Gå til innhold

Olje


325i!
 Share

Anbefalte innlegg

skal du kjøre hardt er det jo viktig med god olje, men tror det er mange som henger seg alt for mye opp i merker til vanlig kjøring. oljer er merket med kvalitets krav de har bestått, og har oljen bestått de du trenger så mener jeg det er greit. samma om det måtte stå castrol eller statoil på kanna.

er nok mye avanse ute å går også skal dere se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du drive med racing og kun banekjøring kan det være en ide å vurdere 10 w 60 olje, men det er seriøst overkill å bruke en olje som er laget for racing til vanlig gate. Egenskapene til oljen kommer ikke fram og jeg kan love deg at det har ingen hensikt uansett hvor flott og dyrt det virker. Jeg spurte selv en med teknisk bakgrunn og som er å anse som en smøreolje-ekspert om det samme da jeg ville gjerne ha det beste til M5`en. Han nærmest lo av meg og sa det var en myte og ikke hadde noen hensikt å putte en sånn olje på en bil som skulle gå på gata.

M5`en går nå på helsynt 5 w 40 olje, og jeg skal bytte til delsynt 10 w 40 med hyppige intervaller i stedet da dette er like bra.

Smøreoljer i dag er uansett kjempebra oljer så lenge du holder deg til kjente leverandører/merker. Bare tenk deg hvor mye penger de store produsentene øser inn i fabrikkene sine om dagen for å utvikle den beste oljen.

Gå heller ned en kvalitet og bytt oftere, sunnere for lommebok og bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du tuller litt nå.. Å forholde deg til en "eksperts" uttalelse er ikke det samme som at det er et fakta.

Når det gjelder olje er det store kvalitetsforskjeller, det kan jeg love deg. I det klimaet vi har her med mange kaldstarter i løpet av vinterhalvåret er det mye slitasje å spare på å bruke en litt mer eksklusiv olje med lav viskositet. Du får dessuten neppe tak i en veldig billig 0-40 eller 5-40 olje.

Jeg kommer hvertfall til å holde meg til kjente merker med godt renomè. På en BMW motor som kjøres hardt er det hvertfall en fordel med en olje som tåler mye varme, fks en 10-60 olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mobil1 0W-40 helsyntetisk olje, koster ca. 100 Kr liter’n på Europris!

Dette er en BMW longlife 01 olje (samt blant annet Mercedes Benz AMG, Porsche, Dodge Viper, Chevrolet Corvette og Cadillac godkjent olje i følge etiketten på flasken).

I tillegg så har jeg tilsatt Tufoil olje tilsetning (se: http://www.topcare.no/ ). Dette virker helt ”supert” på min E34 520I -95 modell som har rundet 190000 Km (som jeg ikke kjører på bane med).

Se forøvrig en Tufoil form side her: http://www.zerotohundred.com/newforums/ ... ubricants/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du tuller litt nå.. Å forholde deg til en "eksperts" uttalelse er ikke det samme som at det er et fakta.

Når det gjelder olje er det store kvalitetsforskjeller, det kan jeg love deg. I det klimaet vi har her med mange kaldstarter i løpet av vinterhalvåret er det mye slitasje å spare på å bruke en litt mer eksklusiv olje med lav viskositet. Du får dessuten neppe tak i en veldig billig 0-40 eller 5-40 olje.

Jeg kommer hvertfall til å holde meg til kjente merker med godt renomè. På en BMW motor som kjøres hardt er det hvertfall en fordel med en olje som tåler mye varme, fks en 10-60 olje.

Så du mener en som har akkurat dette som yrke ikke er kvalifisert til å komme med råd om dette temaet?

Den nevnte fyren har vært smørolje "rådgiver" for Schancke og Henning Solberg og har jobbet med smøreoljer i en mannsalder. Når en mann av hans kaliber sier det bare er tull å bruke en racing olje på en bil som skal gå på gata hører jeg på han.

Lokale forhold og kaldstarter er en ting, der er jeg enig med deg i at en spesiell olje som f.eks 0w 40 har sin hensikt...men å bruke en 10 w 60 olje fordi man tror det er bra for motoren uten å kunne begrunne det forsvarer ikke den ekstra kostnaden ved innkjøp.

Jeg er ikke ute etter å krangle her...og hvis en med litt teknisk bakgrunn innen smøreoljer kan komme med en bra og forståelig forklaring til hvorfor hvermannsen skal bruke 10 w 60 racing olje på 325`n sin eller M5`en sin så vil jeg mer enn gjerne lutte øre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen vits å begynne å fylle dyrere oljer på en gammel 325 står jo den gamle 12v tikkeren i den uansett. kjør på castrol sil olje som de kaller for performance holder i massevis for din del. hadde blitt noe annet med skikkelig racing da, kjører en 1972 ford torino med kompressormata v8 på rundt 900hk og den kjører jeg på agip 10w-60 racing men på 525en min bruker jeg bare en helt vanlig royal purple 10w-30 helsynt siden dette er M50 motoren. trenger ikke masse fancy navn på oljer bare bruk vanlig olje å det holder nok for din del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for forskjellige synspunkter her :D

jeg lurer på og gå for castrol 10w-40 olje jeg (har rabbat på castrol gjennom jobben) og jeg skal skifte litt ofte olje på denne motoren,for det har den godt av..

12v tikkemotor..Jeg vet om mange som har 6`er 12v som ikke tikker.

men denne motoren sliter bra på kammen synst jeg :?

Blir sett inn nye vippearmer,vippearmakslinger,fjærer, 288" trimkam

så får jeg porte å plane toppen litt.

så tenker jeg toppen liker seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...