er at ett vakum i innsuget, lagd av at lufta rett og slett ikke kommer fort nok inn i innsuget (gjennom ett for lite spjeldhus), fører til at lufta bremses inn i sylinderen? Hvordan lufta kommer inn i innsuget på en turbomotor burde være unødvendig å forklare på dette forumet..

Her er det snakk om å fjerne vakumet motoren får ved full spjeldåpning når man ligger på 3000 omdr.. Alle med rekke sekser, og hvertfall M50 B25 motor med åpent filter har vel hørt suget i filteret når man står under panseret og klemmer gassen i bånn?

120 mm er forsåvidt bare en målestokk.. Weber forgassere er historisk sett noe av det bedre som ble lagd.. De trengte optimalt 40 mm spjeld. Men det er klart flow inn i motoren har litt å si.. Men svarene på det spørsmålet her er at originalt aldri vil være optimalt.. Det gjelder så å si uansett.. Det store spørsmålet er: hvor mye koster det i forhold til hvor mye det smaker?

Slik portene i toppen er i dag, er det for mye grader. BMW var aldri interessert i å optimalisere dette fordi det koster for mye for de.. Ett innsug ble lagd for å matche det her, men jeg garanterer også at ett sånt innsug ikke er optimalt.. Så hva er optimalt? Det som er helt klart er at BMW må garantere en viss holdbarhet på motorene sine.. De er ikke ute etter optimalt.. Og hadde det vært originalt bedre med ett annet innsug de hadde på lager hadde de ikke brukt tid og penger på å lage nye..

Regner med at han karen "min" gjør en utregning på det, forhører seg litt med andre, og deretter gjør en fornuftig vurdering på hva som bør gjøres.. Jeg overprøver hvertfall ikke hans avgjørelse..Men jeg kommer ikke til å gjøre det hvis lommeboka blir tørr av det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil alltid ha vacum i innsuget på en sugemotor. Motoren "suger" inn lufta den trenger i forbrenningen. Har du samme trykk på innsiden av motoren som i innsuget har du ingen fart på lufta, og heller ikke noe som gjør at lufta blander seg med bensinen på veien inn. Du har da altså stillestående luft.

Skal du trimme en sugemotor må målet være å øke fyllingsgraden i sylinderen. Den er kanskje på 80% på orginal motoren din. Skal en øke denne må en konstruere om/porte om innsuget og justere løftehøyde og åpningstid på kammer. Tror ikke du vil vinne noe som helst med større spjellhus da motoren "suger" inn den lufta den trenger i forbrenningen.

Målet ditt må altså være å få motoren til å kunne "ta" imot mer luft.

Design av plenum er en hel vitenskap i seg selv.

Hvis du ser på innsugningsrørene på en m50 motor så er de forholdsvis lange og tynne. Dette er for å få mer "power" i bunn. Lav diameter på rørene øker tettheten på lufta og gir bedre "fyllning" på lave turtall.

Korte rør med større diameter er bedre for en høyturtallsmotor fordi de har mindre luft motstand ved full spjeld åpning.

Eks:

La oss si at din kam har en durasjon på 265 grader.

Det vil gi en EDC (Effectiv cam duration) på 720-265-20 = 435 grader

La oss si innsugs kanalene har en diameter på 1 tomme

La oss si du vil tune motoren din skal tunes til 7500rpm

Du vil da enda opp med

[(435x0,25x1300x2) / (7500x2) - 0,5

edc x 0,25 xV x 2 rpm x RV D/2

Du vil da ende opp med innsugsrør på ca 18 tommer = 45cm.

Dette er fra plenum helt inn til ventil tallerkenen. La oss si ca 15 cm av dette befinner seg i toppen. Du vil da sitte igjen med et innsugningsrør fra plenum til topp på 30cm. Du vil da få et veldig smalt register på motoren. Ved å gå ned i lengde minker fyllingsgraden, men men du vil få en jevnere fylling over et større register.

Ble sikkert veldig teknisk dette, men det var bare for å illustrere at det er veldig mange som tror at bare en monterer et åpent filter eller forandrer litt " i blinde" på motoren så vil en ende opp med et positivt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arealet av en 40 mm sirkel er 3,14x 20 x20= 1256 mm2 = 125 cm2

arealet av en 120 mm sirkel er 3,14x60x60 = 11304 mm2 = 1130 cm2

Altså har en 40 mm åpning kun 11% av arealet til en 120 mm åpning.

En annen ting å tenke på er at foran spjeldhuset ditt så har du montert en luftmasse måler. Denne har vel ca samme diameter som sjeldhuset ditt.

Ser liten vits i å øke spjeldhuset opp til 120mm (husk, dette er en økning i areal på 300%) når du har en "restriktor" i framkant av dette i form av luftmasse måleren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan.. Ble satt på min plass her av min overmann som jeg skal være den første til å innrømme er Bmw Pat...

Den er grei.. Da har jeg fått større forståelse for prosjektet enn jeg hadde..

Skal bli jævli artig å se hva Sveinunggard kommer til etter at han har forhørt seg.. Uansett setter jeg stor pris på fyldige og konkrete svar og litt "blest" rundt ett tema.. Det kan virke noenganger som at folk med kunnskap holder kjeft fordi de ikke gidder.. Det er hvertfall motbevist i denne tråden..

Takk skal dere ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...