Gå til innhold

hvordan olje?


albjorkl
 Share

Anbefalte innlegg

Bmw Verkstedene i landet Her bruker iallefall kun Castrol Olje på Bmw, og det sier vel sitt!!

Eller Mobil 1...

hvilken isåfall? har jeg aldri hørt om, må være langt nord hvor de ikke får skaffa castrol d da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nei, ser i mine papirer at bilen har fått mobil1 på verksted når den gikk i Trondheim for noen år siden

ja det må da være noen år siden ja, eneste bmw forhandler i trondheim er strandveien auto og de har brukt castrol noen år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Fina på min 525d -99 over 180k og da var bilen gått totalt 400k. Det virket ikke som den hadde vondt av Finaoljen. Men jeg har snakket med Mercedeseiere (diesel) som har bannlyst Finaoljen og sverget til Mobil Delvac 1310. På 530d bruker jeg Castrol Magnatec, men det er mest fordi det var det den var kjørt på av forrige eier. Merker at denne oljen er mer tyntflytende ved mange minus enn Finaoljen. Finaoljen er som grøt i dunken når det er minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en syntetisk eller delsyntetisk olje? har ikke peiling på olje egentlig, vil bare ha en olje som gjør at den ikke bruker no særlig olje (litt tykk) å tikker mindre.. m20b25 det er snakk om.

utifra det jeg har kommet frem til er 10w40 delsyntetisk av kjent merke best men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at kun det beste er godt nok for en BMW. Skjønner ikke hvorfor folk skal spare småkroner på olje som er så sinnsykt viktig for å ta vare på motoren. Om jeg må betale 1200 kr for 6 liter olje eller 250kr så går jeg glatt for første alternativ, enda jeg er student og ikke har allverdens å rutte med.

Kjører tilogmed med dyr castrol på 02'a. Noen vil sikkert si at det er som å kaste penger i peisen. Men motoren går no enda den dag i dag uten ventiltikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en syntetisk eller delsyntetisk olje?.
Castrol Magnatec 5W-30A1 er en helsyntetisk motorolje for økt ytelse under ekstremt kalde oppstartstemperaturer. Magnatec 10W-40 og 15W-40 er begge delsyntetiske motoroljer. Alle Magnatecs formler inneholder intelligente molekyler for aktiv og langvarig beskyttelse.
Castrol Edge er en fullsyntetisk olje for krevende førere - de som elsker sine biler.

Dette er sitater fra Castrol sine sider, masse mer info finnes på den siden :) .

Og jeg er veldig enig med det BMW 2002 Fredrik sier ang. pengebruk på olje :o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener BMW 2002 Fredrik har et godt poeng her jeg også...

Noe som imidlertid er oversett når det gjelder olje og oljeskift i denne tråden, er at det er vesentlige forskjeller på kjemien fra merke til merke.

Gode oljemerker generelt er for eksempel Castrol eller Sunoco. Petroleumsleverandører som leverer olje stoler jeg ikke på, da dette gjerne er utvunnet av "rester" som de ikke kan utvinne bensin på (krokete forklart :? )

Uansett, med bunn i dette velger jeg å bruke "ordentlige" oljeleverandører som har spesialisert seg netopp på å lage god olje, ikke alt annet.

Når så et merke er valgt, må en gå inn i dets tabeller for å finne korrekt viskositet osv. I mitt tilfelle ble dette en fullsyntetisk olje fra Sunoco (5w-40), dette er en m40b18 motor.

Når du så har "valgt" en olje, er det den store feilen oppstår blant mange! Kanskje bruker eller begynner bilen å bruke olje. Folk finner ut av dette og kaster på litt når nivået begynner å synke - kanskje innom en bensinstasjon og kaste i litt olje slik at de kan kjøre trygt videre. Problemet er da at forskjellige typer olje gjerne er vunnet ut av forskjellige materier, og dermed har visse forskjeller i kjemien. Noen små, andre store. Om jeg i alle år har kjørt med castrol så har denne bygget opp et slags "lag" i motoren min, men om jeg da bytter med sunoco, så begynner denne oljen å bryte ned det gamle laget, slik at det kan lage ett nytt. Neste gang kaster jeg på FINA-olje, som bryter ned laget som sunocooljen hadde bygget opp over 15000km. Lar jeg denne prosessen fortsette, så vil dette føre til et oljeforbruk, og det er selvsagt ikke sunt.

Har du derfor for eks kjøpt en bil som du ikke vet hva er kjørt på tidligere, så finn ut hvilken olje du "stoler" på - og hold deg til den. Skulle du få et lite forbruk av olje, er det ikke så mye å gjøre annet enn å holde hodet kaldt, og la den nye oljen få bygge opp sitt nye lag. I tillegg = ikke bare fyll på, skift olje når den skal skiftes!

Med bakgrunn i dette er det altså svært fordelsmessig om en motor er kjørt på samme olje hele sin "levetid", og med bakgrunn i dette kan også hyppige motor/dieselrenser være skummelt for moteren! (Sier ikke det ikke har positive effekter - kjørte selv dette etter endt motorbytte og overhaling pga svært sota topp, og dermed litt bekymring for tette oljekanaler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så mye hokus pokus med olje, trodde det viktigste var hyppig skifte og bruk av motorvarmer på kalde dager.

Tanke: en elektrisk pumpe som tilfører olje til de kritiske plassene før motoren starter, for de med turbo kunne jo denne gått litt etter stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pumpa er en bra ide, men jeg trodde faktisk det var en del biler som var utstyrt med en slik patent? Er faktisk ikke 100 % sikker.

Motovarmer er jo på ingen måte dumt, det sikrer bedre smurning kjapt, og er noe jeg hadde hatt forlengst, hadde det ikke vært for prisen på disse pakkene fra defa og webasto.

Ellers er det å skifte når oljen skal skiftes (selv om slik jeg har forstått det, kan mange av de gode oljene gjerne kjøres lengre med, enn det som er spesifisert...Betyr ikke at jeg stoler på det :lol: ), og å kjøre på en god og riktig olje, og holde seg til den :wink:

Prøvde bare å forklare hvorfor en ikke bør bytte olje i hytt og pine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en syntetisk eller delsyntetisk olje?.
Castrol Magnatec 5W-30A1 er en helsyntetisk motorolje for økt ytelse under ekstremt kalde oppstartstemperaturer. Magnatec 10W-40 og 15W-40 er begge delsyntetiske motoroljer. Alle Magnatecs formler inneholder intelligente molekyler for aktiv og langvarig beskyttelse.
Castrol Edge er en fullsyntetisk olje for krevende førere - de som elsker sine biler.

Dette er sitater fra Castrol sine sider, masse mer info finnes på den siden :) .

Ija, da går æ før Castrol Magnatec 10w40, å hør på castrol og en bimmers kar med peiling, så satse æ på m20'n blir frisk etter nyjustert tenning, ny regreim, justerte ventila, olje å filter :D

Tanke: en elektrisk pumpe som tilfører olje til de kritiske plassene før motoren starter, for de med turbo kunne jo denne gått litt etter stopp.

Større skips diesler har værtfall dette, primerpumpe for og lage oljetrykk slik at veivakslingen løfter seg og legger seg på oljefilmen melleom veiv og lagerskål osv, så er nok noen biler som har primer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fremdeles det er pussig at BMW godkjenner fina oljen, om det bare er dritt. :D Fiffig i grunn ^^

Det med at alle forhandlere og BMW verksteder kun bruker Castrol, kan ikke henge sammen med avtaler da? Altså ikke BARE at den er best for å si det sånn... Ofte kronene som styre detta vett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...