Gå til innhold

Tikking og spørsmål


Frakk2000
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en e36 318i, som tikker som bare det. I den sammenheng så har jeg litt spørsmål:

- Er det skadelig for motoren?

- Hva er det som lager tikkingen? Ventilene, jaok, men hvordan?

- Bør jeg fikse det?

- Er det dyrt?

Flott om noen som har peiling kan gi meg litt feedback :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkingen er såvidt jeg vet, mellomrom mellom Vippearm (hvis det er det på m40 motor) og kamaksel.

Dvs at hver gang kamaksel kommer borti vipperarm el. så blir det metall mot metall klikkelyd.

Det er vel ikke vippe-armer på DOCH motorer, men prinsippet rundt lyden er det samme.

Hmm... kanskje litt kjeitete forklart, si ifra hvis du ikke forstår da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster 3800- for kamaksel, vippearmer og løfter hos schmiedmann tror jeg. driver med et "bli-kvitt-tikking-prosjekt" for tiden. først prøve å rense motor med diesel, viss dårlig resultat så blir d å skifte kam med tilbehør.

etter det jeg vet er det ikke skadelig mot motor. grunnen til at jeg vil bli kvitt tikking er hovedsaklig at det er en forferdelig irriterende stygg lyd...

edit: m40 ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å komme til? Bytte? 3800 sier du? Det var jo ikke så riv ruskende galt.

Spørsmålet er jo om ikke en kan få en M40 motor brukt som ikke tikker for en god del mindre :)

Men greit å vite at det ikke er skadelig. Regner med det har litt å si på effekten dog. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme i min men det er bare når den er kald og ikke så sykt mye lyd men har skifta til en mer rensende olje og da ble lyden forholdsvis borte men litt er det, men har hørt med verksted og de mener det bare er å skifte Ventilløfterne, men vet ikke 100%!

Delene til det ble rundt 2000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme i min men det er bare når den er kald og ikke så sykt mye lyd men har skifta til en mer rensende olje og da ble lyden forholdsvis borte men litt er det, men har hørt med verksted og de mener det bare er å skifte Ventilløfterne, men vet ikke 100%!

Delene til det ble rundt 2000kr.

ja noen mener det er nok å skifte løfterene, kansje er det nok i enkelte tilfeller, men ikke alltid. det var det jeg hadde planer om, men etter å ha lest meg fram til at det alene ikke gjorde susen så blir det nok til at jeg skifter alt :)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43785 der er en kar som har skiftet bare løftere uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig der ja! skift reima imens du hodler på der, er et rent dritt arbeid å skifte reg reim på de derre! må av med halve motoren :lol:

Er jo fort gjort å skifte reg. reim på en M40. Du har jo et hav av plass å boltre deg på :)

ja når du får fjernet viftedekselet er det sykt med plass:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vær nok å skifte løfter å den "rulla!" som står inne i vipearmen, (den du stiller på når du stiller ventil-vippearm avstanden. de har en tendens til å bli slitt.

så dersom du stiller ventilene/vippearmen, så vil problemet bli bedre en liten stund, men så kan den finne tilbake til de gamle "sporene" sine på en måte, å da får du samme tikkingen igjen.

regner med at du har brukt følerblad å testet klaringen mellom ventil og vippearm før du vurderer å kjøpe nytt, det kan vertefall lønne seg i mange tillfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vær nok å skifte løfter å den "rulla!" som står inne i vipearmen, (den du stiller på når du stiller ventil-vippearm avstanden. de har en tendens til å bli slitt.

så dersom du stiller ventilene/vippearmen, så vil problemet bli bedre en liten stund, men så kan den finne tilbake til de gamle "sporene" sine på en måte, å da får du samme tikkingen igjen.

regner med at du har brukt følerblad å testet klaringen mellom ventil og vippearm før du vurderer å kjøpe nytt, det kan vertefall lønne seg i mange tillfeller...

Går ikke an å justere ventilene på motoren det er snakk om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...