Gå til innhold

Høy CO-verdi. Hvordan feilsøke?


RE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen(e36) inne til EU-kontroll i dag. Det viste seg at bilen hadde for høye CO-verdier(CO>0.3%). Slik jeg leser det, var verdien 0.92%. Jeg er ikke sikker på om bilen var varm når målingene ble foretatt, men det skal vel strengt tatt ikke være nødvendig at den er varm for at verdiene skal være under 0.3%. Jeg fikk vite at målingene viser helt greie verdier på lambdasonden, men CO og HC var høye. Bilen har gått 155.000km og jeg aner ikke om katalysatoren er byttet tidligere. Er det en fornuftig måte å feilsøke på dette? Eventuellt om det var noen her inne som har fasit på problemet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilen(e36) inne til EU-kontroll i dag. Det viste seg at bilen hadde for høye CO-verdier(CO>0.3%). Slik jeg leser det, var verdien 0.92%. Jeg er ikke sikker på om bilen var varm når målingene ble foretatt, men det skal vel strengt tatt ikke være nødvendig at den er varm for at verdiene skal være under 0.3%. Jeg fikk vite at målingene viser helt greie verdier på lambdasonden, men CO og HC var høye. Bilen har gått 155.000km og jeg aner ikke om katalysatoren er byttet tidligere. Er det en fornuftig måte å feilsøke på dette? Eventuellt om det var noen her inne som har fasit på problemet... :wink:

viss du har koni filter, så prøv å sett på de orginale.. var ute for samme problemet med en 325 cab. tok av konifilteret å hadde på de orginale, da var verdiene som dei skulle ver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg stiller et dumt spørsmål nå. Men hva er et koni filter?

Snakker vi et spesiellt luftfiltermerke nå?

hmm..ett konifilter er ett rundt filter som er festet til luftmengdemåleren. til høyre viss du opner panseret ditt.. viss der ikke er konifilter, så har du sikkert en svart boks der. da kan du dra opp filteret fra den boksen å sjekke de evt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et "kon-filter" du mener Danny? Et konfilter er et rundt filter som slipper inn luft 360 grader mot senter av konen. Den ser da enten ut som en kjegle, stor hermetikkboks o.l. men er bygd for å slippe inn luft.

Koni er meg bekjent produsent av støtdempere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varm bil er alfa omega. kat en virker ikke spess godt før den er varm. jobber med eu selv og står i kontroll bruksannvisninga at bilen alltid skal være god og varm. filter kan og ha noe og si, vakum lekasje som er på mange bmw er har og en del og si så kjør bilen varm ta av kon filteret og gå over innsuget med start gass før neste kontroll. med startgass kontroll lar du bilen gå på tomgang mens du sruter startgass rundt på vakum ledningene. kommer du til et sted der motorgangen/turtallet endrer seg når du spruter er det nok hull i en slange eller lekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen ikke var supervarm, så vil jeg tro den var noenlunde varm under testingen. Det ble også byttet motorolje/filter, luftfilter og plugger.

Kan jo også nevne at bilen går veldig jevnt på tomgang.

Er det ingen som har en feilsøkprosedyre eller liknende?

Hadde jo vært veldig greit med en systematisk gjennomgang for å finne ut av hva som faktisk er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være lamdasonden din som er sliten, slik at det er for mye uforbrent bensin i eksosen...

Jeg får svar om hva det kanvære, men ikke hvordan jeg kommer frem til feilen. Er det slik at den eneste muligheten er å bytte en og en komponent helt frem til problemet er løst? Å i så fall, hvor begynner jeg. Med lambda? Hvis det er lambdasonden som er problemet. Er det mulig å måle denne på et vis?

Takker for alle innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man måler co en så er det og mulig med apparatet og finne ut av sånn ca hvorfor. vi har noen ganger brukt den til og finne ut om toppakninger er gååne eller om stempel ringene er slitne, den finner ut av hvilken verdier som er høye og derfor og hva det kan komme av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...