Gå til innhold

hvordan olje?


albjorkl
 Share

Anbefalte innlegg

Disse motorene har vel hydrauliske ventilløftere? Da er det oljetrykket som skal sørge for at gapet mellom kamaksel og ventilløfter fylles igjen. Ventilløfterne er som et hydraulisk stempel som drives av oljetrykket. Hvis det tikker fungerer ikke løfteren som den skal. Det kan skyldes dritt som har samlet seg i den over tid. Ny olje kan fikse på dette, ved at gamle urenheter tas opp i olja og holdes svevende i olja. (detergent oil kalles dette på engelsk). Ellers så kan man prøve en motorrens.

mvh

Torfinn

M20 har ikke hydrauliske ventilløftere. M50 har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...
Sier bare en ting, BMW skal kjøres med Castrol, det er den oljen som moterene er testet og kjørt med :-) har prøvd mange"billig" typer olje, men ingen har fått motorene mine t å gå så stille som med castrol :-)
Jeg benekter ikke det du sier..Jeg har ikke prøvd selv, men hva med Mobil1 0W -40 (BMW Longlife 01), har du prøvd den ? Koster betydelig mindre enn de dyreste Castrol..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare en ting, BMW skal kjøres med Castrol, det er den oljen som moterene er testet og kjørt med :-) har prøvd mange"billig" typer olje, men ingen har fått motorene mine t å gå så stille som med castrol :-)

Skal? Det er da underlig at fina oljen er godkjent av Bmw da :lol:

Stiller meg svært skeptisk til sånt skal, da skal det isåfall dokumenteres grundig! Noen links med fakta rundt dette og tester sammenlignet med feks fina og mobil1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Shell Helix 5-40 på jobben, også godkjent av bmw longlife osv. Byttet olje på bilen min og brukte denne. Denne har jeg kjørt med nå ca 7000km og skal bytte igjen, denne tikker! Høres ut som jeg kjører 320d på tomgang.. hvertfall etter mine ører, de er veldig vare på tikking! Blir Castrol på meg også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Oljens egenskaper skal jo være de samme. Og det stilles jo krav som MÅ oppfylles for at man skal feks kalle en olje syntetisk.

Men jeg sitter her og tenker på resirkulert. Hvilke oljemerker består av resirkulert olje?

Savner fremdeles et utfyllende svar til hvorfor Castrol er så veldig mye bedre enn fina, eller feks mobil1 til Bmw. *Vente i spenning* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i hele går uten å bli noe klokere av dette med olja.

Noen som kan si noen olje som med sikkerhet smører og renser en gammel m20, og samtidig forhindrer litt ventlil tikking og olje svetting?

Delsyntetisk 10w40 av kjent merke det beste da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byttet akkurat til biltemas helsyntetiske 5w-40 olje,samt filter, og maskinen min går nå så stille som den aldri har gjort før, absolutt null tikking, selv ved kald motor.Bare gode erfaringer med biltemas olje så langt.

Tror; uansett merke, at ny olje er bedre enn gammel olje.

m50b20 91 modell - 118 000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i hele går uten å bli noe klokere av dette med olja.

Noen som kan si noen olje som med sikkerhet smører og renser en gammel m20, og samtidig forhindrer litt ventlil tikking og olje svetting?

Delsyntetisk 10w40 av kjent merke det beste da?

satt og tenkte på akkurat det samme. ikke greit å vite hva man skal velge når 20 stk sier akkurat det motsatte av hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byttet akkurat til biltemas helsyntetiske 5w-40 olje,samt filter, og maskinen min går nå så stille som den aldri har gjort før, absolutt null tikking, selv ved kald motor.Bare gode erfaringer med biltemas olje så langt.
Bare vent..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...