Gå til innhold

Olje Anbefaling på M30 3,5 L?


frederiCO_87
 Share

Anbefalte innlegg

Shell Helix Plus 10w40 med bytte hver 4000-5000 er min anbefaling. Det er et ganske safe og billig alternativ.

Alle oljer i dag fra kjente fabrikater er gode nok da nyere helsynt oljer som regel bare er laget for å tilfredsstille krav fra motorfabrikantene og ikke har noen praktisk betydning for en motor som begynner å "dra på åra" hehe...

Og skift heller for ofte enn for sjelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken olje er brukt fra før da? Mineral? Syntetisk?

Har den gått mest på mineral og du skifter til syntetisk så blir olja forurensa ganske så raskt p.g.a den syntetiske renser mye bedre og dermed løser opp gammel dritt osv. Dette vil man gjerne ikke skal sirkulere i motoren...

Visst du ikke vet hva slags olje som har blitt brukt før er mitt tips å kjøre noen korte skift med helsyntetisk(feks Biltema), kanskje kombinert med innvendig motorrens, slik du får rensa opp, før du går over til kun å bruke syntetisk av edel sort: dvs: Castrol eller Mobil1 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil 1 0w/40 er gull!

Både M20B25'en og M30B35'en har fått dette godstoffet og har aldri laget så lite ulyd og brukt så lite olje før(til tross for ganske tynn olje).

Har nå gått over til Mobil 5w/40 på M20B25'en, og kan si at da ble oljeforbruket "normalt" igjen. Blir nok Mobil 1 igjen til våren ja :)

P.S Begge motorene har fått grundig motorrens før Mobil 1 olja har blitt fylt på.

Men uansett, hyppig olje skift er et must, gjerne hver 5000km, og blir gjerne noe dyrt med Mobil 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar. :D vet ikke hva slags olje som er brukt tidligere. :cry: men motoren er nok begynt og bli litt sliten, bruker litt olje (ikke mye ca 1L på over 1000Km) og da har jeg hørt at disse motorne ikke liker helsyntetisk tynn olje. er dette sant eller en myte :?:

hvor langt bør jeg kjøre etter bytte til helsyntetisk med motor rens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil skal være en grei olje det. kjør motor rens på den oljen som allerede er på skal holde i massevis det.kjørelengde er vel 5-8000 på mineral og 10000 på syntetisk. Visst det er mye bykjøring kan det lønne seg og bytte oftere.Husk å følge anvisningene på boksen med motor rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har tenkt å gjøre det, men motorrens skal man ikke kjøre med! :wink: Det er kun når man tapper av den gamle olja.

Motor skal være driftsvarm - tøm på motorrens - la den gå på tomgang i noen minutter (står som regel på flaska hvor mange)

bytt filter

på med helsyntetisk olje

Du kan jo egentlig følge med på oljen om den blir skikkelig misfarga etterhvert. Det kan skje fort, eller det kan ta tid. Spørs jo hvor skitten motoren din er innvendig. Blir den skitten fort bør man kanskje kjøre på med samme prosedyre en til gang, før man har på den dyre oljen.

Dette blir jo en vurderingssak. Man må jo bestemme selv hvor mye man vil legge i det... Er motoren slitt så er jo en overhaling å foretrekke.

SJEKK banjoboltene på oljerøret ditt! hjelper ikke å ha fin olje om den ikke havner dit den skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...